10 év az épületgépészetben és a szaksajtóban
2010/4. lapszám | VGF&HKL online | 1503 |
Figylem! Ez a cikk 15 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).
 
	10 éve nagyon más világ volt Magyarországon – nem megyünk bele a témába; most, a választások környékén úgyis minden ettől hangos.
A VGF 2000 áprilisában született, és vannak partnereink, akik a kezdetektől kitartanak mellettünk – régen azért, mert láttak fantáziát a lapban, és megelőlegezték a bizalmukat, ma pedig talán azért, mert bizonyítékokat is kaptak. Az alábbiakban néhány „első” számol be pár sorban arról, mi is történt vele az utóbbi 10 évben.
KME Hungária Színesfém Kft.
Albert Béla ügyvezető igazgató
A történet valójában 15 éve kezdődött, amikor a személyes kapcsolat az újság alapítójával üzleti ismeretségünk során kialakult. Mikor 2000-ben a szaklap kiadásának ötlete elért hozzám, kicsit szkeptikusan álltam hozzá, hiszen nem egyszerű vállalkozás egy szaklap elindítása. Mivel tetszett az elképzelés, hogy az elmélet helyett a gyakorlati ismeretek kerüljenek előtérbe – közérthetően megfogalmazva –, természetes volt, hogy támogatjuk az újonnan megjelenő szaklapot.
2000-ben a KME Hungária – egy európai formátumú vállalatcsoport, a KME Group részeként, amely Európa-szerte 16 gyártóhellyel rendelkezett – már 6 éve a magyarországi piacon volt. Azon túl, hogy hirdetőként bizalmat szavaztunk a lapnak, szakmai publikációkat is vállaltunk, és ha jól emlékszem, az én nevemhez fűződik a legelső cikk a tanulságos történetek máig tartó hosszú sorában. A szerkesztőséget jellemző kezdeti lendület a továbbiakban is megmaradt, és az akkor még Víz-, Gáz-, Fűtéstechnika szerelőknek nevezett lap meglepő gyorsasággal sikeres lett. A személyes szimpátia és a közös szakmai törekvések okán a KME rendszeres hirdetőpartnere lett az újságnak, amely kapcsolat azóta is töretlen. A technikai újdonságokra reagáló és azokat bemutató lap ideális partnere volt cégünknek, ahol folyamatosan felmerülő igények követése elengedhetetlen, elég csak bevonatos szigetelt rézcsövek (WICU flex), a vékonyfalú szigetelt (Q-TEC) vagy a szintén szigetelt klímatechnikai rézcsövek megjelenésére gondolni, de említhetnénk a falfűtéshez használt rézcsőrendszert (Hypoplan) is.

A víz-, gáz-, fűtéstechnikai piac változásai szembetűnők, hiszen ma már a falfűtés, a napkollektor vagy a hőszivattyúk említésekor – részint a szaklapoknak köszönhetően – mindenki tudja, hogy miről van szó. Az átalakulási folyamatokat, azoknak akik nem akarnak lemaradni, követni kell, természeten a piac ez irányú kihívásaira a KME-nek is van válasza. Az elmúlt 10 év eredményei igazolták a döntés helyességét, amellyel a VGF által felvázolt koncepció mellé álltunk. Sok hasonló 10 évet kívánok még mindannyiunknak.
Vivaco Épületgépszeti és Kereskedelmi Kft.
Vanczer Zsuzsanna ügyvezető igazgató
Nagyon gyorsan eltelt ez a tíz év, 2000 nem is volt olyan régen. Akkor többrétegű csőrendszert és szerelvényeket forgalmaztunk, két gyártót, a Henco-t és a Bianchi-t képviseltük Magyarországon. A 10 év alatt bővült a termékkínálat, 2010-ben már több gyártó termékeit képviseljük és forgalmazzuk, melyek a következők: Valsir csőrendszer, WC-tartályok, lefolyórendszerek, General Fittings csatlakozók és szerelvények, Bianchi szerelvények, Caleido törülközőszárítós és design-radiátorok, Fondital alumíniumradiátorok, ACV Inox melegvíztárolók. Testvércégünk, a VivaBagno pedig olasz fürdőszobai szerelvényeket és berendezéseket képvisel és értékesít, úgymint Zucchetti csaptelepek, Hidra és Galassia szaniterek, All.pe fürdőszobai kiegészítők, Kos és BluBleu kádak, Gal zuhanykabinok, Caleido és Fondital radiátorok.
A 2000-es év volt az első jó éve a Vivaco Kft.-nek. A bevétel megduplázódott, gyorsan és sokat tudtunk eladni. A Vivaco-nál akkor heten dolgoztunk, és szinte mindenki értett mindenhez, mert mindenki érintett volt minden folyamatban. A 10 év alatt létszám a duplájára nőtt, és mindenki itt van, aki 2000-ben is itt dolgozott. Partnereink többsége is hűséges hozzánk, van, aki 10 éve.
Ma keményebben és többet kell dolgozni, mint 10 évvel ezelőtt. Erős versenyhelyzetben, a gazdasági válság közepén, 2009-ben lecserélve a fő beszállító partnert, mégis szerencsésen alakul cégünk eredményessége. Köszönhető ez a kiváló Vivaco-csapatnak, ahol minden kolléga munkája nagyon értékes, köszönhető ez a hűséges partnereinknek, a szakkereskedőknek, a szerelőknek és tervezőknek, valamint annak, hogy megfelelő gyártókat találtunk az együttműködésre.

A tíz év alatt sokat fejlődött a cégünk, tudásunk, ma már sokkal tudatosabban dolgozunk, mint 2000-ben, több szakmaiságot tudunk a kereskedelem mellé tenni, egyrészt azért, mert megtanultuk, hogyan kell csinálni, másrészt azért, mert így lehet hosszú távon eredményeket elérni. Szakmai napokat tartunk partnereink és a szerelők részére, konferenciákon veszünk részt, ahol a tervezőknek tartanak mérnökkollégáink előadást, szakiskolákat segítünk az elméleti és gyakorlati képzésben. 2000-ben még nem nagyon tudtuk, hogy mi az a marketing, ma már aktívan csináljuk. (Az összes erősségünket persze nem írom le, mert nem szeretném kiadni a kártyáinkat.)
Az elmúlt 10 év alatt változatlan maradt a lelkesedésünk, a munkához való hozzáállásunk, kitartásunk, képviselt alapértékeink. Változott viszont a képviselt és forgalmazott termékek 90%-a! Ebből is látható, hogy nem a termék és az ár a legfontosabb erőssége egy cégnek, hanem a cégben dolgozó emberek, hozzáállásuk, tudásuk, valamint a cég vevőinek a minősége, a korrekt együttműködés fontossága.
Hogy akkor volt jobb, vagy most? Akkor is voltak és most is vannak jó dolgok és nehézségek. A nehézségek olyan kihívások, melyeket ha megoldunk, jó dolgok, sikerélmények lesznek belőlük. Ez a kettő szerintem szorosan összefügg. Ami rosszabb, hogy 10 évvel idősebbek lettünk, legalábbis a papír szerint biztosan, amúgy meg ki hogyan érzi. Mi a Vivaco-nál igyekszünk mindig jól érezni magunkat!

Polifoam Műanyagfeldolgozó Kft.
Illéssy Ádám üzletágvezető
Az ezredfordulón, a VGF alapításakor a Polifoam már 15 éves múlttal rendelkezett. A társaság tulajdonosai 1984-ben írták alá az első japán-magyar vegyes vállalat alapító okiratát. A Japánból vásárolt berendezéseken környezetbarát technológiával 1986-ban indult meg a kémiai térhálósítású polietilén habok gyártása. A társaság megalakulása sikeres példája a Magyarországon befektetett külföldi tőke működésének. A termékek iránt megnyilvánuló egyre növekvő kereslet miatt, valamint piaci pozíciójának további erősítése érdekében a társaság a gyártókapacitását 1998 januárjában megduplázta, ezzel együtt komoly fejlesztésekbe kezdett termékszerkezetének további bővítése érdekében.
A Polifoam Kft. 1999 közepén megalakította az első külföldi képviseletét, a Polifoam Polskát Lengyelországban, amit 2002-ben az oroszországi leányvállalat létrehozása követett. 2006-ban a Polifoam Kft. a Trocellen Csoport 100%-os tulajdonába került. 2007-től a Polifoam kereskedelmi tevékenysége a Trocellen Csoport Üzletági rendszerébe illeszkedett, mely erős szakmai, gyártási és alkalmazástechnikai hátteret biztosít a cég számára.
A társaság, mely földrajzilag az egész közép- és kelet-európai régióért felelős, a jelenlegi világgazdasági nehézségek ellenére is bizakodó és előretörő. Aktuális feladatként a társaság a megbízható beszállítói partnerség továbbfejlesztésére, a termékpaletta folyamatos szélesítésére, a kelet-európai növekvő piac kézben tartására, valamint a piaci részesedés növelésére törekszik.

Wavin Hungary Kft.
Somogyi Piroska ügyvezető igazgató
A Wavin Hungary Kft. 10 évvel ezelőtt az épületgépészeti műanyag csőrendszerek beszállítói piacán az éppen hogy csak megjelenő cégből az egyik vezető szereplővé vált, amely az árbevételét nagyságrenddel, közel tízszeresére növelte. A kezdeti cső- és fittingszállítóból komplett rendszereket kínáló céggé váltunk. Kiemelendők a hűtő-, fűtőrendszerek területén kínált – mennyezetre, falra, padlóra szerelhető – megoldások.
Az eltelt években egyre nagyobb hangsúly került a méretezéssel, tervezéssel és szereléssel összefüggő szakmai tanácsok és információk átadására. Természetesen a Wavin életében is felbukkantak és egyre komolyabb szerephez jutnak a megújuló energiákkal és környezettudatossággal összefüggő termékek. Többek között említhetjük a geotermikus forrásból származó energiák hasznosítását célzó, illetve a vízkezeléshez – eső- és szennyvizek begyűjtésére, tisztítására és újrahasznosítására – kínált megoldásokat.
A kezdetben háromfős csapat mára 18 fős értékesítési és marketingszervezetté nőt, melynek minden tagja foglalkozik az épületgépészeti rendszerekkel. Küldetésünknek érezzük, hogy az épületgépészeti szerelési kultúra színvonala növekedjék, az új megoldások valóban biztosítsák a fenntarthatóság elvének megvalósulását, és az etikus magatartásformák normatívak legyenek.

A VGF csapata végigkísérte ezt a fejlődést, a szaklap hasábjai fórumot kínáltak arra, hogy az innovatív megoldások kellő hangsúlyt kapjanak a szakmában. A további munkához kitartást és lendületet: csak így tovább, VGF!
REHAU Kft.
Zoltán István ügyvezető igazgató
A REHAU világszerte vezető prémiummárka a polimer alapú innovációk és rendszerek területén. A vállalatcsoport mintegy 60 évvel ezelőtt az észak-bajorországi Rehau városban alakult. A cég a helyhez való szoros kötődése jeleként a település nevét vette fel. A családi vállalkozást ma már a második generáció irányítja. A REHAU polimer-gyártónak nevezi magát. Polimer alapú megoldásaival csak és kizárólag további beépítésre kerülő termékeket állít elő, melyek főként az autó- és az építőipar területén kerülnek felhasználásra. A tulajdonos általános elgondolása a kezdetektől fogva az volt, hogy a műanyag felhasználási területe olyan sokoldalú, hogy ezzel érdemes foglalkozni.
A REHAU vállalat ma a világ szinte minden országában jelen van, gyártással vagy kereskedelemmel. Telephelyei Japántól Dél-Amerikáig megtalálhatók. Mintegy 15 évvel ezelőtt kezdett el Kelet-Európa felé nyitni. A térségben először Csehországban, majd Lengyelországban, és harmadikként, 1993-ban Magyarországon is megjelent. Annak idején 8-10 emberrel indult a Rehau Kft., ma közel 60 főnek ad munkát.

A három stratégiai terület közül a REHAU Kft. az építőipari alkalmazásairól a legismertebb. Legfontosabb célkitűzése, hogy energiatakarékos megoldásokat szállítson az építőipar különböző ágazatai számára. Otthon van a nyílászáró-gyártó iparágban, az épületen belüli fűtésmegoldások (felületfűtés és -hűtés, hőszivattyú), valamint a mélyépítés területén is, a csatornázástól a geotermikus energia hasznosításáig. Nem csak kiszállítja a terméket, de tanácsadással, ismeretterjesztéssel is szolgál az iparág résztvevői felé, hogy az energiahatékony technológia alkalmazását részesítsék előnyben. A REHAU Kft. annak idején felületfűtési és -hűtési rendszere értékesítésével kezdte meg tevékenységét az országban – ennek a kivitelezők által kedvelt technológiának és kiváló minőségű termékeinek köszönheti ismertségét is.
A REHAU az elmúlt 10 év során törekedett arra, hogy ne csak termékeit adja el, hanem szaktudását is adja át. Ezt a célt szolgálták képzett mérnök-üzletkötői, folyamatos képzései, illetve a szakmédiában való megjelenései is. Ez utóbbiak nem álltak meg egy-egy hirdetésnél, hanem komplexebb formát öltöttek, remek példa erre a VGF-fel közösen szervezett, nagy sikerű fotópályázat is.

Gebo-See Kft.
Bíró Gábor ügyvezető
Cégünk 1995-ben alakult meg, és a kezdetekkor kizárólag a Gebo-termékek forgalmazásával foglalkoztunk. Mára 6 termékcsoportot ölel fel portfoliónk, a Gebo idomokon túl inox bordáscsövekkel, KPE-idomokkal, rozsdamentes acél palástjavítókkal, univerzális öntvényidomokkal, illetve zuhanylefolyókkal és -folyókákkal is foglalkozunk. A bevételünk a kezdeti 1-2 lillióról 500 millióra nőtt időközben.
Kereskedelmi ideológiánk végig változatlan volt; nagykereskedőknek értékesítünk, projektekre a legritkább esetben megyünk, akkor is csak partnereinket támogatva. Viszont működési területünk kitágult, immár hozzánk tartozik Magyarországon kívül egész Délkelet-Európa.
Visszatekintve az elmúlt 10 évre, szembetűnő, hogy a rendszerváltás után mennyire nagy volt hazánkban az igény a hagyományos termékekre olcsó áron, majd egy folyamatos tolódás volt megfigyelhető a minőség irányába. A mostani válság sajnos visszairányította a vásárlót az ár felé, és ugyanez figyelhető meg a cégeknél is: a visszafordulás a pillanatnyi profit irányába. Mi talán azért prosperálunk, mert sohasem akartunk rövid idő alatt nagyot kaszálni, hanem hosszú távra terveztünk. Nagy hangsúlyt fektetünk a személyes kapcsolatokra, a kontaktusra, a szakmai tanácsadásra, de ha van közölnivalónk, szívesen megjelenünk a szakmédiában is.
