Barion Pixel

VGF&HKL szaklap

Szavatosság, jótállás, garancia

2007/9. lapszám | Kovács István |  2977 |

Az alábbi tartalom archív, 14 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Szavatosság, jótállás, garancia cikkünkről bővebben olvashat, ha rákattint a címre.

Új sorozatunkban a szavatosság, jótállás, garancia témakörét járjuk körül, mert tapasztalatunk szerint ezen a téren nagy a tájékozatlanság, sok esetben még a vállalkozó szakemberek részéről is.

1997. évi CLV. Törvény a fogyasztóvédelemről

Első rész
Általános és a fogyasztói érdekvédelmet biztosító rendelkezések
I. Fejezet
Általános rendelkezések
Értelmező rendelkezések
2. § „E törvény alkalmazásában:
e) Fogyasztó: az a személy, aki – gazdasági vagy szakmai tevékenység körén kívül – árut vesz, rendel, kap, használ, illetve akinek a részére a szolgáltatást végzik, továbbá aki az áruval vagy szolgáltatással kapcsolatos tájékoztatás vagy ajánlat címzettje.”

Fogyasztó: Alaphelyzetben kiesik ebből a kedvezményezett jogállásból az összes olyan ,,céges” vásárlás, amelynek magyarázható a szükségessége, de a jog a reklamáció elintézési formáját másképp rendezi.

A „klasszikus” fogyasztó
Jogok, amivel minden vásárló tisztában van, vagyis úgy hiszi.
72 órás csere. Téves felfogás az, hogy e rövid időszakban gyakorlatilag indok nélkül visszaviheti akár a rosszul kiválasztott portékát is. A törvény határozottan leírja az indoklást, amellyel a forgalmazó köteles, a többi esetben csak „szíves” kicserélni a vásárolt árut! Itt állandó vita tárgya a rögzített berendezések körüli csere lehetősége (tűzhely, bojler stb.).
A 72 órán túli csere esetén, ha bolt végzi a cserét, az állandósult kérdések: „Megvan a termék doboza? Miért lenne? A törvényben a doboz szó nem is szerepel, tehát a forgalmazó nem kérheti.”

Fogyasztóvédelem
Nagyban védi a fogyasztókat, klasszikus szerepe megszűnni látszik. Szerintem meg is szűnt. Díjazás fejében véd fogyasztót. Állásfoglalása (sajnos) nem kötelező jellegű. Sem pro, sem kontra.

Békéltető testületek
Szakemberek hiányában működő testületek. Teljes elfogultsággal bírnak. Szinte kizárólag fogyasztói szemüveggel látják az eseteket. Amely testületi bíráskodáson részt vettem – volt több is –, ott elfogultságot igen, szakértelmet ritkán tapasztaltam. Szerencsére a hozott ítéletek, ajánlások és nagy értéket képviselő termékreklamációk esetén van lehetőség független szakvélemények kikérésére.

A fogyasztói magatartásformák kialakításában megjelent a páston egy szervezet, a Tudatos Vásárlók Egyesülete. Tagja vagyok. Sajnos nem azt tapasztalom, hogy azt a fajta tudatosságot hirdeti, amely a vásárlói kötelezettségekre is ráirányítaná a vevői figyelmet. Inkább látványosabb, olyanféle fogyasztóvédelmet hirdet. Ezekről talán a következő írásban, mert a gyártónak ezer darabból egy hiba, az egy ezrelék. De a fogyasztónak egy darabból egy hiba, az száz százalék.

Folyt. köv., a szavatosságról, üzembe helyezési kötelezettségről, jótállási időt hosszabbító karbantartási kötelezettségről.

Kovács István


Kérjük, szánjon pár pillanatot a cikk értékelésére. Visszajelzése segít a lap és a honlap javításában.

Hasznos volt az ön számára a cikk?

 Igen

 Nem