Barion Pixel

VGF&HKL szaklap

Ügyeljünk a kilóinkra!

2002/11. lapszám | VGF&HKL online |  2547 |

Figylem! Ez a cikk 23 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Biztosan lesznek olyanok, akik elolvasva a cikk első részét azt mondják, kérem, ez nem is baleset, hanem csak… – eset! Akik így vélekednek, azoknak is ajánlom figyelmébe a cikk második részét.

A baleset egy Kft. telephelyén történt. Két dolgozó 100 kg körüli tárgyakat emelt le a rakatról, majd az élükre állítva megvizsgálta azokat, hogy szállítás közben nem sérültek-e meg. Egy ideig rendben is ment minden, mígnem a tizennegyedik tábla lerakásánál az egyik rakodó hirtelen a derekához kapott. Éles fájdalom nyilallt bele középtájon, a jobb lába pedig teljesen elzsibbadt. Azonnal orvoshoz vitték, aki betegállományba vette. A baleset bekövetkezésében egyértelmű, hogy elsődleges szerepet játszott az, hogy a kézi rakodás során erősen túllépték a rakodási súlynormát. Növelte a kockázatot a dolgozók kedvezőtlen testhelyzete is. Eddig a hír. Nem történt semmi különös, egy negyven, esetleg harminc vagy ötven év körüli embernek bekattant a dereka, ez bizony nem kuriózum. Kiírták táppénzre, pihent pár napot, hetet, aztán ment vissza dolgozni. Ennyi.

Csakhogy az ügy korántsem fejeződik be itt. Jönnek – ha eddig nem voltak ott – a munkavédelmi felügyelők, szakértők, és ízekre szedik az esetet, sok esetben a munkáltatóval együtt. Először is megvizsgálják, hogy munkabaleset történt-e, azaz a sérült a munkavégzés érdekében végzett tevékenység közben lett-e munkaképtelen. Amennyiben megállapítást nyert, hogy az eset munkabalesetnek minősül, kezdődik a körülmények vizsgálata, a „ki a hibás" játék. Volt munkavédelmi oktatás? Van-e munkaszerződés és ha igen, milyen? Nincs-e véletlenül egy órával hosszabb munkaidő beírva, mint amennyi törvényileg meg van engedve? Vagy netán nem volt orvosi vizsgálat?

Ha baleset történik, szinte átvilágítják a céget és aminek ki kell derülnie, az ki is derül, sőt az is, aminek nem kéne. Az összes mulasztást, hiányosságot felírják és saját „hibapontos" rendszerükben büntetéspénzre váltják, ami szép összegekre rúghat. Egy apró baleset szálai messzire vezethetnek. Mit lehet tenni? Tartsuk be az előírásokat és dokumentáljunk mindent körültekintően a szerződésektől az oktatásig.