Barion Pixel

VGF&HKL szaklap

A készpénzmentes vállalkozóké a jövő? A szakértő válaszol

| |  226 |

A készpénzmentes vállalkozóké a jövő? A szakértő válaszol

Az építőipari piacon tapasztalható körbetartozások miatt kialakult helyzet, és a 2021. január 1-jén behozott lakásfelújítási támogatási rendszer egyre jobban átterelte a szektorban dolgozó szakembereket a lakossági szolgáltatások felé. Ügyfeleink között is ezt a tendenciát tapasztaljuk. Azok a kivitelező cégek, amelyek 2021. előtt inkább az állami megrendelésekkel, közbeszerzésekkel és nagy építkezésekkel foglalkoztak, 2021-re a projektjeik legalább 50%-át a lakosság felé teljesítették. A lakossági igényeknek viszont meg kell felelni, így olyan innovációkra is sort kellett keríteniük, mint a bankkártyás fizetési lehetőség biztosítása – Fodor Bettina mikro- és kisvállalati könyvelő írása.

Azok az ügyfeleink, akik lehetőséget adtak a megrendelőiknek, hogy bankkártyával fizessenek, azt a visszajelzést adták, hogy a jó szolgáltatás mellett ez is egy szempont volt, amikor ajánlották őket rokonaiknak, barátaiknak, ahonnan további megrendelések érkeztek. A könyvelési számokból is azt látjuk így év végén, hogy a POS terminálokba való befektetés minden cég esetében többszörösen megtérült. A POS terminált akár egy telefonterminállal is kiválthatjuk – ehhez csak egy NFC képes androidos okostelefonra van szükségünk. Vannak olyan szolgáltatók, amelyek vállalkozói bankszámlát sem írnak elő feltételnek, így katás egyéni vállalkozóink, akik áfahatár alatt mozognak, egyszerűen a lakossági bankszámlájukra érkeztetik a megrendelő által bankkártyával kifizetett összeget.

Könyvelési oldalról teljesen mindegy, hogy utalással érkezik-e az összeg, vagy bankkártyával rendezik, elvégre ugyanazokat a könyvelési és adminisztrációs metódusokat kell végrehajtanunk a bankszámlák esetében mindkét esetben.
Amikor megkérdeztük klímaszereléssel foglalkozó ügyfelünket, aki klienseink közül elsőként biztosította a bankkártyás fizetés lehetőségét, hogy végül miért döntött a bevezetés mellett, akkor a válasza így hangzott:

„Tudod, Bettina, elegem lett abból, hogy ott állok a klímás lakásban, közlöm, hogy végeztem és rendezni kéne a számlát. Mondom a végösszeget, amire csak pislognak, hogy nem tartanak itthon annyi készpénzt, de van náluk bankkártya. Mondom, hogy lehet utalni is, de a legtöbbször az a válasz, hogy az nekik nagyon bonyolult. Sokszor meg kell várnom, míg elszaladnak egy ATM-hez, és volt, hogy másfél órát várakoztam. Elegem lett. Leszerződtem egy kártyás fizetést kínáló szolgáltatóval, így már a telefonommal is el tudom fogadni a bankkártyákat.”

A tokos hegesztő mellett már egyre több épületgépész szerszámosládájában van POS terminál is,

de ma már egy androidos mobiltelefonból is lehet kártyaterminál

Nyilván nem egyedi esetről van szó, sokaknak ismerős lehet ez a szituáció. A legtöbb szolgáltató egyre jobb, olcsóbb és okosabb megoldást kínál a bankkártyabirtokosoknak és a vállalkozásoknak. Az elektronikus fizetési lehetőség biztosítása 2021. január 1-től kötelezővé vált az online pénztárgép használatára kötelezett vállalkozások számára, de nem csak emiatt nőttek a digitális fizetésre vonatkozó mutatók. A Covid-19 járvány, a tevékenység végzéséhez szükséges feltételrendszer folyamatos fejlődése és az innovációk iránti egyre inkább növekvő nyitottság kedvez a digitalizáció térnyerésének, így a fizetési eszközök használatában is nyomon lehet ezt követni.

Ezt jól mutatja a 2020-as Digitális Fizetési Index eredménye is, ahol a használat, infrastruktúra és tudás alapján Magyarország 51 pontot ért el a 100-ból, míg az MNB adatai szerint 2020 és 2021 első negyedévét összehasonlítva a mobilfizetések száma megkétszereződött. Kicsiben, ügyfeleink körében mi is ezeket a számokat látjuk.

Érdemes azzal is tisztában lenni, hogy milyen termináltípusok vannak – szerencsére ma már számos praktikus és könnyen kezelhető lehetőség közül választhatnak a vállalkozók. Összeszedtük ezeket, megjelölve, hogy ügyfeleinknél melyik vált be.

  • Hagyományos POS terminál: előnye, hogy nagyok a nyomógombjai, hátránya, hogy kicsi a kijelzője.
  • Hordozható mPOS: azok a vállalkozóink szokták használni, akik szeretik magukkal vinni, akár az okostelefonjukat, elvégre elég, ha arra telepítenek egy applikációt és hozzákapcsolnak egy fizikai eszközt (mPOS). Használatuk pofon egyszerű, az appon keresztül kell beütni az összeget, és a terminál egyből le tudja olvasni az érintésmentes fizetésre alkalmas bankkártyát vagy egyéb okoseszközt, ha a megrendelő odaérinti a készülékhez. Ez az egyik legkedveltebb megoldás az ügyfeleink körében.
  • Korszerű érintőképes terminál (vagyis PIN ON GLASS): ez egy olyan vezetéknélküli megoldás, ahol a megrendelő egy érintőképernyőn keresztül csak a terhelt bankkártyájának a PIN kódját kell, hogy megadja. Elég innovatív ahhoz, hogy legyen rá kereslet, de ilyet még egyik ügyfelünk sem használ.
  • Telefonterminál: Az NFC-képes okostelefonoknak hála, már nem kell bankkártyát magunkkal vinnünk, hogy bárhol fizethessünk, elég hozzá egy okoseszköz. Ugyanígy elég egy NFC képes androidos mobiltelefon, egy hozzá kapcsolt alkalmazás, és már kész is a Telefonterminál. Elég egy érintés, és máris ki lett egyenlítve a szolgáltatás összege.

Kártyaelfogadóvá válással kapcsolatos információért érdemes felkeresni a Mastercard DOPPIO infrastruktúrafejlesztési programjának weboldalát. További hasznos vállalkozásfejlesztési tippek pedig a Készpénzmentes Zóna oldalán érhetőek el.