Hidegzuhany
2003/3. lapszám | VGF&HKL online | 8244 |
Figylem! Ez a cikk 22 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).
Tisztelt olvasóink! Egy szaklapnak az ad létjogosultságot, hogy az adott szakma képviselőinek szolgáltat információt. Talán nem hiba, ha ezek után utat engedünk a szakemberek által írott cikkek mellett az úgymond „alulról jövő kritikának” is. Új rovatunkban a megrendelők mesélnek az épületgépészettel kapcsolatos ilyen-olyan élményeikről, hol boldogan, hol kesernyésen. A megrendelő nézőpontja más, mint a kivitelezőé, és véleménye sokszor nélkülözi a szakszerűséget, ám érdemes odafigyelni a tanulságra.
Első történetünk hol is kezdődhetne máshol, mint a vásárlásnál?
„Alulírott vásároltam a …. székesfehérvári áruházában, 2002. 06. 28-án egy …. típusú zuhanypanelt 50 000 Ft értékben. A terméket úgy hirdették, hogy termosztatikus csappal van felszerelve. Három hónap múlva szereltük csak fel, mert akkor készült el a fürdőszoba. Ekkor derült ki, hogy a csap csak hagyományos, nem termosztatikus.
Miután használat közben kiderült, hogy csak hagyományos csap van a panelben, reklamáltam az áruháznál, ahol azt válaszolták, hogy a vásárlástól számított 3 napon belül kellett volna ezt tennem. Nem tudjuk, hova forduljunk segítségért, kérjük véleményüket.
Tisztelettel: K. A.”
A fenti levél 2002. decemberének közepén érkezett szerkesztőségünkhöz. Bár a levél írója nem előfizetőnk, sőt, még csak kapcsolatban sem áll a szakmával – mint ahogy az a problémájából kitűnik -, megpróbáltunk segíteni neki. Hozzá kell tenni, hogy az illető megírta az áruház és a saját nevét is: ezeket az adatokat mi hagytuk ki a cikkből, ugyanis a névnél sokkal lényegesebbnek tartottuk a történetet. Először megpróbáltunk közvetlen úton célt érni, azaz felhívtuk az áruház ügyfélszolgálatát. Ott megerősítették, hogy a vásárolt áru minőségével kapcsolatban valóban csak 3 napig lehet panasszal élni. Ekkor felvesznek egy jegyzőkönyvet, amit aztán eljuttatnak az áruház szervizrészlegéhez. Arra a felvetésre, hogy itt nem hibáról, hanem úgymond „konstrukciós tévedésről” van szó – ha nem hamis reklámról – nem tudtak mit felelni, inkább az átadó-szakemberhez utasítottak. Ő eleinte szintén nem kecsegtetett semmi jóval. Ennyi idő után már nem szoktak(!) jegyzőkönyvet felvenni, a be nem tartott reklámígéret ügyében pedig keressem meg az importőrt. Újra tárcsáztunk, és egyből sikerült elérnünk az importőr képviselőjét. Az üzletember azt az információt adta, hogy tényleg ők biztosítják a reklámanyagot az áruház újságjába, viszont ott csak valós dolgok jelennek meg. Talán az történhetett – mondta -, hogy egymás mellett jelent meg két termékük, az egyik termosztatikus, a másik meg nem, és a kedves vevő elnézte a dolgokat (megérdeklődtük, és a vevő nem kancsal. A szerk.). A lényeg az, hogy mivel nincs termosztatikus csappal szerelt zuhanypaneljük, nem tudják kicserélni az árut, különösen, ha az már fel van szerelve. Ezzel le is zárult beszélgetésünk, valamint nyomozókörutunk.
A panaszosnak nem tudtunk mást tanácsolni, mint hogy forduljon a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelet helyi kirendeltségéhez. Sajnos korántsem biztos, hogy ott tudnak segíteni, mivel kevés az emberük, kevés a pénzük, mint ahogy az általában mifelénk lenni szokott az ellenőrző szerveknél (kivétel a pénzt hozó felügyeletek). Olvasóink viszont egy újabb példát ismerhettek meg arra, miért érdemes gépésszel vásárolni menni. Egy ház épületgépészeti kellékei közül a fürdőszobai szerelvények azok, amelyeket leggyakrabban a tulajdonos vesz meg, mondván, azokat nap mint nap látja, használja és nem kell akkora szakértelem sem a kiválasztásukhoz. Hát kell, és ezt a szakértelmet az épületgépészeti kereskedésekben tudják megadni. Az építtetők sokszor nehezen meggyőzhetők; reméljük, ezzel a kis írással segítséget nyújtottunk a szerelőkollégáknak a megrendelőikkel való párbeszédhez.