VGF&HKL szaklap

Mustra

A miskolci mustra

2015. június 5. | Lantos Tivadar |  2331 | |

Az alábbi tartalom archív, 5 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

A miskolci mustra

Ezúttal Miskolcon kerestük fel az épületgépészettel foglalkozó szakkereskedéseket. Egy (anno) ipari nagyvárosban talán nem meglepő, hogy a boltok zöme kifogástalan szakmaisággal válaszolt érdeklődésünkre. A legnagyobb üzletben azonban „rezgett a léc”.

Új történet, régi szempontok

A jól ismert és szinte már az unalomig ismételt történetünkön (családi ház, ötven négyzetméter, kombi kazán kellene) változtattunk, és így kopogtattunk be a miskolci épületgépészeti szakkereskedések ajtaján. Ez alkalommal a régi kazánunkat szerettük volna kiváltani, amely már tavaly csereérettnek lett minősítve. A vezérlőpanel hibás volt, csak össze lett tákolva, épp hogy csak működjön. Kémény kialakítása nagyon drága lenne, éppen ezért olyan kazánt keresünk, amely „parapetesen” is működtethető. Nos, ezzel a ravasz kis történettel kopogtattunk be négy szaküzletbe, ahol ismételten az eladók gyorsaságát, szakmai rátermettségét, udvariasságát vettük górcső alá. Megnéztük, ki milyen kazánt ajánl, milyen áron, nem akarja-e feleslegesen ránk erőltetni a drágábbik termékét.

Kimondhatjuk, a becsületességgel, a tisztességgel ez alkalommal sem volt probléma. Mivel Miskolc egy ipari nagyváros (múltjában nagyobb, jelenében kissé megkopott), azt vártuk, hogy szakmailag sem lesz probléma. Az esetek többségében nem is volt, azonban az egyik kereskedés e tekintetben kilógott a sorból.

A határozottság fontos

Körutunk első állomása a Jedli-Ker Kft.volt a Soltész Nagy Kálmán utcában. A kereskedésben két fiatalember teljesített szolgálatot, akik nagyon intelligensen fogadtak. Az idősebbik volt a kezdeményezőbb és a szakmailag felkészültebb. Bemutatta az általuk forgalmazott kazánokat, mi az előnyük, hátrányuk, milyen a szervizháttér. Tisztában volt a létesítési jogszabályokkal, mindent részletesen el tudott mondani. Beszélgetés közben megérkezett a kazán forgalmazója is, aki még mélyebben ismertette a kazán működésével kapcsolatos tudnivalókat. Sőt, a kereskedő a helyi viszonyokat is nagyon jól ismerte, hiszen elmondása szerint nagyon kevés esetben lehet parapetes rendszert kiépíteni Miskolcon, szerinte az esetek 90 százalékában nem megvalósítható így az installálás. Kiállása, fellépése meggyőző volt minden tekintetben. A kiszolgálás gyorsaságára sem lehetett panasz, volt elég emberük, hogy mindenkivel foglalkozni tudjanak. A beszélgetés végén árlistát is adtak, valamint kivitelezőt és tervezőt is tudtak ajánlani.

Csinos és szakember

A következő üzletünk még ugyanabban az utcában (Soltész Nagy Kálmán utca) volt, a BRS Gázcentrum. Két, feltűnően csinos hölgy fogadott bennünket, akik éppen az eladópultnál ültek, de amint betoppantunk az ajtón, azonnal felálltak és üdvözöltek bennünket. Előadtuk történetünket, majd vártunk, hogy mi történik. A „kisördög” azt súgta bennünk, biztos majd lepasszolnak a kérdésünkkel valami kékgallérosnak. Nem így történt! A szakszerűség csúcsán állt az a hölgy, aki foglalkozott velünk, részletesen ismertette a kazánok típusát, melyik mit, hogyan tud, miért érdemes megvenni. Nemcsak a jogszabá-lyokkal, de az építéssel kapcsolatos árakkal is maximálisan tisztában volt.

A tervezés díja, az érintésvédelmi felülvizsgálat költségei, az engedélyeztetési költségek; szinte fillérre pontosan határozta meg a pénzügyi terheket. Fél éve, hónapról hónapra keressük fel a különböző szakkereskedéseket, de ilyen jelenséggel ritkán találkozni. Érthető, tiszta, átlátható beszéd, és hozzá csinos körítés. Azt hiszem ennél több nem is kell. Végezetül a hölgy meginvitált bennünket a cég szakmai napjára is, ahol a kereskedés által forgalmazott kazánok gyártóinak képviselőitől hallhatunk bővebb információt. Engem minden tekintetben meggyőzött.

Bátrabban jobban megy

A Zsolcai kapunál található a Delta Rapid Kft. kereskedése. Az üzlet nincs szem előtt, mert egy belső udvar eldugott csücskében bukkanhatunk rá. Egy tüskehajú fiatalember fogadott bennünket, udvariasan és segítőkészen. Előadtuk neki a „mesebeli” kazános történetet, és érdeklődtünk, hogy mik a lehetőségek. A fiatalember már kevésbé volt határozott, de az egyes kérdésekben felkészültnek mutatkozott.

Hozzávetőleges árakat is tudott mondani, és a helyi viszonyokkal kapcsolatban is képben volt. Ő is azt mondta, hogy a parapetes megoldásnak sok akadálya van, több mint valószínű, hogy nem fogják engedélyezni. Abszolút szakember benyomását keltette az eladó, viszont hiányzott belőle a kellő magabiztosság, nem éreztük azt, hogy igazán el akarja adni a terméket. A beszélgetés is (mint megannyi kereskedésben) akadozott, mindenre külön rá kellett kérdezni. Azonban sem az udvariasságra, sem a kiszolgálás gyorsaságára nem lehetett panasz.

Kellemetlen meglepetés

Miskolc külvárosában, a Boldva utcában felkerestük a „nagyágyút” is; budapesti üzletük után a miskolci Szatmári kereskedésbe is betévedtünk. Nagy várakozással álltunk a próba elé, hiszen a pesti kereskedés kimagaslóan teljesített minden tekintetben; ezt vártuk volna a miskolci bolttól is. Nem így történt. Az üzletben sokan vásároltak, intézték az ügyes-bajos beszerzéseiket. Lassan, de biztosan haladt a sor, majd végül megérkeztünk a bolti eladó elé. Illedelmes köszönés, majd előadhattuk történetünket. A pult mögül nehezen jött visszajelzés, szemmel láthatólag sok volt ez így egyszerre az eladónak: csereérett kazán, hibás vezérlőpanel, drága kémény, parapet. Az első ámulatából magához térve már megismételtette a kérdést. Sikerült értelmeznie, majd bemutatta, hogy milyen kazánokat forgalmaznak, milyen árakon. A diskurzus itt nagyjából ki is merült. Ezután rákérdeztünk a jogszabályokra, járulékos költségekre. Elismerte, hogy nem ismeri azokat, így nem mer igazából semmit sem ajánlani. A legjobb lenne egy kivitelezőt megkérdezni, mielőtt vásárolunk. Sem határozottságban, sem felkészültségben nem állt az eladó a helyzet magaslatán, azonban mentségére legyen mondva, hogy elismerte a tudatlanságát, valamint nem akart megvezetően semmit sem ajánlani. Így viszont nehéz lesz bármit is eladni, ha valaki éppen csak betoppan az utcáról. Nem erre számítottunk, sokkal többet vártunk a Szatmáritól, főleg azok után, amit a fővárosban tapasztaltunk.

Összegzés

A miskolci mustra tapasztalataiból okulva elmondhatjuk, hogy udvariasság tekintetében mind a négy kereskedés jól vizsgázott. A kiszolgálás gyorsaságával sem volt gond, a kisebb-nagyobb várakozás egyáltalán nem volt elviselhetetlen. A miskolci kereskedők közül kiemelkedő volt a BRS Gázcentrum, ahol maximális szakmai információt kaptunk, a Jedli-Ker Kft. pedig a határozottság és rátermettség tekintetében volt átlagon felüli. Ez alkalommal a Szatmári üzlete csalódást jelentett, de a mustrának koránt sincs vége. Valamelyik vidéki városban a következő hónapban is felbukkanunk.

Kereskedelem


Kérjük, szánjon pár pillanatot a cikk értékelésére. Visszajelzése segít a lap és a honlap javításában.

Hasznos volt az ön számára a cikk?

 Igen

 Nem