Barion Pixel

VGF&HKL szaklap

Tartsd meg vevőidet egy életre

Marketing mindenkinek

2005/3. lapszám | VGF&HKL online |  2611 |

Figylem! Ez a cikk 19 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Cikksorozatunk olyan témával foglalkozik, amely általában kevés teret kap gondolatainkban. Egy kisvállalkozó, párszemélyes cég sokszor úgy véli, elég neki a népdal-reklám, azaz hogy szájról-szájra adják őt a megrendelők. A nagyobb-közepes cégek esetenként sokat költenek reklámra, de mostohagyerekként kezelik a területet, szükséges rossznak tekintik. Pedig a marketing sokkal több mint reklám, ami reméljük, kiderül cikksorozatunkból. A cikkeket a terület elismert szakembere, Wolf Gábor prezentálja sajátos, provokatív stílusában.

A cégek többségénél a marketingkiadások legnagyobb része új ügyfelek megszerzésére irányul, pedig a régi vevőket könnyebben és olcsóbban lehet rávenni további költésekre.

Hogyan szerezzünk extra bevételeket korábbi ügyfeleinkből?

A minap beszéltem egy használtautó-kereskedővel, aki elpanaszolta, hogy az utóbbi időben lelassultak az eladásai. Bár még mindig sokat reklámoz, fogynak az új ügyfelek. Megkérdeztem tőle: „A marketingkiadások mekkora hányadát költitek új ügyfelek megtartására és mekkora hányadát a régi ügyfelekre?” Értetlenkedve kérdezett vissza: „Hogy érted, hogy régi ügyfelekre? Ha egyszer vesz egy autót, utána kész, passz! Nem fog egy hét múlva visszajönni egy másikért. Természetesen minden marketingkiadásunkat új vevők szerzésére költjük.”

Nyitva van az aranykapu...

Ez a gondolkodásmód sokakat jellemez. A régi ügyfelekben óriási bevételi potenciál nyugszik, amit kevesen aknáznak ki. Sajnos ezt az autókereskedő sem értette meg. A legtöbb cég aránytalanul sokat költ új ügyfelek megszerzésére, pedig az igazi sikerek abból származnak, ha kidolgozunk egy olyan rendszert, amiben ha valaki egyszer tőlünk vásárol, az utána gyakran visszajár hozzánk költeni. Céged is minden bizonnyal tisztességesen áldozott pénzt és szánt sok időt új ügyfelek megszerzésére. Ha később nem rájuk koncentrálsz, akkor nem csak extra bevételtől eshetsz el, de a korábbi marketing-befektetésed megtérülése is messze elmarad a lehetségestől. Ha egyszer valakit meggyőztél, hogy Nálad költse el a pénzét, az már bizalmat szavazott Neked. Ha a kínált termék vagy szolgáltatás jó volt, vagy akár meg is haladta az elvárásokat, akkor valószínűleg másodszor is megbízna cégedben, sőt harmadszor és negyedszer is. Ha igazán jól kiszolgálod, akkor akár egész életére hű lesz cégedhez, márkádhoz.

Hogyan kezdd el kiaknázni ezt a lehetőséget?

A régi vevőknek szóló marketing két alapproblémát vet fel: Hogyan érjem el régi vevőimet? Mit reklámozzak régi vevőimnek, mit adhatok el nekik?

Nézzük az elsőt. Ha régi vevőidből addicionális bevételre akarsz szert tenni, először is el kell tudnod érni őket. Hogyan?

Nos, ehhez papírra kell vetnem a legjobb hosszú távú marketingtanácsomat, ami szinte minden cégnél hosszú távú növekedést és pluszbevételt tesz lehetővé. Ha minden cégnek csak egyetlen marketingtanácsot adhatnék, az ez lenne: kezdj el adatbázist építeni vevőidről! Ez az adatbázis hamarosan legértékesebb vagyontárgyaid egyike lesz. Egy lista, amiben mindenki szerepel, aki valaha is kinyitotta pénztárcáját előtted, és megköszönte termékedet, szolgáltatásodat. Mindenki, aki egyszer már megbízott cégedben, és akit legközelebb már ismerősként szólíthatsz meg. Lehet, hogy már van ilyen adatbázisod, remek! Építsd tovább, és minden egyes vevődet regisztráld. A használatáról is beszélünk mindjárt. Ha nincs még ilyen adatbázisod, kezd el építeni ma! Nem számít, hogy számítógépeket, írószert vagy pénzügyi tanácsokat árulsz. Céged lehet ruhabolt, rendszerintegrátor vagy temetkezési vállalat, az ügyféllistádnak még sok hasznát fogod venni. (Ki is fizet a temetkezési vállalkozónak?)

Milyen adatokat érdemes gyűjteni? A kötelező személyes adatok, mint név és cím mellett az e-mail-cím is fontos. Ha megszerzed az e-mail-címét, onnan kezdve gyakorlatilag ingyen juttathatod el vevődnek marketingüzenetedet. A személyes adatok mellett a vásárlási történet lesz még kulcsfontosságú:

  • milyen kampány hozta be az adott vevőt a boltba?
  • mit vásárolt?
  • mennyiért?

Ha nagyon fejlett adatbázist szeretnél, akkor abban életstílus-adatokat is gyűjthetsz, mint pl. kor, családi állapot, gyerekek száma, bevétel, van-e háza, kocsija, mobiltelefonja, Internet-elérése, otthoni számítógépe stb. És az sem igaz, hogy az emberek nem szívesen adják meg ezeket az adatokat. Egy kis ajándékért, szívességért cserébe sokan hajlandók a legszemélyesebb adataikat is beírni egy kérdőívbe. 1000 Ft engedményért, egy ingyenes tollért vagy labdáért, egy jópofa egéralátétért a vevők hosszú adatlapokat is örömmel kitöltenek. A Marketing Commando honlapján például, ha valaki feliratkozik a Marketing Magazinra, annak csak az e-mail-címét kell megadnia, de egy ingyenes tanulmányt kap, ha kitölt egy rövid adatlapot – amit így a regisztrálók több mint 60%-a megtesz.

Koncentrálj a legjobb vevőidre

A cégek többsége évente ügyfeleinek 15-20%-át veszti el. A kereskedők ennél akár magasabb százalékot is. A profiltól függően ügyfeleid legnagyobb része csak egyszer kötött üzletet cégeddel. A maradék az, aki hűséges, és aki jelentősen hozzájárul a profitabilitásodhoz. A régi 80/20-as Paretto szabály rájuk is érvényes: ügyfeleid 20%-a biztosítja céged bevételének 80%-át. Ez a 20% visszajáró ügyfél, akik között lehetnek „hiperaktívak” is, akik minden egyes ajánlatodra vásárlással reagálnak. Ezek azok az ügyfelek, akikre érdemes időt, pénzt és gondolatokat áldozni.

Milyen előnyöd származik abból, ha ezekre a vevőkre koncentrálsz?

  • marketing-költségvetésed csökken, hiszen pontosan célozhatsz, nem kell drága hirdetéseket feladnod, nem kell a tömegmédiában reklámoznod,
  • marketingprogramjaid eredményesebbek, hatékonyabbak lesznek, hiszen azoknak szólnak, akik már hozzá vannak szokva a cégeddel való együttműködéshez, bíznak termékedben, szolgáltatásodban,
  • ügyfeleid sokkal elégedettebbek lesznek, mivel érzik, hogy céged törődik velük, és kitüntetett ügyfélként talán olyan ajánlatokat is kapnak, ami mások számára nem elérhető.

A távozó ügyfél

Ha az évente elvesztett ügyfeleid aránya 15%, akkor évi 10%-os forgalmi növekedés eléréséhez 25%-kal kell növelned ügyfeleid számát. Ez a statisztika különösen könyörtelen, ha figyelembe vesszük, hogy az átlagos cégek közel tízszer annyit költenek új vevők megszerzésére, mint a meglévők megtartására. Egy kis statisztika: miért hagynak el vevők egy céget?

  • 3% elköltözik,
  • 5% más cégekkel kerül kapcsolatba,
  • 9% az ár miatt,
  • 14% elégedetlen a termékkel vagy a szolgáltatással,
  • 68% azért, mert a cég vezetője, ügynöke, eladója vagy egyéb alkalmazottja az érdeklődés legkisebb jelét sem mutatta az első vásárlást követően!

Ez azt jelenti, hogy a téged elhagyó ügyfeleid 82%-a elégedetlen volt valamivel. Sajnos ők jellemzően nem is teszik szóvá, hogy miért mennek el, csak csöndben kisétálnak. Egyes becslések szerint az elégedetlen vevők csupán 3-4%-a veszi a fáradságot, és jelez vissza az elhagyott cég felé. Annál több ismerősükkel osztják meg viszont a kellemetlen tapasztalatot, ami rendkívül megnehezítheti az új ügyfelek szerzését. Mit tegyél ezekkel a vevőkkel, akik egyszer megbíztak benned, de valamiért csalódtak és elhagytak? Hogyan szerezheted vissza bizalmukat? Egyszerű. Írd vagy mond meg nekik az igazat. Hogy úgy érzed: valamit nem jól csináltál, mivel már egy ideje nem tisztelik meg cégedet a megrendeléseikkel. Valamit elrontottál volna? Gondoskodj róla, hogy ez a kérdés tükrözze, hogy valóban érdeklődsz felőlük, és hogy cégednek fontos, hogy vevőid elégedettek legyenek. Ez egy egyszerű taktika, ami egy egyszerű emberi érzelmen alapul. Az őszinteség és az érdeklődés a legtöbb vevőből pozitív reakciókat vált ki, amit a cégeddel fog asszociálni. És a cégnévhez társuló pozitív asszociációk a legerősebb márkaépítő elemek.

Mit kínálj régi vevőidnek?

Sok esetben elsőre nem egyértelmű, hogy ha valaki már egyszer vásárolt a cégednél, akkor miért menne hozzád megint egy fél vagy akár 3 év múlva. Ha visszatérünk az autókereskedő példájához, jól érezhető, hogy ha onnan valaki kigördül egy kocsival, az akár egy pár évig nem fog onnan semmit sem vásárolni. Hacsak nem válik az autókereskedő egy gondos, teljes körű ellátóvá. Hogyan? Keress fel olyan cégeket, akikkel partnerkapcsolatot alakíthatsz ki egyszeri vevőid ellátására, és akivel viszonteladói vagy jutalékos rendszerben működhetsz együtt. Egy szervizzel, akinek a szolgáltatásait kiajánlhatod a vevőidnek. Egy autórádiós céggel, akinek a termékét akciósan beszerelheted. Nem kell semmi különösre gondolni, csak a következőkre:

Mikor a vevő kigördül legújabb használt autójával a kapun, egy borítékot talál a kesztyűtartóban, benne egy névjegy és egy rövid levél: „Kedves X Úr! Köszönjük, hogy megtisztelt bizalmával és nálunk vásárolt. Ha bármi kérdése, megjegyzése, problémája lenne új autójával kapcsolatban, hívjon minket bátran bármikor!...” Egy hét múlva vevőnk telefonhívást kap, melyben kedvesen érdeklődünk, hogy minden rendben van-e a kocsijával (ill. helyettesítsd be saját termékeddel!) Ez a kis figyelmesség nagyon erős elismerést és kötődést építhet ki, pedig csak egy telefonhívásba kerül. egy hónap múlva jön az első partnerajánlat: „mivel egy használt autónál fontos, hogy a szervizelés költsége ne rontsa el a vezetés örömét, szeretnénk figyelmébe ajánlani Fillér Szerviz partnercégünket, aki a nálunk vásárolt használt autókhoz, így az Önéhez is kedvezményes alkatrészeket és munkadíjat kínál javításkor...”

Egy év múlva pedig: „A tavalyi érték alapján ABC típusú autója ma a piacon X Ft-ot ér. Mi X+10%-ot kínálunk, amennyiben a következő hónapban becseréli nálunk egy nagyobb értékű autóra, és még az átírást is mi fizetjük...” És így tovább. A lényeg, hogy termékedhez, szolgáltatásodhoz kapcsolódó igényeket segítesz kielégíteni vevőidnek, így profi beszállítóként, gondos partnerként viselkedsz, akivel öröm és megnyugvás együttműködni. Ne kövesd el a legnagyobb hibát: ne hagyd magukra régi ügyfeleidet. Kérdezd meg, hogy megérte-e a vásárlás, biztosítsd őket a támogatásodról, ha szükségük lenne rá, majd adj el nekik megint. Végül is sokat fizettél azért, hogy megszerezd őket. Sokat fogsz fizetni, ha megbántod őket. Inkább legyél jó hozzájuk, és keress sokat rajtuk!

További ingyenes marketingtippek és -tanulmányok: www.MarketingCommando.hu

Wolf Gábor

Marketing