Barion Pixel

VGF&HKL szaklap

Vízellátás

Különleges vízvezeték-fektetés Bécsben

2025/6. lapszám | Erdősi Csaba |

Különleges vízvezeték-fektetés Bécsben

Egy különleges kísérleti építkezés indult Bécsben, ahol kizárólag elektromos és alacsony szén-dioxid-kibocsátású eszközöket használnak annak érdekében, hogy csökkentsék az építkezések károsanyag-kibocsátását, miközben ezek hatékonyságát és gyakorlati alkalmazhatóságát vizsgálják.

Ahhoz szoktunk hozzá, hogy egy új vízvezeték lefektetése porral, nagy zajjal és a munkagépek kipufogógázától terhes szagú levegővel jár együtt. Nos, nem Bécsben. Ott legfeljebb csak a por maradt. Márciusban ugyanis egy izgalmas kísérleti projekt kezdődött a Bécsi Vízművek és a Bécsi Közútkezelő és Útépítő Vállalat közös építkezésén. A város megbízásából Ausztria egyik vezető építőipari vállalata, a PORR – amely Európa élvonalába tartozik – mintegy 400 méter hosszan új vízvezetékeket fektet le, kizárólag elektromos meghajtású építőgépekkel. Az építkezések során elektromos markolót, vibrációs hengert, aszfaltozógépet és öt darab e-járművet használnak, az építési konténerek működtetéséhez pedig zöld áramot vesznek igénybe.

A teherautók nem elektromosak, de…

A földmunkák és a feltöltőanyagok szállításához HVO100 üzemanyaggal működő teherautókat alkalmaznak, ami egy megújuló növényi olajokból és állati zsírokból előállított környezetbarátabb alternatívája a hagyományos dízelnek. Ez a típusú üzemanyag akár 90%-kal csökkentheti a CO2-kibocsátást. Ezek a karbonsemleges eszközök és eljárások nem csak környezettudatosak, de csendesebbek is a hagyományosnál.

„Az éghajlatvédelem az emberiség védelme, ez fontos missziónk Bécsben. A város minden lehetséges eszközzel igyekszik csökkenteni a károsanyag-kibocsátást, és az elmúlt évben ezt 12%-kal sikerült mérsékelni, ami kétszerese az osztrák átlagnak.” – hangsúlyozta Jürgen Czernohorszky, Bécs klímavédelmi tanácsnoka.

Az alternatív meghajtásnak köszönhetően a környékbelieknek sokkal kisebb zajterhelést kell elviselniük

Két helyszínen folyik a munka

A csőhálózat felújítási munkálatai két helyszínen zajlanak Bécs 14. kerületében: a Waldweg és az Alpengartenstraße útvonalon, ahol mintegy 200 méter vízvezetéket újítanak fel 2025. márciusától várhatóan augusztusig. A Bécsi Kereskedelmi Kamara a Bécsi Műszaki Egyetemet bízta meg a kísérleti projekt figyelemmel kísérésével és tudományos támogatásával. Különösen az elektromos berendezések építési műveletekre való alkalmasságát és az általános munkafolyamatokat figyelik, amiben a szakembereinek tapasztalata nagy jelentőséggel bír. A megfigyelések előrelendíthetik a CO2-semleges építkezésekkel kapcsolatos kutatásokat. Az első eredményeket május végére várták.

Elektromos markológép. Hamarosan kiderül, hogy állja meg a helyét a gyakorlatban

Ha a markoló lemerült, ezzel az akkumulátorral töltik fel újra

Odafigyelnek a hálózatukra

Bécs vízvezeték-hálózatának karbantartása és bővítése során a szükséges intézkedéseket és beruházásokat gondosan megtervezik és végrehajtják egy évekkel ezelőtt indított program keretében. A program segít a csövek állapotának ellenőrzésében és a lehetséges kockázati tényezők jobb felmérésében.

Bécs gondosan megtervezett program alapján tartja karban és bővíti vezetékhálózatát

A csővezeték-hálózatban végzett célzott „lehallgatások”, az úgynevezett szivárgási zajok akusztikus ellenőrzése biztosítja, hogy a csővezetékek sérülései korai szakaszban észlelhetők és javíthatók legyenek. A bécsi vízvezeték-hálózati program részeként a város területén egyre inkább zaj- és térfogatmérő rendszereket használnak. A csőrehabilitációs kezelőrendszer (PiRem) egy élvonalbeli informatikai eszköz. Egy matematikai modell segítségével láthatóvá teszi a csövek öregedését és tipikus károsodását befolyásoló tényezőket. A (belső) csőhálózati statisztikák adatai alapján a sérülés jeleit mutató csőszakaszok korai stádiumban azonosíthatók. A PiRem kulcsfontosságú a bécsi vízvezeték-hálózatba történő beruházások célzott megtervezéséhez.

Bécs