Ütemezett, lépcsőzetes képzést!
Szombathelyi Műszaki Szakképzési Centrum Puskás Tivadar Fém- és Villamosipari Szakképző Iskolája és Kollégiuma
2016/7-8. lapszám | VGF&HKL online | 8486 |
Figylem! Ez a cikk 8 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).
Jobb volt a 2+2-es képzés, mikor az első két évben főleg közismeretet, de már gyakorlati orientációt, bevezető szakmai ismereteket is tanultak a diákok, s mire érettebbek lettek, akkor kezdtek hozzá a szakma igazi tanulásának, már csak a szakmai ismeretekre koncentrálva.
Plechl Tibor elméleti ismereteket tanító tanár kolléga gondolatai:
- A gyereklétszám csökkenése nagyban befolyásolja a képzésben résztvevő diákok számát.
- A szakmai képzés átalakítása, a szakmák párosítása nem minden esetben szerencsés, illetve akkor már érdemes lenne elgondolkodni a három szakma együtt tanításán, így teljes körű képzést adhatnánk.
- A szakmai képzésnél erőteljesebb lobbytevékenység szükséges, hogy az épületgépész szakma (víz-, gáz-, központifűtés-szerelő) is kerüljön be a hiányszakmák körébe, mert az esetleges állami ösztöndíj ösztönzőleg hathat a diákok jelentkezési arányára.
- A szakképzés oktatásában segítsük elő a felnőtt korúak át-, illetve alapképzését is az épületgépész szakmák megszerzésében.
- Ami rajtunk kívülálló tényező: a képzésben résztvevők bére óriási eltérést mutat a tőlünk kicsit nyugatabbra képzettekéhez képest, jellemzően a csak betanított szakmunkás-szintnek megfelelő nyugati képzettség és állások bére sokszorosa az itthoni akár több szakmás képzettek bérének; ennek eredménye, hogy a külföldi munkaerőpiacnak is részben mi képezzük a szakembereket.
- Nem minden esetben szerencsés, hogy a gyakorlati képzés kikerült a cégekhez, mert a cégek a megrendelések alapján végzik a munkát, nem a tananyag szerint: például fűtés-megrendelése van, így nem találkozik a gázszereléssel; vagy sok cég szakosodik egy szakirányra.
- A tananyagból kiszorult a szakrajz-olvasási témakörök oktatására fordítható óraszám.
- Nem szerencsés, hogy megszűnt a szakképzést lezáró írásbeli vizsga, holott a számolási ismeretek számonkérése itt valósulhatna meg.
A cikk még 3 361 karakternyi szöveget tartalmaz.
A teljes cikket bejelentkezés után olvashatja el,
ha ön előfizetőnk vagy megvásárolta a cikket vagy a lapszámot.
Ha van előfizetése, vagy már megvásárolta ezt a tartalmat, itt tud bejelentkezni.
Elolvasná ezt a cikket, de nem előfizetőnk?
990 Ft-ért, online bankkártyás fizetéssel, azonnal megveheti és azonnal elolvashatja. A megvásárolt cikkhez a későbbiekben is korlátozás nélkül hozzáférhet. Legyen előfizetőnk és minden tartalmunkat korlátozás nélkül elolvashatja!
Csak ezt a lapszámot vásárolná meg?
1990 Ft-ért, online bankkártyás fizetéssel, azonnal megvásárolhatja a lapszámot, amelyben ez a cikk olvasható, ezzel hozzáférést kap a szám összes cikkéhez, amit pdf formátumban le is tölthet.
Legyen ön is előfizetőnk!
A VGF&HKL egy havi megjelenésű épületgépészeti szaklap, amely nyomtatott formában évente 10 alakommal jelenik meg. Válasszon papíralapú vagy digitális előfizetést! Előfizetőink korlátlanul hozzáférhetnek a korábbi számok tartalmához is.