VGF&HKL szaklap

Egy a cejkó

2007/6. lapszám | Meyer József |  3434 | |

Az alábbi tartalom archív, 13 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Egy a cejkó

Berendezési tárgyak – a kád és a zuhanytálca – beépítésével kapcsolatos cikkre figyelhettünk fel lapunk áprilisi számában (mi is olvassuk az újságunkat), mely téma felvetése kapcsán újra elgondolkodhatunk a gyakorlati megközelítésekről.

Önkritikusan meg kell állapítani, hogy sehová sem vezettek azok az észrevételeink, amelyekkel már közkedvelt gyártmányokat, szerelési anyagokat, technológiákat próbáltunk a működésük, szerelhetőségük vagy formatervezésük alapján bírálni. Elkéstünk vele, mert a vonat már régen elment, amennyiben ezek a portékák rendre átestek bizonyos formális minősítési procedúrákon. Mi több, a felhasználók költséget minimalizáló keresletével és a szakma mérhetetlen tűrőképességével is szembe meneteltünk. Viszont a hivatkozott írás kerüli ezt a terméketlen hangvételt, és többek közt új megközelítésben a társvállalkozók, mint a kőművesek és a burkolók kapcsolódó munkáját kíséri figyelemmel, amivel a garancia kérdését is ügyesen szétteríti, árnyalja. A purhab, vagy nem purhab shakespearei kérdésénél aztán végképp eldől, hogy egy gyékényen árulunk, egy a cejkó.

Leopold Hutterer és Viktor Lehner

Az egyik épületgépész magazin legfrissebb számában az „XY” termékek gyártójáról megjelent rövid, népszerűsítő cikk egyik bekezdése szinte szó szerint azonos eszmefuttatásában mutatja be azt a zuhanylapot, amiről a fent említett publikáció oly elismerően nyilatkozik. Magától értetődően, mert a szakmai telitalálatokra mindannyian azonnal felfigyelünk! A cég palettájáról elmondható, hogy valamennyi gyártmánya a fogyasztói igényt már-már megelőzve és azt ízlésében is formálva rendelkezésre áll, méghozzá a lehető legkiforrottabb funkcionalitásában. Ez nagyon ritka bravúr, egyelőre.

Remote control

A vásárlói, illetve a megrendelői ambíciók befolyásolása, a kereslet érdekeink szerinti élénkítése csak eleinte tűnik szokatlan ötletnek, előbb-utóbb úgyis aktivizálódnunk kell. Szórakozottan hallgatunk termékismertetőket iskolák bérelt zsibongójában vagy munkásszállások átrendezett éttermében, amint valamilyen matracot, cihát vagy mágneses pántot kínálnak éppen. Eszünkbe ötlik, hogy mi mennyivel elementárisabb hatást érnénk el, ha ötleteinkhez igazíthatnánk keresletet és gyártót. Mert azt senki sem tagadhatja, hogy az épületgépészet a komfortérzet, még inkább az intimitásaink egyik súlyponti területe, és építési költségekben számolt részaránya is fokozatosan növekszik. Ehhez képest csak kevéssé vagy egyáltalán nem koordináljuk a passzív, vagyis követő marketingtevékenységet sem. Szép dolog, hogy dizájnerek serénykednek a berendezési tárgyak formavilágában, de alkalmasint jótékonyan hatna, ha a művészek javíthatnák a gépészeti rendszerek formavilágát is, hogy végre azok is esztétikai tartalmakat képviselhessenek.

A siker záloga, hogy csak olyan megoldásokra pazaroljuk a fantáziánkat, amire személy szerint vágyunk: biztosítsa kényelmünket, a berendezés vagy szerelvény használata örömet, megelégedettséget okozzon. Ez az innováció következetes iránya. A személyre szabott igények kiszolgálása, lehetőleg minden eszközzel. Mert a hivatkozott cikkekben – és a saját gyakorlatunkban is – még csak a részmegoldásokra fókuszálunk. De mi van akkor, ha a kétségtelenül esztétikus és balesetmentes zuhanytálcánkhoz kínálunk egy sokfunkciós vízvételi lehetőséget is? Azzal előállíthatunk egy komplett kényelmi szolgáltatást. Akár egy sziget elrendezésű zuhanykabinunkban (ez az elhatárolás is szolgálja, jótékonyan kiemeli a szuverenitásunkat) a távirányítónkhoz hasonló intelligens, személyre programozható, minőségi vízigényt követő kezelő tasztatúrát tervezhetünk. Ezt a keyboard-ot elhelyezhetnénk oldalfalon egy szokványos kezelőmagasságban, esetleg megismételhetnénk a zuhanyfej markolatán. Eltérhetnénk a standard beállított alapértékektől, mint a 38 °C-os kevert vízhőmérséklettől vagy a szauna használata utáni 24 °C-tól, a szokásos biztonsági gátlómechanizmus feloldásával. A parancsolt értékek eléréséig a termosztátvezérlés úgy tiltaná le a vízszolgáltatást, hogy addig az 1-2 másodpercig, amíg a vízértékek beállnának, a cirkulációs rendszerre dolgozna. Továbbra is a személyre szabott szolgáltatáson van a hangsúly, amikor akár előre programozhatunk egy normál fürdést vagy hajmosással kiegészített tisztálkodást. Bár ezeket bármikor megszakíthatjuk. Többfunkciójú zuhanyfejjel változtathatjuk a vízhozamokat a dögönyözésig bezárólag. Adagoló szivattyúk bevetésével a testre célzottan, két oldalra sorosan elhelyezett speciális szórófejekkel juttatnánk a bőrfelületre a szappan vizes emulzióját, fix zuhanyfejen keresztül pedig a sampont.

Tradícióba ágyazott innovációt, vagy innovációs tradíciót?

Bárkit is kérdeznénk, szinte mindenki meg tudna nevezni a múltunkból olyan magyar márkát, ami családi vagy üzleti kapcsolati alapon, a tradíciói által vált nemzetközileg ismertté. A cikk elején idézett szerzőnk is említette az „Ulrichot”, mindannyiunk által nagyra becsült elődeink egyikét.

Market… turnover… – ezek a leggyakrabban hallható közhelyek a nyilatkozó vállalatvezetőtől a méltán világhírű, európai jelentőséggel bíró külföldi gyártó cég sajtótájékoztatóján. Világpiac és növekedés. Az ilyen orientáltságú ambíciók vezérlik a szokványosan családi vállalkozásból kifejlődő, mára óriási kapacitásokat mozgósító, minden termelési fázisban és tervezésben önállóságra törekvő gyártót. Ahol a munkahelyek túlnyomó többségénél elvárják az alkalmazottaktól a teljes aktivitást az ellenőrzött rutintevékenységben, azt meghaladóan pedig a folyamatos technológiai, valamint a termékeket érintő megújulásban.

Az élettartam-ekvivalencia fontossága

Ki az, aki még nem vásárolt a távol keleti piacaink valamelyikén? Egy alkalmi vétel példájával búcsúzunk. A no name szabadidős pár cipőhöz nagyon olcsón, kétezer forint körüli áron lehetett hozzájutni. Ez az igen szerény összeg és a körülbelül másfél éves élettartam teljes összhangban állt úgy a vevő, mint az eladó elvárásaival. De nem ez volt a tranzakció lényege. Hanem egy szenzáció, nevezetesen az a harmonikus tönkremeneteli folyamat, aminek során a lábbeli felső része, a talpa, valamint a fűzője egyszerre, egy időben használódott el.

Bár számos gyártó tűzte zászlajára a 100%-os minőségellenőrzést és a körültekintő, a felhasználó szándékaihoz mindvégig alkalmazkodó csúcstechnológiák kifejlesztését, ennél komolyabb kihívást el sem tudunk képzelni egy gép vagy berendezés megalkotásakor, mint azt, hogy minden elemében egyformán tartós és tökéletes legyen. Ha ezt sikerül elérni, akkor a világsiker egyik kritériumát máris teljesítettük.


Kérjük, szánjon pár pillanatot a cikk értékelésére. Visszajelzése segít a lap és a honlap javításában.

Hasznos volt az ön számára a cikk?

 Igen

 Nem