Egy cég, két önálló márka
Arcképek és vélemények
2007/6. lapszám | Sz. A. | 3300 |
Figylem! Ez a cikk 18 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Tavaly július 1-jével egyesült a Vaillant Hungária Kft. és a Saunier Duval Rt. Az azóta Vaillant Sanuier Duval Kft.-ként működő cég életében bekövetkezett változásokról, a közös tulajdonlás tapasztalatairól Donkó József ügyvezetőt kérdeztük.
– Közgazdászként mennyire jelentett új feladatot a Vaillant Saunier Duval Kft. vezetése?
– Az épületgépészet teljesen új terület volt számomra, ami miatt kiválasztottak, és ami miatt elfogadtam ezt az állást, az az, hogy az értékesítéshez, a marketingmunkához és a menedzsmenthez van némi érzékem és természetesen gyakorlatom.
– Tavaly júliusban egyesült a Vaillant Hungária Kft. és a Saunier Duval Rt. Mi indokolta ezt a döntést?
– Olyan időket élünk, amikor a cégek egyre nagyobbak akarnak lenni, hiszen ez a piacon való sikeres helytállás feltétele. Ez a növekedéskényszer – ami egyébként a világban mindenütt tapasztalható – hozta ezt a változást is, ennek egyik eseménye volt ez a cégegyesülés. Ez nagyon fontos állomás volt a Vaillant Group életében, hiszen most már azokon a piacokon is piacvezető, ahol korábban Vaillantként nem tudta ezt a pozíciót elérni – itt elsősorban a dél-európai piacokra, Spanyolországra, Franciaországra, Olaszországra és Portugáliára gondolok, ahol a Saunier Duval piacvezető szerepet töltött be.
– Milyen változást jelentett ez a két cég életében?
– Ez a fajta egyesülés az épületgépészetre talán nem annyira jellemző, de ha megnézünk más szakterületeket, találhatunk számos sokmárkás céget. Most a Vaillant is elindult ezen az úton, két márkával, megfelelő pozícióval, számottevő piaci részesedéssel, egyébként megy minden tovább úgy, ahogy korábban. Nagyon sok ország életében ez egyáltalán nem jelentett változást, hiszen ott az egyik márka sokkal dominánsabb volt, mint a másik. A különbség annyi, hogy bizonyos háttérfolyamatokat egyesítünk az új cég előírásai, sztenderdjei alapján.
– A sok ország közé tartozik hazánk is?
– Magyarország az üdítő kivétel, ahol a Saunier Duval és a Vaillant is 10, illetve 15 éve sikeres szereplője a piacnak. Ezért itt annyiban más a helyzet, hogy két hasonló erejű cégről van szó, amelyek közül az egyik a prémium szegmensben vezető gyártmány, a másik – az eladott darabszám alapján – általában jelenti a legerősebb márkát.
– Ügyvezetőként a legfontosabb feladata a két cég közötti koordináció. Mit jelent ez a gyakorlatban?
– A két márka jelenleg önálló márkamenedzsmenttel, önálló folyamatokkal dolgozik, ugyanúgy, ahogy az elmúlt 10-15 évben. Ezen kell finomítani, hiszen tavaly július 1-je óta a két cég jogi egységként működik. A logisztika, a marketing, a beszerzések, a partnerekkel való együttműködés területén ki fogjuk használni a szinergiákat, amelyekkel racionalizálásra és megtakarításra nyílik lehetőség.
– Mindez érinteni fogja a vásárlókat is?
– Nem titok, hogy a két cég nem véletlenül jutott vezető szerephez a saját pozíciójában. Azonban nagyon sok olyan technikai újítás van, amit a márkák eddig külön fejlesztettek, ezután azonban a közös know-how-n keresztül számos olyan új készülék, megoldás gyártására nyílik lehetőség, amelyeknek előnyeit természetesen mindkét márka vásárlói érzik majd. A jövő útja az egyre biztonságosabb és egyre energiatakarékosabb fűtési lehetőségek biztosítása, a megújuló energiák egyre nagyobb arányú hasznosítása, és ebben mindkét cégnek megvan az érdekeltsége.
– A marketingtevékenység része a reklám, amellyel az egyik cég inkább a szakmát célozza meg, míg a másik a vásárlókat. Ezen a stratégián kívánnak változtatni?
– Ezt jelenleg vizsgáljuk. A marketinghatékonyság amúgy is egy nagy kérdés, az, hogy kit érdemes megcélozni a rendelkezésre álló keretekből és eszközökkel, úgyhogy munkatársaimmal komoly egyeztetések és olykor viták is folynak arról, hogy ez hogyan legyen tovább. Az egységes fellépés a reklám területén is elképzelhető, azt azonban hangsúlyozni kell, hogy a két márka teljesen önállóan létezik a piacon. Ugyanakkor a logika azt mondatja, hogy ezen nagyon nem érdemes változtatni, hiszen ha valami 10-15 éven át jól működött, igencsak nyomós indokot kellene találni ahhoz, hogy egy ilyen nagy változást hajtsunk végre. A szakmai közönséget, amely nyilvánvalóan koncentráltabb piacot jelent, könynyebb elérni, de emellett szükségünk van arra is, hogy ismerjen minket a végfelhasználó, akinek házába, lakásába beépül a készülék, ezért igyekszünk mindkét csatornán továbbra is helytállni.
– Említette a végfelhasználókat. Igaz ugyan, hogy egyre népszerűbbek a korszerű, jó hatásfokú, energiatakarékos és alapvetően biztonságos berendezések, mégis elég sok gázbalesetről hallunk, amelyek fő okozója a szakértelem nélküli szerelés. Ezen a területen egy gyártó tud valamit tenni, feladatának tekinti-e, hogy ezen változtasson?
– Természetesen igen, hiszen akármilyen jó készülékeket gyártunk, nagyon sok esetben a megítélés a beépítésen és a működésen múlik. Az pedig, hogy egy készülék tragikus baleset okozója legyen, mindenkinek megengedhetetlen. Rengeteg olyan fejlesztés van, és itt elsősorban a füstgáz visszaáramlását érzékelő szenzorokra gondolok, amelyek azonnal jeleznek, leállítják a berendezést, és minimálisra csökkentik a balesetek kialakulásának esélyét. Persze mindez csak akkor működik, ha a készülék szakszerűen van felszerelve. Tehát az egyik oldal biztosított, hiszen olyan készülékeket gyártunk, amelyek a visszaáramlást érzékelik, meg tudják akadályozni az ebből adódó baleseteket. A szakszerű szerelések érdekében pedig kollégáink heti, havi rendszerességgel oktatják az érdekelt szakembereket, akiknek vizsgát is kell tenniük ahhoz, hogy készülékeinket beszerelhessék, karbantarthassák. Függően attól, hogy milyen minőségű vizsgát tesznek a szakemberek, olyan bonyolultságú készülékek szerelésére jogosultak. A végső cél az, hogy termékeinket csak olyan szakemberek építhessék be, akik rendelkeznek a megfelelő vizsgával. Ez egyébként nemcsak a mi érdekünk, hanem a végfelhasználóé és a szakemberé is, akinek a későbbi munkái függnek attól, hogy egy adott készüléket hogyan szerel be, hogyan javít meg.
– Van még egy harmadik oldal is, hogy a vásárló kit bíz meg a készülék felszerelésével…
– Tapasztalataink szerint is nagyon sok fekete beüzemelés van, és ez jelenti a fő problémát. Adataink alapján az eladott készülékeink 30 százalékát ilyen módon üzemelik be. Ezzel szemben azonban tehetetlenek vagyunk, már csak azért is, mert az esetek nagy részében azt sem tudjuk, hogy ezek a készülékek hová kerülnek.