Barion Pixel

VGF&HKL szaklap

Az adóhatósági ellenőrzésről I.

2001/9. lapszám | Tomcsányi Erzsébet |  2854 |

Figylem! Ez a cikk 24 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Sorozatunkban ezúttal azt tekintjük át, hogyan kell szabályosan számlát kiállítani, ill. a részünkre annak átvételekor mit kell ellenőrizni annak érdekében, hogy nehogy egy esetleges adóellenőrzés során derüljön fény hibára.

Adóhatósági ellenőrzés során minden esetben vizsgálják, hogy a vállalkozás betartja-e a bizonylati fegyelmet, a számlázással kapcsolatos törvényi előírásokat.

Megnézik, hogy kiállítottak-e bizonylatot minden gazdasági eseményről, amely a vállalkozás vagyonát megváltoztatja, és ezek adatait a könyvviteli nyilvántartásokban rögzítették-e?

Azt is ellenőrzik, hogy a számviteli nyilvántartásokba szabályszerűen kiállított bizonylatok alapján könyveltek-e, és hogy a bizonylat az adott gazdasági eseményre vonatkozó adatokat a valóságnak megfelelően, hiánytalanul tartalmazza-e? Az ellenőrzés kiterjed még a bizonylat általános alaki és tartalmi követelményeire, valamint arra, hogy hiba esetén a bizonylatokat előírásszerűen javították-e?

Az adóhatósági ellenőrzésnél a bizonylatok közül kiemelt szerepe van a számláknak. Az adóhatóság vizsgálja, hogy a vállalkozás által kiállított számla vagy egyszerűsített számla az általános forgalmi adóról szóló törvény által kötelezően előírt tartalmának megfelel-e. A vállalkozások bejövő (költség) számláinál leggyakrabban megállapított hiba, hogy a vállalkozás neve, címe hibásan szerepel. Az általános forgalmi adó levonási jog kizárólag az előzetesen felszámított adó összegét hitelesen igazoló bizonylat (számla) birtokában gyakorolható. Amennyiben a bizonylat nem felel meg az előírásoknak, az adóhatóság hiánypótlásra szólítja fel a vállalkozást.

Fontos azonban felfigyelni arra, hogy a vállalkozások száma gyorsan növekszik, de ugyanakkor nagyon sok vállalkozás meg is szűnik. Egy megszűnt vállalkozás által korábban kiállított hibás számla kijavítására már nem kerülhet sor. Amennyiben a hibás számlában szereplő általános forgalmi adó levonható adóként szerepelt az adóbevallásban, akkor az adóhatóság megállapítja, hogy jogtalan volt annak figyelembevétele. A következmény adóbírság és késedelmi kamat kiszabása lehet.

Adóhatósági ellenőrzés során gyakran vizsgálják azt is, hogy a vállalkozás által elfogadott számla a kibocsátó könyvelésében szerepel-e. Ebben az esetben első lépésként azt ellenőrzik, hogy létezik-e a számlát kibocsátó vállalkozás, továbbá betekintenek a számlát kibocsátó vállalkozás áfa-bevallásaiba is. 2001. január 1-jétől az aláírásra feljogosított személynek aláírásával kell igazolnia a számla, az egyszerűsített számla alaki és tartalmi hitelességét a gazdálkodó azonosító adatainak feltüntetésével együtt. Adóhatósági ellenőrzés során minden esetben vizsgálják, hogy a vállalkozás gépi számlázása szabályos-e, és rendelkeznek-e a gépi számlázáshoz szükséges dokumentációkkal. Gépi számlázás esetén a program használójának (a számla kibocsátójának) rendelkeznie kell a szoftverkészítő által a felhasználó részére kiállított azon nyilatkozattal, mely szerint a számlázási program megfelel a jogszabályi előírásoknak.

A vállalkozásnak rendelkeznie kell a szoftverkészítő által készített használati utasítással (felhasználói kézikönyvvel), amely tartalmazza a számlák kiállításának módját, az eredeti és másolati számlapéldányok kezelésének rendjét, a sorszámozás rendjét, a számlamásolatok készítésének módját, a helyesbítések, sztornírozások lehetőségét, végrehajtását. Az ellenőrzés során a dokumentációk birtokában lehet meggyőződni – akár próbaszámlák készítésével -, hogy az előírtaknak megfelel-e a vizsgált program.

A szabályosan kitöltött számlának legalább a következő adatokat kell tartalmaznia:

  1. a számla sorszáma,
  2. a számla kibocsátójának neve, címe és adóigazgatási azonosító száma,
  3. a vevő neve és címe,
  4. a teljesítés időpontja,
  5. a számla kibocsátásának kelte,
  6. a fizetés módja és határideje,
  7. a termék (szolgáltatás) megnevezése, valamint besorolási száma
  8. a termék (szolgáltatás) mennyiségi egysége és mennyisége,
  9. a termék (szolgáltatás) adó nélkül számított egységára
  10. a termék (szolgáltatás) adó nélkül számított ellenértéke tételenként és összesen,
  11. a felszámított adó százalékos mértéke,
  12. az áthárított adó összege tételenként és összesen,
  13. a termék (szolgáltatás) adóval együtt számított ellenértéke tételenként és összesen,
  14. a száma végösszege.

A szabályosan kitöltött egyszerűsített számlának legalább a következő adatokat kell tartalmaznia:

  1. a számla sorszáma,
  2. a számla kibocsátójának neve, címe és adóigazgatási azonosító száma,
  3. a vevő neve és címe,
  4. a számla kibocsátásának kelte,
  5. a termék (szolgáltatás) megnevezése, valamint besorolási száma
  6. a termék (szolgáltatás) mennyiségi egysége és mennyisége,
  7. a termék (szolgáltatás) adóvak együtt számított egységára,
  8. a termék (szolgáltatás) adóval együtt számított ellenértéke tételenként és összesen,
  9. a 25%-os felszámított adómértéknél 20%, a 12%-os felszámított adómértéknél 10,71%.