Barion Pixel

VGF&HKL szaklap

Üzembe helyezés

2007/11. lapszám | Kovács István |  2077 |

Az alábbi tartalom archív, 14 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Most egy olyan jelenségre hívnám fel a szakmában dolgozók figyelmét, amely mindannyiunkkal, akik e területen dolgozunk, előfordulhat.

Vegyük például az üzembe-helyezőket. Tudjuk, hogy vannak épületgépészeti berendezések, amelyek üzembe helyezés-kötelesek. Az új vonalat e téren a vízteres tüzelőberendezések képviselik, azok lakótérben elhelyezhető változatai. Ilyen például a vízteres mobil kályha, vagy vízteres beépíthető kandalló vagy betét. Itt a beépítéshez gépész (csöves), kőműves (kandallóépítő), sőt, villanyszerelő is szükségeltetik. Nehéz ügy!

Három ága az épületen végezhető munkáknak, és mégis igen nehezen összeegyeztethetők. A hab a tortán az, hogy e munkálatok nem szakszerű elvégzése kizárhatja a vásárolt terméket a garanciális javítási lehetőségből, illetve jogosultságból.

A „szakemberek” nem olvasgatják a biztonságos működtetéshez szükséges gépészeti elemek, szelepek, vezérlések, nyitott rendszerek beépítésének előírását, melyeket a gyártó a tervezési, beépítési segédletekben ír elő. A fogyasztó csak a munkálatok befejeztével, a gyári szakszerviz munkatársának megjelenésekor döbben rá, hogy a „szaki” nem volt a helyzet magaslatán a munkavégzés során. Mivel e berendezések szilárd tüzelésnek megfelelő (melegvizes kazán) csövezéssel kell, hogy készüljenek, a gépészek ezt elfeledik. Így marad az évtizedes beidegződés, kevés víz, kis átmérő a csövezésben. A végeredmény: a víz forr, a radiátor nem melegszik, az üzembe helyező jegyzőkönyvez. A fogyasztó, bár a kihívott gyártó képviselője nem „bűnös” a hibák kialakításában, az üzembe helyezést nem finanszírozza. Röviden, a régi nóta, ami nem az elkövetőt (elkövetőket), inkább a bajok észlelőjét okolja. Az örömteli használatba vétel helyett dúl-fúl a vevő és az üzembe helyező egyaránt.

És a csoda? Ha kérdem, tessék már megmondani, ki szerelte ilyen módon a berendezést, a válasz: „a szerelő”! Egyszer, mikor már a tisztelt fogyasztó harmadjára is így emlegette anonim emberét, megkérdeztem: tessék mondani, a „szerelő” az a vezeték- vagy a keresztneve az illető szakembernek?

E pár gondolatot a fogyasztóvédelem oldalán azért vetettem papírra, mert ez is egy ága a szakmai kultúrával nem eléggé felvértezett kivitelezők fogyasztók elleni vétségeinek. Tehát a szolgáltatás nem jelenthet kiszolgáltatottságot, sem a fogyasztónak, sem a szolgáltatás, kivitelezés utolsó láncszemét alkotó üzembe helyezőnek.


Kérjük, szánjon pár pillanatot a cikk értékelésére. Visszajelzése segít a lap és a honlap javításában.

Hasznos volt az ön számára a cikk?

 Igen

 Nem