Barion Pixel

VGF&HKL szaklap

Járművek fűtése

2007/10. lapszám | VGF&HKL online |  3575 |

Az alábbi tartalom archív, 14 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Járművek fűtése cikkünkről bővebben olvashat, ha rákattint a címre.

Ma már teljesen természetesnek veszszük, hogy a leghidegebb napokon sem kell nagykabátban ülni az autónkban, elég elcsavarni egy gombot, és nemsokára kellemes meleg lesz az utastérben. Ez a kényelmi szolgáltatás a mai autóknál alapkövetelmény. A járművek klimatizálása azonban nemcsak komfortérzetünk szempontjából fontos, hiszen vannak, akiknek a tehergépjármű a munkahelyük, a fülkében töltik a nap 8-10, esetleg 24 óráját. Bár ma már a gépkocsikba, tehergépjárművekbe gyárilag beszerelik a fűtési rendszert, van lehetőség utólagos beépítésre is.

Állófűtés
A járművekbe építhető állófűtési rendszerek általában száraz levegővel vagy gázolajjal üzemelnek. Ezek a berendezések a járművek utasterének, rakterének fűtésére és esetleges szellőztetésére szolgálnak. Bár a Zaporozsecben még szériaelem volt, ma már csak a felsőkategóriás autók és a nagyobb haszonjárművek sajátja az állófűtés, s terjedésének csak ára szab határt - egy ilyen rendszer több százezer forintba kerül.
Természetesen a 70-es évekhez képest, amikor a "Zapikba" szerelt benzinkályha igazából egy különálló benzinmotor volt, ellátva saját porlasztóval és benzinpumpával, az állófűtési rendszerek sokat fejlődtek. Napjainkban háromféle, elektromos, légbefúvós vagy üzemanyagkályhás állófűtési rendszert forgalmaznak. Az első a normál vízmelegítőhöz hasonlóan működik, a hűtővízbe engedett és áram alá helyezett fűtőszál növeli a víz hőmérsékletét. Előnye, hogy olcsóbb a más rendszerű szerkezeteknél, viszont nagyon helyhez kötött, hiszen az áramot - legtöbbször hosszabbítóval - el kell juttatni hozzá. A légbefúvós rendszerű állófűtés a meleg levegőt közvetlenül az utastérbe juttatja. Leginkább kamionokban, buszokban, illetve hajókban alkalmazzák. Az üzemanyagkályhás állófűtések az előbbieknél már több jó tulajdonsággal bírnak. Ezek közül a legfontosabb, hogy a hűtővíz és az utastér együttes fűtésére is alkalmasak. Beszerelésük során az állófűtést csatlakoztatják a jármű üzemanyagtartályához és hűtőrendszeréhez, ami ezután az üzemanyagot elégetve termeli a hőt.
Az üzemanyagkályhás állófűtések egy óra alatt rendszerint néhány deciliternyi üzemanyagot fogyasztanak, viszont sok-sok liternyi megtakarítás érhető el velük, hiszen a felfűtött jármű motorja már az induláskor üzemi hőmérsékleten dolgozik.
Az autóban utazók kényelme érdekében az állófűtés előre programozható. Az autótulajdonos például beállíthatja, hogy menynyi ideig üzemeljen a készülék, vagy hogy milyen hőfokra melegítsen, de vannak olyan állófűtések is, melyeket egy telefonhívással is üzembe lehet helyezni.

Levegőfűtés
A levegős fűtés teljesen függetlenül működik a jármű saját fűtőrendszerétől. Egyik oldalon beszívja a hideg levegőt (vagy a belső térből, vagy a szabadból), s azt felmelegítve fújja ki a másik végén. A beépítés lehetősége nagyon rugalmas; a vezetőfülkébe éppúgy beépíthető, mint a fülkén kívülre. A gyors hatásfok és az alacsony költségek miatt különösen ajánlott a teherjárművek fülkéi, építő- és mezőgazdasági gépek kabinjai, beteg- és csapatszállítók, szervizkocsik, valamint rakodóterek fűtésére. Egy a motortól független fűtés akkor a leghasznosabb, ha előre programozható. Ezért a levegős fűtési rendszerekhez kapható hőmérsékletszabályozott digitális időkapcsoló óra, amellyel a fűtés bekapcsolási ideje percre pontosan beállítható. Sőt, egy rádió távkapcsoló segítségével akár 1 kilométeres távolságból is kezelhető. Ennek előnye, hogy mire a vezető odaér a járműhöz, odabent már kellemes meleg várja.

Vízfűtés
A vízfűtéses rendszer a motor saját hűtővízrendszerét használja fel, a meleg a víz-levegő hőcseréjén és a rendelkezésre álló meleglevegő-csatornákon keresztül kerül a fülkébe. A vízfűtések előnye a motor és a fülke együttes felmelegítése. A rendszert leggyakrabban a motortérbe építik be, s a hűtővízrendszerbe kötik be. A hőenergiát a jármű saját hőcserélője adja le, és a meleg levegő finoman adagolva a levegőcsatornán keresztül jut a fülkébe. Az égéshez szükséges levegő a szabadból, az üzemanyag a jármű-tankból kerül az égőtérbe, ahol az égés történik. A hőcserélő továbbadja a hőenergiát a jármű saját vízrendszerének. A vízfűtés, hasonlóan a levegős fűtéshez, éppúgy beépíthető a vezetőfülkébe, mint a fülkén kívülre. A beszívott levegő vagy a belső térből, vagy a szabadból jut a készülékhez, majd ezt felmelegítve fújja ki. A meleglevegő-ventilátor fokozatszabályozójával állítha-tó be, mennyi energia kerüljön a fülke, mennyi a motor fűtésére.

SZA


Kérjük, szánjon pár pillanatot a cikk értékelésére. Visszajelzése segít a lap és a honlap javításában.

Hasznos volt az ön számára a cikk?

 Igen

 Nem