Az okmányirodákról röviden
2001/1-2. lapszám | VGF&HKL online | 3049 |
Figylem! Ez a cikk 24 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).
A lap előző számában a fényképes gázszerelői igazolványokkal kapcsolatos újdonságokat foglaltuk össze. Tekintettel arra, hogy a hatósági hatásköri szabályok változása nemcsak erre az igazolványra vonatkozó ügyintézést érintette, mindenképpen szólni kell a más, hivatalos dokumentumaink ügyintézését végző okmányirodák muködéséről is. Az egyéni vállalkozókkal kapcsolatos – gazdasági kamaráknál megszüntetett – közjogi funkciókat a jogalkotó 2000. november 1-től a vállalkozó székhelye szerint illetékes, ún. körzetközponti jegyző hatáskörébe utalta. A körzetközponti jegyző működteti az okmányirodát, így az említett időponttól kezdődően itt történik az egyéni vállalkozói igazolványok kiadása, módosítása, pótlása, cseréje és visszavonása.
Ugyanez az okmányiroda vette át a rendőrségtől a személyi igazolvánnyal, a jogosítvánnyal, az útlevéllel, a személygépkocsi forgalmi engedélyével kapcsolatos teljes körű ügyintézést.
Fontos megemlíteni, hogy más az eset akkor, ha a szerelő személyes jellegű hivatalos dokumentumait kívánja intézni, és más akkor, ha egyéni vállalkozóként kíván ügyeiben intézkedni. Az egyéni vállalkozói igazolvány ügyében a vállalkozás székhelye szerint illetékes okmányiroda jár el, ez adott esetben másik iroda is lehet, mint ahová a vállalkozó az állandó lakóhelye szerint egyébként tartozna.
Okmányiroda nem minden településen működik, csak a jogszabály szerint jelenleg országosan 230, és további 23 a budapesti kerületekben. Előfordulhat, hogy az okmányiroda bizonyos iratok intézését nem saját helyiségeiben intézi: például a gépjármű-okmányokkal kapcsolatos ügyintézés esetleg megmaradt a rendőrségi épületben.
Aki első alkalommal kerül kapcsolatba az okmányirodával, mindenféleképpen telefonos tájékozódással kezdje ügyintézését. Rengeteg idő, költség és nem utolsósorban boszszúság takarítható meg a fölösleges utánajárás megelőzésével. Először a helyi önkormányzat ügyfélszolgálatát kell megkeresni és tisztázni, hogy az adott okmánnyal kapcsolatos változtatásokat melyik okmányiroda végzi el. Ezután fel kell hívni, és még egyszer meg kell győződni arról, hogy az ügy elintézésében valóban illetékesek-e, hol és milyen időtartományban tudják fogadni. (Az okmányirodák nyitvatartási idejére, félfogadási rendjére vonatkozóan számos éles kritika jelent meg a napi sajtóban is az elmúlt időszakban.) Végül pedig, a fölösleges sorban állás elkerülése végett, célszerű előzetesen szóban tisztázni, hogy a kérelem elintézéséhez milyen dokumentumokat szükséges magunkkal vinni.
A korábbi jogi szabályozáshoz képest további újdonság az is, hogy a Belügyminisztérium Központi Adatfeldolgozó, Nyilvántartó és Választási Hivatala az egyéni vállalkozóról kérelemre adatszolgáltatást teljesít, ezzel a megrendelők számára ellenőrizhetővé vált a vállalkozói tevékenység jogszerű gyakorlása.
Bár igencsak a jövőre mutató, mégiscsak lényeges információ az, hogy a gazdasági kamarák és ezt megelőzően a helyi önkormányzatok által kiadott, számítógéppel előállított, illetve A4-es formátumú vállalkozói igazolványok 2002. június 30-án érvényüket vesztik. Az igazolványok cseréjét a vállalkozónak kell kezdeményeznie.
A társas vállalkozásokra (kft., bt., kkt.) más eljárási szabályok vonatkoznak. A cégek ügyében – a tagok és az alkalmazottak által kérelmezhető gázszerelő-igazolványok kivételével – a megyei (fővárosi) bíróságok cégbíróságai járnak el – a cégeljárásról szóló törvény rendelkezései szerint. Társasági szerződés megkötéséhez, módosításához ügyvédi ellenjegyzés szükséges. Először tehát ügyvédet kell választani, és a teljes jogkörben való képviseletre adott meghatalmazás magában foglalja az ügynek a cégbíróságon történő elintézését. Ez esetben az ügyfélnek (társas vállalkozónak) általában csak a társasági szerződés (vagy módosítás) aláírása céljából kell személyesen megjelennie az ügyvédi irodában.
Az előző lapszámban a fényképes gázszerelő-igazolványokkal foglalkozó beszélgetés kapcsán – olvasói megkeresésekre tekintettel – az ügyintézést további információkkal segítjük. A gázszerelő-igazolvány kérelméhez az 1000 Ft-os eljárási díj befizetését igazoló feladóvevényt vagy az átutalási megbízás bank által lepecsételt második példányát kell megküldeni a Gazdasági Minisztériumhoz. Az eljárási díj banki átutalással a – GM EKH – 10032000-00282448-as számlaszámra fizethető be. Az átutalási megbízásra „X” jel után a „310 Kincstári Tranzakciós Kód” megjelölést kell ráírni. Az eljárási díj befizetéséről a minisztérium számlát ad, amelyet a kiállított igazolvánnyal együtt küld meg az ügyfélnek. Továbbá a múlt lapszámban említett erkölcsi bizonyítvány kérőlapja bármely postahivatalban beszerezhető, illetve megvásárolható. Végül a postacím: Gazdasági Minisztérium Engedélyezési és Közigazgatási Hivatala 1024 Budapest, Margit krt. 85. A központi ügyfélszolgálat telefonszáma: (06-1) 356-5566/1010, 1011, 1012, 1013. A gázszerelők nyilvántartásba vételéhez vagy a meghosszabbítási kérelemhez szükséges formanyomtatvány a Minisztérium honlapjáról is letölthető: www.gm.hu/ekh