Barion Pixel

VGF&HKL szaklap

Vélemények a szivattyúcseréről

2003/3. lapszám | VGF&HKL online |  2995 |

Figylem! Ez a cikk 22 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Az oldott oxigén minden acélalapú berendezési tárgyat belső korróziónak vet alá, magyarán ki fog lyukadni a kazán, a tágulási tartály, bizonyos esetekben még akár az acélcső is, ha ott lassú az áramlás ill. korróziós termék rakódik le. A keletkező korróziós termék a vízben lebegve tönkreteszi a szelepeket, golyóscsapokat, szivattyúkat. Na és persze a víz tudja a fizikát, a tágulási tartályban többször fordul meg a fűtővíz, mint a radiátorokban, így a tágulási tartály, még ha az le is van szigetleve, fűti a környezetét, plusz a biztonsági vezeték és a tágulási vezeték is. A fűtési rendszer beszabályozottsága felborul a nagyobb szivattyú miatt.

Az olvasottakon túl „Mekk Mester” még több dologban is ludas volt. Természetesen a szivattyúcsere volt mindennek az oka, hisz a két szivattyú paramétereit nem egyeztette, s ez okozta az úgynevezett fizikai borulást. A rég szerelt fűtési rendszer nagy keresztmetszetéből adódóan az új szivattyú légörvényeket, légbuborékokat termel, ezáltal zajosabbá teszi a fűtést. A másik fő ok az, hogy ilyen esetben az egész fűtési rendszert újra be kellene szabályozni a fizika miatt. Ez problémákba ütközik, hiszen a radiátorok többféle szerelvénnyel vannak ellátva. Arról nem is beszélve, hogy a golyóscsap maga záró és nyitó szerelvény, ami szabályozásra nem alkalmas. Ebből adódik, hogy ezután a helységekben sem lesz az a hőmérséklet, amit valamikor, az első szerelés alkalmával terveztek. Így megállapítható, hogy ha a hőtermelő, a hőleadó és a fűtőközeget szállító szivattyú nincs összhangban, akkor csak „Mekk” fűtésről, és nem tervezett fűtésről van szó.

  1. Mivel a fűtési csővezetékek viszonylag nagy átmérőjűek, valószínű, hogy a rendszer részben gravitációsan is működhetett. Már csak azért is, mert a tágulási tartályon keresztül nagy mennyiségű víz áramlik folyamatosan, így itt alakult ki a szivattyú által egy értelmetlen és folyamatos cirkuláció nagy oxigénfelvétellel.
  2. Az, hogy minden radiátor visszatérőiben golyóscsap van beépítve, még nem lenne nagy baj, de ezzel lehetőséget adtunk az illetéktelen beavatkozáshoz, felborítva ezzel a fűtési rendszer beszabályozását.
  3. A nagyobb baj az, hogy az előremenő vezetéken a radiátor előtt nem egyforma az elzáró, szabályozó szerelvény. Ugyanis a kis, illetve nagy ellenállású radiátorszelepek, máshol a golyóscsapok különbözőképpen akadályozzák az áramló víz keringését, és az nem titok, hogy a fűtővíz arra cirkulál, amerre a legkisebb ellenállásba ütközik. Így a golyóscsappal szerelt radiátoroknál a kis ellenállás miatt –, még ha „távoli” a radiátor elhelyezkedése, akkor is – intenzívebb lesz az előremenő fűtővíz áramlása, mint a kis, illetve nagy ellenállású szelepekkel szerelt radiátoroknál.

Talán ennyit jelentene az, hogy a víz „jobban tudja” a fizikát, mint mi.

Bevallom, elszomorító volt olvasni Csorba Tamás írását, holott stílusa humoros és könnyed. A szomorúságra egyrészt az adott okot, hogy szakmánkban még mindig létezik ilyen súlyos hibákat hordozó berendezések, másrészt pedig az, a hogy t. Szerző említést sem tett arról a ma már számos megoldásról, amely a tervezők és a szerelők rendelkezésére áll az ilyen károsodások megelőzésére és javítására. Remélem, azért nem tartunk ott, hogy az ilyen és ehhez hasonló káresetek, ezek javításának a lehetőségei kevésbé érdeklik a szakembereket, mint a tréfás előadásmód. Lássuk ezek után röviden az acéllemez radiátorok korróziós káreseteinek a történeti hátterét.

Az ÉMI első ízben 1967-ben vizsgálta a cikkben leírt esethez hasonló kialakítású berendezésben az acéllemez radiátorok tömeges kilyukadásának az okait. A külföldi tapasztalatokkal összevetve már akkor megállapítottuk, hogy a lyukadás közvetlen oka oxigénkorrózió, közvetett oka pedig a biztonsági vezeték nem megfelelő hurokmagassága volt. A nyomott rendszerben a keringető szivattyú átdolgozott a biztonsági vezetéken, a tágulási tartályban állandóan áramlásban lévő víz pedig folyamatosan nyelte el a légkörből az oxigént (ennek a megoldásnak csupán az volt az egyetlen előnye, hogy a tágulási tartályban a víz télen nem fagyott be). Ezután még hosszú évekig vizsgáltuk mintegy 100-120 berendezésben a radiátorok tönkremenetelének az okait (a lyukadások mindig a tagok alsó közcsavar alatti pangó részében keletkeztek). E vizsgálatok jelentős része bírósági ügy is lett, amelyekben az elmarasztalt feleknek súlyos kártérítést kellett fizetniük. Pedig esetenként csak ott követték el a hibát, hogy cirkulációs átkötéssel fűtötték a tágulási tartályt vagy a biztonság kedvéért naponta jelentős mennyiségű friss vizet pótoltak a rendszerbe vagy a különleges kialakítású megszakító tartályos vagy hidropneumatikus biztonsági berendezést alkalmazták.

A szakmai körök azonban kétkedve fogadták ezeket a megállapításokat, mert még sokan voltak arról meggyőződve, hogy csakis a radiátor anyagában kell a hibák okát keresni. A káresetek számát növelte az a körülmény, hogy 30-40 évvel ezelőtt még nem voltak magasabb hőmérsékletet tűrő keringető szivattyúk, ezért azokat a visszatérő vezetékbe lehetett csak beépíteni, és így nyomott rendszer jött létre. A nyomott rendszerben a biztonsági előremenő vezetéket a szivattyú üresjárási magasságának megfelelő hosszúságú hurokkal kellene a tágulási tartály fölé vezetni ahhoz, hogy a tágulási tartályban ne legyen vízáramlás. Számos berendezésben azonban a miatt lyukadtak ki százával a radiátorok, hogy a hurok elhelyezésére nem volt elegendő hely, ezért azt a szükségesnél lényegesen rövidebbre kellett alakítani. Ha viszont szívott rendszert képeznek ki oly módon, hogy a szivattyút az előremenő vezetékbe építik, akkor magas hurokra nincs szükség, csak magasabb hőmérsékletet tűrő szivattyúra.

Erről és még számos okról lásd Dr. Ujhelyi Jánosné „Acéllemez radiátorok alkalmazásának feltételei a korrózió elleni védelem szempontjából” című, ma is érvényes tájékoztatóját (ÉTK, Budapest, 1977).

A kételyek eloszlatása végett éveken keresztül modelleztük azokat a berendezésbeli és üzemeltetési hibákat, amelyek a korróziót előidézhetik. Megjegyzem, hogy az ÉMI modellkísérleteivel párhuzamosan a BME Épületgépészeti Tanszék is végzett hasonló célú kutatásokat, csak más megközelítésben. A modellkísérletekkel, amelyek kiterjedtek a fűtővíz kémiai és a radiátorok acéllemez anyagának metallográfiai vizsgálatára is, végül sikerült bebizonyítanunk, hogy a radiátorok kilyukadása oxigénkorrózió következménye. Még jelszavunk is volt: „minden eszközzel meg kell akadályozni, hogy a fűtővízbe folyamatosan oxigén kerüljön”. A kutatások és a helyszíni vizsgálatok eredményei megalapozták az MSZ 04.142 „Központi fűtőberendezések” című szabványsorozat kidolgozását, amely részletesen szabályozza a fűtőberendezések megfelelő és biztonságos kialakítását.

A szabvány 2. lapja a nyitott fűtőberendezések mellett a zárt fűtőberendezések kialakítását is szabályozza. Ez utóbbiak elterjedése is segített abban, hogy a röviden vázolt korróziós káresetek száma fokozatosan csökkent az évek folyamán s ma már szerencsére csak szórványosan fordul elő (lásd a cikket). Összegezve az elmondottakat, változatlanul elszomorító, hogy manapság is léteznek olyan fűtőberendezések, amelyeknek kialakítása és üzemeltetése rendkívül hiányos szakmai felkészültségről tanúskodik. Reményt ad azonban a jövőre nézve a korszerű, zárt fűtőberendezéseknek az acéllemez radiátorok élettartama szempontjából sokkal kisebb kockázattal járó széleskörű elterjedtsége.

Szivattyú