Hungarotherm 2005 az értékelés
2005/6. lapszám | VGF&HKL online | 2200 |
Figylem! Ez a cikk 19 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).
Idén először rendezték meg egy évben, de szétválasztva a Construma és a Hungarotherm kiállításokat, mely utóbbin kiadónk is standdal jelent meg. Az új rendszer apropóján körkérdést tettünk fel némely kiállítónak, melyek veleje: hogyan értékelik a rendezvényt? Természetesen mindez csak előzetes állásfoglalás részükről, hiszen a kiállítási eredmények szakszerű kiértékelése csak ezután fog megtörténni.
Hungarotherm 2005 – az értékelés
Mindenesetre így frissiben is többé-kevésbé kerek képet kaphatunk, mi mindenestre próbáltunk nagyobb és kisebb alapterületen megjelenő cégeket megkeresni, akik között akadtak gyártók, képviseletek és kereskedők, különféle választékkal és irányultsággal. Az általunk feltett kérdések – amelyekre nem feltétlenül ebben a sorrendben válaszoltak – a következők voltak:
1. Hogy sikerült cégének a Hungarotherm?
2. Sikeresnek minősíti-e a Construma s a Hungarotherm szétválasztását?
3. Mi a véleménye a korábbra hozott nyitás-zárásról?
4. Elégedett-e a látogatottsággal?
5. Megfelelő volt-e a Hungexpo marketingkommunikációja, a Hungarotherm megjelenése a médiákban?
Az oly sok ellenérzést szülő közlekedésről nem kérdeztük a cégeket, mert azon a fronton egybehangzóan és láthatóan javult a helyzet.
Németh Richárd, mb. ügyvezető
JUTEC Kft.
A JUTEC Kft. speciális helyzetben volt a Hungarothermen, mert a gázbekötések területén egyedüli kiállítóként jelent meg. A látogatóink – hozzávetőlegesen napi 150-200 fő – a gázszolgáltatók szakemberei, kereskedelmi partnereink, tervezők, kivitelezők, illetve lakásépítők voltak. Elmondhatjuk, hogy érzékelhetően több új ismeretségre tettünk szert. Új termékeink, illetve a kapcsolódó gázipari termékek márkaképviseletével megjelenő szerelvényeink is vonzották az érdeklődőket. Az építőipartól való elválás egy pozitívumot mindenképpen hozott, azt, hogy javult a kiállítás megközelítésének lehetősége. Egyes lakásépítő látogatók feltételezhetően hátrányként élték meg, hogy nem találtak meg mindent egy helyen. Javasolnánk viszont, hogy zárás után másnap is bontani lehessen a kiállítást, mivel szombaton öt után kapkodás és zűrzavar uralkodik el az egész heti feszített munkától megfáradt JUTEC-es kiállítókon.
Bihary Tamás, ügyvezető
Müpro Kft.
A kiállítás a végfelhasználókat váróknak balul ütött ki, ellenben nekünk tökéletesen sikerült. Nagyrészt csak szakemberek jöttek el, és míg az össz látogatói létszám csökkent, a szakmai vizitoroké nőtt. Elégedettségünk ellenére ideálisabb lenne, ha a Hungarothermet a Construmával együtt, de területileg elkülönítve rendeznék meg. Ennek persze a helyhiány gátat vet. A Hungexpo árai arcátlanul magasak, állják az összehasonlítást például a német árakkal – csakhogy ott kicsit más az életszínvonal, illetve a szolgáltatások minősége… Példaként a targoncaszolgáltatást említhetném, nemrég vettünk egy használt, de kiváló állapotban lévő targoncát, ugyanannyiért, amennyit a Hungarothermen néhány emelésért kértek – kb. hússzorosát annak, mint máshol. A kiállítás előtt a Müpro Kft. kb. 650 meghívót küldött ki partnereinek, ezt illett volna jobban megtámogatnia a Hungexponak szakla-pokban való hirdetéssel, cikkekkel. A tömegmédia számunkra indifferens.
Denk András, ügyvezető,
Fényes Eszter, értékesítési vezető
Geberit Kft.
Összességében nagyon elégedettek vagyunk az idei Hungarothermmel. Idén végre nem a szórólap- és lufigyűjtögetők, hanem a szakmai célközönség jött el. Nagy volt a forgalmunk és sok új arcot láttunk, ismeretséget szereztünk, bár ebben valószínűleg nagy szerepe volt saját, ügyfélcentrikus marketingünknek, többek között a 2800 kiküldött meghívónak. Ez a Hungexpo kommunikációjával karöltve megtette hatását. Ez a kiállítás annak volt sikeres, aki tett is érte valamit, nem kell és lehet mindent a Hungexpótól várni. Szelektálódtak a kiállítók is, ami megint a rendezvény szakmaiságát erősíti; a nagy cégek voltak itt, a kis „kádkereskedők” nem jöttek el. Viszont azért, hogy a szakmai színvonal megmaradjon, hogy a rendezvény értéke ne devalválódjon, mindenképpen csak kétévente lenne szabad megrendezni – mi biztosan nem jövünk jövőre. Erre vannak példák külföldön is, egyedül nálunk próbálkoznak az évenkénti rendezéssel. A Construma és a Hungarotherm egy évben való rendezése ellen szólnak bizonyos idei történések is, teszem azt a csaptelepeseknek és a kerámiásoknak a Hungexpo szabta meg, hogy melyik kiállításra mehetnek, pedig ha egy igazi épületgépészeti szakkiállítást akarunk, akkor itt a helyük, megfelelően széles palettát kell nyújtanunk a látogatóknak. Így lehetne továbbfejleszteni a Hungarothermet egy regionális, közép-kelet európai domináns vásárrá. Szintén ennek érdekében, ugyanúgy, ahogy másutt, a nyitva tartási időt is módosítani kellene egy 9-18 órás intervallumra (bár 9-10-ig kevesen voltak, és 17-18-ig sem biztos, hogy többen lennének). A kiállítási időpontokat egyrészt a külfölddel (Milánó, Nürnberg stb.), másrészt a hazai eseményekkel (pl. ballagás) is össze kell hangolni. A költségek viszont jelenleg aránytalanul magasak, nincs megfelelő ár-érték arány. Meg kell oldani a csarnokok hűtését, az ajtók nyitva tartását. Az ügyintézés viszont rugalmasabbá vált.
Denk András, elnök
Magyar Mérnöki Kamara Epületgépészeti Tagozat
A 2005. évi Hungarotherm az első önálló épületgépész kiállítás volt Magyarországon. Büszkén mondhatom, hogy létrejöttéhez jelentős segítséget nyújtott a Kamara is. A Construma és a Hungarotherm szétválasztása jó döntés volt, ami a tervezők helyeslésével is találkozott. A nyugodtabb körülmények, tárgyalások, a célközönség megjelenése bizonyította a lépés helyességét.
Szili Erika, marketing kommunikáció
Danfoss Kft.
Kiállítási megjelenésünk legfontosabb célja termékpalettánk új területekkel való bővülésének hírül adása, ill. ezen új termékek bemutatása volt. Egy ilyen kiállítási megjelenés természetesen nagymértékben segíti az imázsnövelést, cégünk még ismertebbé tételét is. Úgy érzem, a kitűzött célokat sikerült elérni, elsősorban a szakmai látogatói körben. Azonban az a véleményem, hogy kétévente elég lenne megrendezni a Hungarothermet. A Hungexpo általános, a Hungarothermet illető kommunikációja megfelelő volt, viszont a helyi rendezvényeké, például a konferenciaprogramé nem, sokszor úgy kellett teremről teremre járva felkutatni az eseményt, mert még a Hungexpo adminisztrátorai sem tudtak felvilágosítást adni. A nyitva tartási idő 1 órával történő előbbre hozását jó ötletnek tartom, azonban a szombati 17 órás zárás meglehetősen késeinek bizonyult a délutáni, rendkívül gyenge látogatottságot tekintve. Végezetül: sajnálatos módon a kiállítási területen az infrastruktúra alig fejlődik. A parkolók, a légkondicionálás ugyanolyan, mint rég, és a területen található vendéglátóhelyek minősége is hagy némi kívánnivalót maga után.
Amellett, hogy nem kérdeztünk meg minden kiállítót (ez nem is a mi feladatunk), illetve hogy a Hungarotherm hivatalos kiértékelése később fog megtörténni, néhány vezérfonal biztos kézzel megragadható. Íme, a megfogalmazható feladatok a Hungexpo, illetve a szakma számára, fontossági sorrend nélkül:
Összehangolni az épületgépész szakma két csoportjának igényeit, azaz azokét, akik a végfelhasználókat is várják, illetve akik csak szakembereket.
- Árcsökkentés, a megfelelő infrastruktúra kiépítése, a szolgáltatások színvonalának emelése.
- A kiállítói paletta szélesítése (különös tekintettel pl. a hűtéstechnikai cégekre, akik a Szanyó cégcsoport kivételével távolmaradásukkal tüntettek.
- A kétévenkénti rendezés megfontolása, illetve a kiállítás ideális időpontjának megtalálása.
- A kiállítás erősebb szakmai (ezt a részt idén 90%-ban a kiállítókra hagyta a Hungexpo), illetve közmédiákban való kommunikálása.
Nagy Zoltán
Viega Képviselet
Az idei Hungarothermmel elégedettek vagyunk. A Construmától való elválás ideális volt abból a szempontból, hogy csak a szakemberek jöttek el, számunkra nem volt zsibvásári hangulat. Látogatottságunk folyamatos volt. Sok új kapcsolatra tettünk szert, bár ez nem tudom, mennyiben köszönhető annak, hogy 10 év után állítottunk ki ismét. Az új nyitva tartási rend számunkra megfelelő volt, viszont a Hungarotherm hirdetését, reklámját kevésnek találtuk. A Hungarothermet – szakmai indokok alapján – elég továbbra is kétévente megrendezni.
Kugler Géza, üzletágvezető
REHAU Forgalmazó Kft.
A REHAU építőipari termékek széles spektruma miatt azt kell mondanom, hogy a szakma itt is volt, meg nem is. Az épületgépészek eljöttek, de az építészek nem. Nekünk mindkét szakmai réteg számára van mondanivalónk. Itt azokra az épületgépészeti megoldásokra, kérdésekre gondolok, melyekről az építészek döntenek. Ebből a szempontból előnyösebb volt, amikor még együtt rendezték a Construmát és a Hungarothermet. A kommunikáció fejlődésével látni való, hogy a kiállítások – itthon és külföldön is – szerepe megváltozott. Az Internet, a szaksajtó, a saját rendezvények sokkal jobb és olcsóbb lehetőséget biztosítanak, illetve fognak biztosítani vevőink elérésére. A kisebb gyártóknak a fenti eszközök alkalmazására kevesebb módjuk van, nekik meg fogja érni kiállításra járni ezután is. Mindezek a kétévenkénti rendezést indokolják. Hungexpo-kommunikáció, a kiállítás népszerűsítése mint olyan nem létezett, ez lemérhető abból, hogy a végfelhasználók nem jöttek el. Jobb lett volna a Con-strumát és a Hungarothermet időben közelebb hozni egymáshoz, egy hét különbséggel, ebben az esetben egy reklámkampánnyal lehetett volna mindkettőt hirdetni.
Marton Edit, PR vezető
Plan Rt.
Idén a Gépész Csoport keretein belül állítottunk ki az alapító tagokkal közös standon (Szidó Kft., Gravitáció Kft., Plan Rt.). Nekünk – és talán mások is így vannak ezzel – a Construma és a Hungarotherm szétválasztása nem igazán tűnt sikeres megoldásnak. Kevés volt a látogató, nem hivatalos adatok szerint a regisztráltak száma kb. a fele az idei elvárásnak. A csarnok délelőttönként elég üres volt, és délután is inkább a szakmai látogatók voltak jelen, főképp a partnereink kerestek fel bennünket. A Hungarotherm reklámkampánya a szervező részéről minimális volt – inkább a Construmára koncentráltak, az jól is sikerült. Az épületgépészet sajnos nem elég vonzó önmagában, hogy meg-álljon a saját lábán, főként, ha a potenciális végfelhasználó réteget is figyelembe vesszük. Érdemes lett volna a Hungarothermet pl. napilapokban, magazinokban, szaklapokban hirdetni, vagy egy óriásplakát-kampánnyal jobban megtámogatni. Nekem úgy tűnik, hogy a Hungexpo egy reklámkampánnyal meg szerette volna úszni a két kiállítást – ami nem sikerült. A Construma látogatottsága sokkal nagyobb volt, mint a Hungarothermé. Mindezek mellett a standok négyzetméterárai elképesztően magasak a hozzá tartozó szolgáltatásokkal egyetemben. Pozitívumként megállapíthatjuk, hogy idén a közlekedés és a parkolás akadálymentes volt, de ez is csak inkább a gyér látogatottságnak volt köszönhető – szerintem. Az, hogy jövőre is kint leszünk-e, mekkora standdal és milyen formában, a változásoktól függ.
Tóth Zsolt, ügyvezető
Viessmann Fűtéstechnika Kft.
Átlagosan jól sikerült vásárt zártunk, az eredmények arányaikban egyeznek az elmúlt kétévivel. Ezen belül szakmai látogatónk több, míg végfelhasználónk kevesebb volt. A végfelhasználók távolmaradása talán a Hungexpo nem megfelelő kommunikációjának tudható be, csakúgy, mint a prezentációs sziget kudarca, aminek létezéséről mintha senki sem tudott volna az előadókon kívül. A kiállítást kétévente lenne érdemes megrendezni.
Gáspár Katalin, marketing manager
Wilo Magyarország Kft.
A Construma és a Hungarotherm kiállítások különválasztása egy olyan szivattyúgyártó cégnek, mint a miénk, számos értékes tapasztalatot hozott. A Hungarothermen, ahol cégünk is megjelent kiállítóként, idén elsősorban a célcsoportunk nagy részét képező szakemberek – tervezők, kivitelezők, beruházók, üzemeltetők – keresték fel standunkat. Újak és régiek egyaránt, akikkel megfelelő számú üzletet is sikerült kötnünk. A szombati napon azonban túlnyomórészt továbbra is a végfelhasználók, családok érdeklődtek termékeink iránt. A Hungarothermre véleményem szerint szükség van évente, és a Wilo Magyarország Kft. jövőbeli marketingtervei között szerepel a megjelenés ezen a rangos szakkiállításon. Ezt elsősorban cégünk folyamatos innovációs tevékenysége indokolja, mivel rendkívül fontos az újdonságok bemutatása partnereink részére, hiszen az új, modern technológiák ismerete nélkül manapság egyre kevésbé tud bárki is érvényesülni a hatalmas piaci versenyben.
Nagyon jó formájának tartom ezt a kiállítást a kommunikáció fenntartásának, mivel így egyidejűleg igen széles körben tudjuk tájékoztatni az érdeklődőket a legújabb fejlesztésekről, technikai megoldásokról, és nem utolsó sorban a legmodernebb, energiatakarékos berendezésekről, melyek a környezetkímélés és költségmegtakarítás szempontjából egyre inkább előtérbe kerülnek. Negatívumként értékelendő az idei évi szervezést illetően, hogy a két kiállítás különválásának kommunikálása a sajtóban – úgy tűnik – nem volt megfelelően hatékony. Sokan azt hitték, hogy – mint régen – a Construmával egyidőben lesz a Hungarotherm is, s ennek megfelelően csalódottan távoztak a Construmáról, és rossz szájízzel érkeztek a Hungarothermre (ha egyáltalán eljöttek!) a magas belépőjegyárak mellett. Hosszú távon mindenképpen a két kiállítás együttes megrendezése lenne az ideális, ehhez azonban szükség lenne a megfelelő, és jelenleg sajnos rendelkezésre nem álló infrastruktúra kiépítésére. Itt elsősorban arra a hatalmas közlekedési káoszára gondolok, amely egy-egy nagyobb kiállítás idején tapasztalható az EXPO környékén, illetve arra, hogy kiállítási csarnokok, modern épületek hiányában igen nehézkes – sőt, sokszor szinte megoldhatatlan – a kiállítani kívánó cégek igényeinek megfelelő méretű standok biztosítása. Addig azonban a két kiállítás szétválasztása jó rövidtávú megoldás lehet, és a Hungarothermet illetően sikeresnek tartom a két pavilonban a cégek idei elosztását, ti. hogy a D-be inkább a főként szakembereket várók, az A-ba pedig a végfelhasználókhoz is kapcsolódó kiállítók kerültek.
Dr. Govrik Klára, ügyvezető
Saunier Duval Magyarország Kft.
Le kell szögezni, hogy a Construma és a Hungarotherm szétválasztásának alapgondolata jó, nemzetközi tendencia az építés és az épületgépészet különválasztása. Mégis, valami rossz érzés töltött el, amikor kezembe vettem a kiállítás katalógusát, ami sokkal vékonyabb volt, mint az előzők. Várakozásomban nem is csalódtam; a látogatottság visszaesett, partnerkörünk bővülése minimális volt – nem úgy, mint az elmúlt években.
Sajnos nehéz feladat, és véleményem szerint elsőre nem sikerült maradéktalanul megoldani a tematikus szétválasztást; azt, hogy melyik cég, illetve rész- vagy határterület melyik szakkiállításon vegyen részt. Hibás volt a kiválasztott időpont is, egyrészt a közönségnapon ütközött a ballagással, másrészt a május túl késői időpont volt a piacra kerülő újdonságok hivatalos bemutatásához. Már csak ezek miatt is elég lenne kétévente megrendezni a Hungarothermet. Fontos lenne összehangolni ezeket a rendezvényeket a nagy külföldi kiállításokkal időpontválasztás szempontjából is. Az árak magasak, a szolgáltatási színvonal alacsony. A helyfoglalás számunkra problémásabb volt, mint eddig, a kezdetektől elfoglalt területünket csak hosszas vita után kaptuk meg. A nyitvatartási rend megváltoztatása sem hozta meg a várt eredményt. Valószínűleg az emberekben rögzült az eddigi 10 órás kezdés, és nem tudták, vagy nem tudatosult bennük a korábbi nyitás. Ebből – és egyéb jelekből – következik, hogy a Hungexpo roszszul kommunikálta a rendezvényt. A közlekedés a gyér számú látogató ellenére sem volt tökéletes, félórás várakozások esetenként még előfordultak. Amennyiben a Hungexpo vezetése felelősen elgondolkozik a történtekről, két év múlva már egy jobb színvonalú szakkiállítást rendezhetnek.