Barion Pixel

VGF&HKL szaklap

Körút az atomvárosban

2015/5. lapszám | VGF&HKL online |  2432 |

Figylem! Ez a cikk 9 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Körút az atomvárosban

Ez alkalommal Paksra látogattunk el, hogy az épületgépészeti üzleteket teszteljük. Négy szaküzletet látogattunk meg, és vegyes tapasztalatokkal távoztunk. Volt jól, és kevésbé jól teljesítő kereskedés, azonban egyik sem volt ez alkalommal kifogástalan.

Az alapos

A húszezres, elsősorban az atomerőművéről és a halászléről ismert település igazi kisvárosi hangulatot áraszt. A kereskedések elhelyezkedése ennek megfelelően leginkább Paks központjában fókuszálódik. Első látogatásunk a Széchenyi téren található Renergi Épületgépészeti Kft-nél volt. Nem tipikus kereskedés, inkább úgy fogalmazhatnánk, hogy szolgáltatói iroda.

Megérkezésünkkor egy ügyintéző hölgy fogadott, előadtuk, hogy miben szeretnénk a segítségét kérni. A műszaki vezető éppen nem tartózkodott az irodában, de a hölgy mindenképp maradásra bíztatott bennünket, hogy perceken belül megérkezik a szakember, aki segíteni tud.

És valóban, nem telt bele öt perc, megérkezett az épületgépész. Szívesen és, hosz-szan ecsetelte a lehetőségeket. Ez alkalommal is, mint a többi esetben, 60 nm alapterületű családi házhoz szerettünk volna kombi kazánt és fűtési rendszert.

Elmondta, hogy milyen papírokat kell beszerezni, milyen megoldások lehetnek. Semmit nem erőltetett ránk, ajánlott olcsóbb, ár-érték arányban megfelelő és profi megoldásokat is.

Figyelt arra, hogy a költségekről látatlanul ne beszéljen, nagyon helyesen tartózkodott a konkrétumokról. Minden tekintetben abszolút képben volt. Ami külön szimpatikus, hogy a beszélgetés végeztével kikísért bennünket az üzletből, és minden elérhetőséget, segítséget megadott, ami a továbblépéshez szükséges.

A bájos

Látogatásunkat a Tolnay utcában folytattuk. Az ÉpszerForg Kft. már sokkal inkább hasonlított a jól megszokott üzletekhez. Rendezett, megfelelő árukészlet és tisztaság jellemezte a boltot. Előttünk éppen egy vevő fejezte be a vásárlást. A pult mögött egy fiatal és feltűnően csinos hölgy fogadott bennünket, megfelelően köszöntve. Nos, a szívélyes és kedves fogadtatás után rá is tértünk a lényegre. A szokásos monológ után egy „kékgalléros” szakember már ugrott is, hogy a rendelkezésünkre álljon. Bemutatta az általuk forgalmazott kazánt, beszélt a típusokról, milyen árkategóriában mit tudnak a szerkezetek.

Sőt, azt is elárulta, hogy a prémium kategória olyan tudással rendelkezik, melyeket egy átlagos felhasználás során (az esetek 90 százaléka) senki nem vesz igénybe. Elmondta a szervizelhetőséget, egyszóval minden szakmai információt megadott. Ezután a „mosolygós” hölgy visszavette a szót, és megkérdezte, hogy ezek után mi a véleményünk.

Nagyon szimpatikus volt a munkamegosztás, és ezzel még hitelesebb volt a kereskedők mondanivalója is. Egyáltalán nem tapasztaltunk bátortalanságot, sőt, a határozottság egyenesen vásárlásra sarkalló volt. A beszélgetés végeztével kaptunk leírásokat, prospektusokat , és ajánlottak kivitelezőt is.

Ezt így ne

De „hátra van még a feketeleves” – szokták volt mondani a törökök Buda elfoglalása előtt. Amikor már kellemes hangulatba kerültünk, becsúszott egy nem várt meglepetés. A Dózsa György úton, a Birkás udvarnak nevezett belső udvarban tértünk be a Szerelvényüzlet 2001 Kft-hez. A fogadtatás egyáltalán nem volt szívélyes. Maga az üzlet is túlságosan zsúfolt, átláthatatlan. Egy középkorú úr volt a pult mögött, aki szinte észre sem vette, hogy bejöttünk az ajtón. Ez a momentum meggyőzött minket arról, hogy köszönés tekintetében mindegy, hogy vidékről vagy a fővárosról van szó, embere válogatja. Az eladó mentségére legyen mondva, hogy éppen kiszolgált. Lassan ránk került a sor, előadtuk a mondandónkat. Eléggé lekezelő volt a fogadtatás, az egész beszélgetés alatt a „hagyjál már békén” érzése kerített hatalmába. Tőmondatokban válaszolt a feltett kérdésre, és érdemi információt, segítséget egyáltalán nem adott. Utolsó lehetőségként egy „mentő kérdéssel” próbálkoztunk, a szeptemberi jogszabályi változásokat próbáltuk firtatni, hátha az előmozdítja a beszélgetést. Nem így történt, az eladó hárított, miközben szemmel láthatólag mással volt elfoglalva. Soha nem lehet tudni, hogy egy kérdezőből mikor lesz potenciális ügyfél. Nos, a Szerelvénybolt 2001 esetében biztosan senki nem lesz az, ha a segítőkészség csöppnyi szikráját sem tapasztalhatja meg.

A bátortalan

Lassan körutunk végére értünk. Már csak egy kereskedés meglátogatására maradt időnk. A Villany utcában található az Eco-Therm Paks Kft, amely a négy kereskedés közül a legnagyobbnak tűnt. Az üzlet telephelye rendezett, bőséges áruválasztékkal áll az üzletfelek, vásárlók rendelkezésére. Tőmondatokban előadtuk, hogy mit is szeretnénk. Kombi kazán, kétszintes családi ház, 60 négyzetméter. Az üzletben egy fiatalember szolgált ki, aki kezdeti lelkesedésből ajánlott is néhány készüléket. Majd amikor jobban belemerültünk a témába – jogszabályi változások, tervezés, kivitelezés –, kintről behívta a kollégáját, akire rábízta a kérdések szakszerűbb taglalását. Sajnos tőle sem kaptunk igazán választ a kérdéseinkre. Szűkszavú válaszaik ugyan szakszerűek voltak, de hát mégsem én szerettem volna megmondani, hogy milyen kazánt kellene vásárolnom. Pedig minden tekintetben segítőkész és udvarias volt a kiszolgálás. Kár érte, hogy a bátortalanság és a határozatlanság nem keltett túl jó benyomást.

Értékelés

A pár órás paksi tartózkodásunkkor is kiderült, még egy ilyen kisvárosban is mennyire más az egyes üzletek, kereskedések hozzáállása a leendő kuncsaftokhoz. Négy szaküzletet nem lehet reprezentatív mintának mondani, és bármiféle hosszú távú következtetést levonni. Azonban sem a szakmának, sem pedig az adott kereskedésnek nem tesz jót, ha kelletlenül állnak az ügyfelek rendelkezésére. Szakmailag a Renergi Kft-t kell kiemelni, aki alaposan, minden buktatóra felhívta a figyelmet. Kiszolgálás és gyorsaság tekintetében viszont az ÉpszerForg Kft. volt a legjobb. Az Eco-Therm Paks Kft.-nél, ha határozottabban állnak az ügyfelek rendelkezésére, szinte biztos a siker. Sajnos a Szerelvényüzlet 2001. ez alkalommal minden tekintetben alul maradt. Sem szakmailag, sem kiszolgálás tekintetében nem nyújtották azt a minőséget, amit egy épületgépész kereskedéstől elvárhatna az éppen betévedő érdeklődő.

A teszt tovább folytatódik, következő számunkban egy újabb vidéki város épületgépész kereskedéseire csap le a VGF szaküzletmustra, és tovább teszteli az eladókat.