Szaküzletmustra
2014/12. lapszám | VGF&HKL online | 9074 |
Figylem! Ez a cikk 11 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Újabb öt épületgépészeti szakkereskedés vettünk górcső alá. A múlt hónaphoz hasonlóan ez alkalommal is az udvariasságot, a szakmaiságot, valamint a kiszolgálást pontoztuk.
A látogatást két napon végeztük, a Kassák villany- és szerelvény-szaküzletet (Budapest, XIII. ker.), a PF Trading épületgépészeti szaküzletét (Budapest, X. ker.), valamint a Gépész Holdinghoz tartozó Fogarasi Kft. Budapest, XIX. kerületi üzletét október 28-án délután kerestük fel, a Gienger Hungária Kft.-t (Budapest, IX. ker.), valamint a CU-Technik Kft.-t (Budapest, X. ker.) október 30-án látogattuk meg. Feltett kérdésünk ugyanaz volt, mint az előző körben: 100 négyzetméteres, kétszintes, két fürdőszobás családi házhoz ajánljanak kombi kazánt, fűtési rendszert. A tapasztalatok sokkal pozitívabbak voltak az elmúlt hónaphoz képest mind gyorsaságban, mind udvariasságban, mind pedig a szakmaiságban, bár ez alkalommal is akadtak hiányosságok. Kíváncsiak voltunk, hogy a kereskedő ránk akar-e sózni olyan terméket, ami drágább, de fölösleges, esetleg valamilyen módon „le akarnak-e húzni” bennünket. Szerencsére az a tapasztalat, hogy ez a módszer egyik kereskedést sem jellemezte.
Előbb a kiskereskedők
Legelső látogatásunkat ez alkalommal a Kassák villany- és szerelvényszaküzletben ejtettük meg. A kiszolgáló hölgy rendkívül udvariasan fogadott, előre köszönt, és szívélyes volt minden tekintetben. Hogy megpróbáljuk kizökkenteni a megszokott kerékvágásból, rengeteg kérdéssel árasztottuk el, tettük mindezt úgy, mint akinek fogalma sincs a fűtéstechnikai szakmáról. Az eladó mindent részletesen elmondott, felhívta a figyelmet a pályázati lehetőségekre, azonban az üzletben nem volt túl széles a választék, mindösszesen egy kazánt tudott ajánlani. Elmondta, hogy a telepítésnek milyen költségvonzatai vannak, és hogy miként lehetne ár/érték arányban a legjobban kijönni a felújításból. A beszélgetés végeztével megadta a személyes elérhetőségét is, mondván, abban az esetben, ha bármi kérdés lenne, szívesen segít, hogy a felmerülő problémákat zökkenőmentesen meg lehessen oldani. Azonban sem kivitelezőt, sem tervezőt nem ajánlott. Összességében mind szakmailag, mind pedig udvariasságban nagyon pozitív benyomást keltett. A kiszolgálás gyorsasága is megfelelő volt, bár elenyésző számban látogatták ott jártunkkor az üzletet.
A PF Trading Bihari úti üzletében joviális idősebb úr fogadott bennünket. Köszönéssel és udvariassággal nem volt gond, az is lerítt róla, hogy szakmailag topon van, azonban érezhetően belefáradt a szakmába. Monoton egyhangúsággal ecsetelte a lehetőségeket, felvázolta, hogy mit lehet és mit nem, de a szerelvények tekintetében nem ment bele a részletekbe. Lehet, hogy betudható mindez a megterhelő nap végi fáradtságnak, de a gyorsaságnak is híján voltunk, és érződött az unalom. Ilyenkor a vevő azt is gondolhatja, nem fárasztom tovább, mondjon valamit, majd benézek egy másik üzletbe.
Egy, aki mindent visz
A nap végén, zárás előtt tíz perccel érkeztünk a Fo- garasi Vas Gereben utcai üzletéhez. Messziről üdvözöltek bennünket, fogalmazhatnánk úgy, mindenki előre köszönt. Sokan voltak, még az utolsó pillanatokat is kihasználták a kivitelezők. Sürögtek, forogtak az eladók, többen milliós tételben vásárolták az épületgépészeti felszerelést. Miközben az eladó a tételek összeszedésén szorgoskodott, oda-odaszólt felénk, hogy kéri a türelmünket, azonnal rendelkezésre fog állni. No, itt valóban fontosak vagyunk, gondolhatuk. Közben eljött a négy óra, az üzletnek zárnia kellett volna. Azon gondolkoztunk, mit szólnak majd, ha megtudják, mi csak érdeklődni szeretnénk, nem pedig vásárolni. Legnagyobb meglepetésünkre: semmit, azaz semmi rosszat! Készséggel állították össze az ajánlatokat. Kazánok széles választékát, az olcsótól a drágáig, mindezt számítógépben. Kell kémény, szerelvények, radiátor. Minden megoldásról átfogó információt kaptunk.
Melyik kazán a jobb, mit mondanak a szerelők, mennyire szervizigényes egyik vagy másik típus, milyen az alkatrész-ellátottsága, szervizhálózata. Csupa olyan információ, amely egy több százezer forintos beruházásnál nem lehet részletkérdés. Az összeállítást a javaslatokkal végül kinyomtatva tették le elénk az eladópultra, ráadásként az üzletvezető is átnézte, és ő is megosztotta javaslatait. Sőt, elérhetőségét megadva, biztatott bennünket, hogy egy megbeszélt napon személyes konzultáció keretében segít a döntésben. Megbízható kivitelezőket, tervezőket is ajánlottak. Érezni lehetett a kiszolgálásukban, hogy ők most valóban segíteni szeretnének, nem pedig csak eladni, és ez a legfontosabb. Az sem baj, ha nem tőlük rendelünk, csak elégedettek legyünk a kazán telepítése után. Példás hozzáállás minden tekintetben! Lehet, hogy ezt külön tanítják nekik – gondolkoztunk el egy pillanatra. Mindenképp figyelemreméltó az a szemléletmód, amit képviselnek.
A következő nap tanulságai
Másnap először a Határ úti Gienger kereskedést látogattuk meg. Miközben kiszolgáltak, csörgött a telefon, személyes jellegű ügyet intézett az eladó. Nem volt túl kedvesnek mondható a hozzáállás, szinte harapófogóval kellett kihúzni a részleteket. Csak a kérdésekre kaptunk választ, egyéb információt nem sikerült megtudni az eladótól. Kivitelezőt nem ajánlott, tervezőt sem. Sem szakmailag, sem udvariassági szempontból nem volt tartalmas és kimerítő beszélgetés. Hamar véget is ért.
Ezek után látogattunk el a CU-Technik üzletébe, a Tarkarét utcába. Akkor már négy óra elmúlt, és éppen engedték le a rolót. Egy kedves hölgy sietett elénk, aki azonnal megkérdezte, hogy mit szeretnénk. Mondtuk, hogy csak információ kellett volna. Nagyon szimpatikus volt, hogy vissza akart invitálni az üzletbe, mondván, szívesen segítenek. Ha viszszaélünk ezzel a kedves gesztussal, az a mi részünkről lett volna udvariatlanság. Itt is megkaptunk minden elérhetőséget, ahova bővebb információért fordulhatunk.
Szintén példamutató udvariasságot tapasztaltunk, szakmailag is alaposak voltak. Ezek után telefonon kerestük meg a céget a problémánkkal, hogy teszteljük őket ezen a fronton is. Részletes, aprólékos, lényegre törő, gyors és szakszerű kiszolgálást kaptunk. Felajánlották, hogy ha van elképzelés, személyes tanácsadás keretében segítenek a realizálásban, csakúgy, mint a Fogarasinál. A hozzáállás itt is példaértékű volt.
összegzés
Összegzésként annyit mondhatunk – mielőtt bizonyos időre szüneteltetnénk boltlátogatói tevékenységünket –, hogy a 10 meglátogatott üzletben tapasztalataink inkább pozitívak, mint negatívak voltak, ami azt bizonyítja, hogy a hazai épületgépészeti kereskedelem HR-es szempontból, emberállomány tekintetében megfelelő színvonalon működik. Természetesen (majdnem) mindenhol lehet azért javítani, optimalizálni. Nagyon sok múlik a cég üzletpolitikáján, illetve magán a boltvezetőn, aki az egész üzlet stílusát alakítja. Szerencse az épületgépészeti szakkereskedések számára, ami a szerelőipar számára rossz, hogy egyre kevesebb végzett szerelő marad a kivitelezésnél, tehát egyre többen helyezkedhetnek el üzletekben. Következő vizsgálatunkat a minőség/gagyi arányok vizsgálatának szenteljük.