Barion Pixel

VGF&HKL szaklap

Rezsicsökkentés okosba? Rossz ötlet!

| |  1014 |

Rezsicsökkentés okosba? Rossz ötlet!

Megpatkolt vezetékek, meglazított plombák, fogyasztásmérő előtti vételezés, mágnessel fékezett óra – a köznyelvben csak lopásnak nevezzük, amit a szemérmes hivatali szakzsargon úgy hív, hogy szabálytalan vételezés. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) fogyasztóvédelmi ügyfélszolgálata terjedelmes tájékoztatóban magyarázza el, milyen a helyes fogyasztói magatartás, és mi jár komoly, akár több százezer forintos kötbérfizetési kötelezettséggel. A legfontosabb tudnivaló, hogy nem elég csak szabálykövető magatartást tanúsítani, de a mérőórák megóvása is a fogyasztó feladata. Ha sérül például a plomba, azonnal jelenteni kell!

A fogyasztók leleménye nem ismer határokat, ha egy kis extra – törvénytelen – rezsicsökkentésről van szó. Lapunk is több cikkeben foglalkozott már a különféle megoldásokkal. Ebben a blogbejegyzésünkben például arról írtunk, hogyan viszik haza biciklivázon, műanyag zsákban (!) a földgázt Kínában, itt megnézhetik, miként fabrikált magának gáztöltő állomást egy feldebrői ezermester, ebben a hírünkben pedig fotókkal is jól dokumentáltan mutatjuk be, hogy a gázlopás és a nettó életveszély kéz a kézben járnak.

A MEKH fogyasztóvédelmi ügyfélszolgálatának friss tájékoztatása szerint az ügyfélszolgálatukra érkező beadványok jelentős része szabálytalan vételezéssel kapcsolatos. A szabálytalan vételezés élet- és balesetveszélyes, emellett több százezer forintos kötbérfizetési kötelezettséget is eredményezhet.

Húsba vágó lehet a büntetés

A hivatal leszögezi, hogy a villamos energia, a földgáz vagy az ivóvíz szabálytalan vételezése akkor fordulhat elő, ha a fogyasztó eltávolítja, meghamisítja, esteleg szándékosan megrongálja a mérőóra vagy a mérési rendszer plombáit, jelzéseit és a beavatkozás lehetővé teszi a méretlen vételezést.

A fogyasztó szabálytalanul vételez akkor is, ha a fogyasztásmérő megbontásával vagy annak megkerülésével méretlenül veszi igénybe a szolgáltatást; ha nem jelenti be haladéktalanul a szolgáltatónak a fogyasztásmérő plombáinak, jelzéseinek sérülését vagy hiányát; vagy ha a szolgáltató engedélye nélkül rácsatlakozik a vezetékrendszerre, illetve önkényesen visszakapcsolja a szolgáltatást a felhasználási helyen.

A szabálytalan vételezés tiltott tevékenység, ami kárt okoz a szolgáltatónak és a többi felhasználónak, emellett élet- és balesetveszélyes, ráadásul több százezer forintos kötbérfizetési kötelezettséget is eredményezhet. Amennyiben a felhasználó a kötbértartozását nem egyenlíti ki, a szolgáltató jogosult a szolgáltatás felfüggesztésére.

A fogyasztásmérő, a mérési- és vezetékrendszer, a plombák, illetve a szolgáltató által elhelyezett egyéb jelzések védelme a fogyasztó kötelessége. Ha a mérőórán valamilyen rendellenességet fedezünk fel – hiányoznak a plombák, megsérült vagy eltűnt a mérő –, késlekedés nélkül jelezzék ezt a szolgáltatónknak vagy szükség esetén a rendőrségnek.

Nem kell előre szólniuk

A szolgáltatónak – akár előzetes bejelentés nélkül is – jogában áll ellenőrizni a mérőórát. Az ellenőrzést a felhasználó nem akadályozhatja meg, de az ellenőrzés során lehetősége van az alábbiakra:

  • az ellenőrzés céljából megjelenő személyeket kérheti, hogy igazolják magukat;
  • a szemle megkezdése előtt tájékoztatást kérhet az ellenőrzés céljáról;
  • az ellenőrzés során folyamatosan jelen lehet, és figyelemmel kísérheti a szolgáltató tevékenységét;
  • a jegyzőkönyvben megteheti észrevételeit az ellenőrzéssel kapcsolatban;
  • az ellenőrzés során nyilatkozhat arról, hogy egyetért-e a jegyzőkönyvben foglaltakkal.

Abban az esetben, ha a szolgáltató ellenőrei a szabálytalan vételezés gyanúját állapítják meg, kötelesek azt fényképekkel is dokumentálni, illetve a fogyasztásmérő leszereléséről is gondoskodni. (Amennyiben a mérési rendszer állapota lehetővé teszi, a szolgáltató gondoskodik új mérő felszereléséről.)

Ha a fogyasztó vitatja az ellenőrzés megállapításait, a szolgáltató köteles a fogyasztásmérőt független igazságügyi szakértővel megvizsgáltatni. A vizsgálat helyszínéről és időpontjáról előzetesen értesíteni kell a fogyasztót, aki a vizsgálat során tájékoztatást kérhet és észrevételeket tehet.

Abban az esetben, ha a fogyasztó nem ismeri el a szabálytalan vételezést, panaszával először a szolgáltatóhoz kell fordulnia. Beadványára a szolgáltatónak 15 napon belül kell válaszolnia. Amennyiben a szolgáltató ezt nem teszi meg, vagy az elutasító válasszal a fogyasztó nem ért egyet, akkor írásbeli panasszal a MEKH-hez fordulhat.

További információk a szabálytalan vételezésről a MEKH honlapján.

Kapcsolódó