VGF szaklap

Üzem és szerviz: klímakompresszorok

2018. szeptember 19. | Karda István |  255 | |

Üzem és szerviz: klímakompresszorok

A klímakészülékek lelke a kompresszor. Az utóbbi évtizedben ez a berendezés rendkívüli fejlődésen ment keresztül, míg a mai, korszerű és energiatakarékos állapotát elérte. A kompresszorok evolúciója azonban itt nem ér véget. A hűtőközegek változásával ez a technológia is folyamatosan változik. Előnyére, hátrányára?

A régi és az új

Valamikor nagy méretű, kalickás aszinkron motorok dolgoztak a klímaberendezések belsejében, melyeknek tömegük, méretük is igen jelentős volt. Mára sokat változott a világ, egyszerűsödtek a motorok, tömegük a felére csökkent, ennek megfelelően a méretük is. A klímakompresszorban ma egyenáramú, állandó mágneses motorok dolgoznak, melyeknek az álló rész tekercselése lényegesen leegyszerűsödött. A legújabb fejlesztésű scroll kompresszoroknál a munkarészt megduplázták, 180 fokkal elforgatták, azaz a kompresszor működését tekintve olyan, mintha kéthengeres motor lenne benne. Ennek köszönhetően a gép üzeme még simábbá, még egyenletesebbé vált, a kalorikus teljesítmény mindeközben nem változott. Az új technológia „ára”, hogy a fordulatszám jelentősen megemelkedett, míg a régi, dugattyús kompresszor 2800 felett nem foroghatott (a hálózati 50 Hz frekvencia miatt ennél többet nem lehet elérni), ezzel szemben az új motorok fordulatszáma eléri 8-10 ezret. A lassú dugattyús kompresszorok esetében egy R22-es rendszernél viszonylag alacsony volt a gáz áramlási sebessége, ennek megfelelően könnyebb volt a kezelése is. Míg a dugattyús kompresszorok nyomóoldali hőmérséklete 80 °C fölé nem ment, addig az egyenáramú, állandó mágneses motorú kompresszorok kivitele olyan, hogy megengedhető a 100-110 °C is a nyomócsonkon, és nem tilt le a rendszer.

A teljes cikket csak előfizetőink olvashatják, bejelentkezés után.

Ha van előfizetése, . Még nem előfizetőnk? Válasszon előfizetési konstrukcióink közül!

Előfizetés

KarbantartásKlímaKompresszor