Barion Pixel

VGF&HKL szaklap

Radiátorok Darth Vadere

2012/11. lapszám | VGF&HKL online |  9389 |

Az alábbi tartalom archív, 9 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

A Csillagok háborúja című filmeposz eredeti három (azaz 2,9) részében nem tudtuk, milyen arc, test lapul a sötét jedi páncélja alatt. ​Cikkünkben egy olyan radiátorról lesz szó, ami még rejtélyesebb a méltán népszerű sci-fi figuránál, mivel e fűtőtest reklám- és csomagolás-páncélját hántogatva egyre újabb és újabb rétegek, nevek bukkannak elő.

A Tesco idén szeptember 14-27. között kiadott egy „Kertészet, barkács katalógust”, amelynek első oldalán, márkanév nélkül, duplasoros acéllemez lapradiátort hirdet. A katalógusban szereplő radiátoron az Airfel márkajel és felirat jól látható. Na most az Airfel márkát az Oktaéder Kft. forgalmazza, aki a katalógusra a következőképpen reagált: „Az Oktaéder 96 Kft., mint az Airfel lapradiátor importőre tájékozatja a vásárlókat, hogy a Tesco áruházakban Airfel logóval reklámozott radiátor sem árban, sem minőségben nem azonos az ott kapható PekPan radiátorral. A Tesco szeptember 14-27-ig érvényes reklámújságjában szereplő képpel a vásárlókat kívánták megtéveszteni.”

Forgalmazóként nem is az Oktaéder Kft. van a radiátoron lévő vonalkódos adattáblán feltüntetve, hanem az X. Kft., egy kisebb kereskedőcég. A radiátor csomagolása alatt (újabb) forgalmazóként az Y. Kft., egy valóban nagykereskedő neve áll.

És végül: az üzletben becsomagolt állapotban PekPan panelradiátor található, amit a Tesco áruház számlája szerint DAYLUX 600/600-ként adtak el.
 

Szerkesztőségi kommentár

Első hallásra bonyolultnak tűnik a történet. 3 in 1 radiátor? Hogy is van ez, és mi micsoda? Találgassunk – ez itt és most a feltételezések helye. Tételezzük fel, hogy Törökországban van 50 radiátorgyár, amiből néhány milliós nagyságrendben gyárt radiátort évente. Általában nem is rossz minőségben.

Aztán tételezzük fel, hogy egy nagyáruház-lánc (mint a Tesco) radiátort is szeretne forgalmazni. Megversenyezteti a hazai épületgépész kereskedő vállalkozásokat, igen szigorú feltételekkel – végül is nagy üzletről van szó, érdemes kockázatot vállalni.

A beszállítást elnyeri egy cég (legyen a neve X. Kft.). Egy-egy nagyáruházba mondjuk 100-100 darab radiátort kell beszállítania, évente mondjuk összesen 5000 darabot. Leszerződik egy vagy két török gyárral, akivel ütemezik a szállítást, méghozzá nagyon pontosan, mert nagy raktárkészletet fenntartani minimális árrésű termékkel egyszerűen lehetetlen.

Mi történik, ha egyszer a szoros ütemezés borul, mert például megállt az egyik gyártósor Törökországban? A nagyáruház-lánccal kötött szerződésben akkora kötbér szerepel késedelem esetén, amennyi egy-két hét alatt nemhogy a várható haszon, de az összes radiátor árának értékét eléri. Ez nem is meglepő, hiszen a nagyáruháznak fontos a presztízse, a meghirdetett akcióinak a tartása.

Nincs más hátra, X. Kft. egy tőkeerősebb, komoly raktárkészlettel rendelkező magyar nagykereskedőhöz fordul (nevezzük Y. Kft.-nek), aki ki is segíti, mert miért ne tenné? Ugyanolyan terméke nincs, de nagyon hasonlót tud adni, valóban olyat, aminek paraméterei szinte fedik az eredetileg leszerződöttéit. A név, esetleg kismértékben a bordázat más, de kár nem ér senkit. Illetve az X. Kft.-t igen, hiszen így valószínűleg elveszíti hasznát az adott mennyiségen, de legalább a kötbért nem bukja el.
 

A történet leegyszerűsödött, ugye?

És hogy miként került egy Airfel fotója a katalógusba? Talán nem akadt más kép hirtelen, talán az ötven török gyár ötszáz márkanevéből cserélődött fel kettő.

A Tesco idén szeptember 14-27. között kiadott egy „Kertészet, barkács katalógust”, amelynek első oldalán, márkanév nélkül, duplasoros acéllemez lapradiátort hirdet. A katalógusban szereplő radiátoron az Airfel márkajel és felirat jól látható.

A radiátor árát meghatározó tényezők

A munkaerő ára: minél keletebbre megyünk, annál olcsóbb az élő munkaerő. Sokat számít, hogy mennyire jól képzett az adott munkaerőt, illetve ezzel összefüggésben az automatizáltság foka – ez nagymértékben kiválthatja a kvalifikált szakmunkást. Ezeket nélkülöző gyár csak az alapterméket tudja legyártani, mert az igényli a legkisebb szaktudást. Környezetvédelmi normák: az EU-n belül ez nagy költségelem, a végeken nem annyira számít. Például EU-s gyártó csak papírba csomagolhat, mert a műanyag sarokvédő elemre kvázi büntetést kell fizetni. De vonatkozik ez a gyártás közbeni körülményekre is, például a dolgozók védelmében működtetett elszívó berendezésekre. A kiegészítő elemek megléte: minőségi tartozékok, konzolok, beépített termosztatikus szelep stb. Alapvető a garanciális kötelezettségek betartása. Helyinek minősíthető, állandó jelenléttel büszkélkedő gyártókat, forgalmazókat ez 10 évig terhel, míg egy eseti beszállító nem mindig lelhető fel 3 év múlva Magyarországon. Európai, magyarországi műszaki támogatás, képviselet, a cég hosszú távú elérhetősége! Pénzbe kerül, de a minőség bizonyítékai a hiteles teljesítmény- és vizsgálati CE jegyzőkönyvek. Szintúgy az ISO minősítések: 9001 minőség- és irányításbiztosítás… (Idézet korábbi cikkünkből.)


Kérjük, szánjon pár pillanatot a cikk értékelésére. Visszajelzése segít a lap és a honlap javításában.

Hasznos volt az ön számára a cikk?

 Igen

 Nem