Barion Pixel

VGF&HKL szaklap

Válts Arcot!

2003/10. lapszám | Matis Bálint |  24 090 |

Az alábbi tartalom archív, 18 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

A legtöbb vállalkozás életében eljön az a pillanat, amikor szükségessé válik olyan sajátságos arculati elemek kialakítása, amelyek a cég irányvonalának beállítottságát tükrözve segítik a társulás fennmaradásához szükséges kommunikációs rendszer kiépítését. Mivel egy hatásosan megtervezett – egyszerűségével telibe találó céglogóval, Web-címmel és egyéb elérhetőségekkel ellátott – levélpapír a partnerkapcsolatok kialakításánál remek útmutatóként szolgálhat, nem árt, ha komolyan veszszük az elsődleges külső jegyeink kialakításának feladatát.

A technika gyors ütemű fejlődésének, a számítógépek és az azokat üzemeltető szoftverek széleskörű elterjedésének köszönhetően akár saját otthonunkban is megtervezhetjük cégünk arculatának alapjait. A manapság kapható – amatőr felhasználó számára is érthető kezelőpalettával ellátott – grafikai szoftverek több száz előre elkészített sémára támaszkodva kecsegtetnek a tervezés lehetőségével, ám cégünk imázsának kialakítását mégis ajánlatos profikra bízni.

A szakembergárda kikerülése első hallásra kívánatosnak tűnhet, és annak lehetősége sem elhanyagolható, hogy a szomszéd Józsi sógorának a fia elfogadhatóbb terveket produkál, mint a legtöbb grafikai stúdió. Hiába a tetszetősebb terv és az olcsóbb munkadíj, szakember hiányában könnyen előfordulhat, hogy a spórolás öröme csak rövid ideg tart. És hogy miért? Beszélhetnénk arról, hogy a szomszéd kedves rokonának akciós kiszerelésű -, hipermarketben a csemegeuborka mellől vásárolt – felszerelése nem igazán alkalmas feladata magasabb szintű megoldására, vagy akár arról, hogy az adott esetben feltelepített grafikai programok törvényessége mennyire vonható kétségbe. Cikksorozatunkban próbálunk arra rámutatni, hogy ezek az apróságok eltörpülnek azon tény mellett, hogy az ajándék borral, dicshimnuszokkal és meleg kézfogással kompenzált amatőr logóterv a későbbi nyomdai felhasználás esetén milyen formában és hányszor nyirbálja meg feleslegesen a mélyen tisztelt cégvezető bankszámláját. Álmaink megvalósítása előtt szánjuk rá az időt, és keressünk fel több grafikai stúdiót. Tartsunk piackutatást, kérjünk mindenhol információt az árakról, tisztázzunk mindent a végletekig, majd a pofátlanul magas árakból mi is nyugodt szívvel alkudjunk pofátlanul, nem megfeledkezve arról a lehetőségről, hogy a fent említett távoli rokon is megoldhatja problémánkat. Később meglátjuk, hogy egy, a kívánt igényekre maximálisan kiterjedő arculattervezés hosszabb távon nem csak pénztárcánk tartalmát növeli meg, hanem idegszálaink épségét megóvja.

Egy cég életében az arculatkialakítás időszaka főképp a kezdeti hónapokra tehető. Ilyenkor legtöbbször felmerül az örök dilemma, miszerint induló vállalkozásunk mindinkább ismeretlen, annál nagyobb grafikai slanggal kell, hogy berobbanjon a köztudatba. Minél elegánsabb, kifinomultabb és egyben figyelemfelkeltőbb anyaggal dolgozunk, annál nagyobb az esély, hogy a megfelelő partnereket magunkhoz édesgessük. Bár elméletben igen kézenfekvő ez a teória, tanulságul szolgálhat, hogy léteznek olyan cégvezetők, vállalkozások, marketing managerek és reklámstratégák, akik egy sajátságos ízlésvilág jegyében, hoszszú napokon át görcsösen piszmognak egy agyonbonyolított levélpapíron, majd nyomtatás után, órákig elmélyedve bámulják az elkészült anyagot, mintha csak a Jóisten szánta volna őket arra a feladatra, hogy megmentsék világunkat a totális ízlésficamtól. Tervezés esetén legyünk tisztában azzal, hogy hiába villogtatjuk első osztályú, méregdrága papírra nyomtatott szóróanyagunkat, ha a szakmai háttér hiánycikk a cég életében. Nem szabad elfelednünk, hogy társulásunk arctalansága nem elsődleges hibaforrás, a legtöbb vállalkozás levélpapír nélkül is kitűnően működhet.

Érdemes rámutatni a reklámgrafika tudományának azon jelenségére is, miszerint a vállalatok arculatának egyszerűsége és egy adott cég minősége a legtöbb esetben megdöbbentő ellentétben állnak egymással. Ha nagyon messze mehetnék, akkor példaként említeném az egyszerű karaktertáncoltatást használó Sony-t, de szerencsére hazánk reklámpalettáján is – jó és rossz értelemben véve egyaránt – bő a választék. Míg Kovács József szobafestő autóján feltüntetett cégér vad színekben tobzódva gázolja halálra az utca emberének keservesen felépített és őrzött ízlésvilágát, addig a Magyar Posta Szent István korona ihlette összeállítása ötletes, dekoratív, és nem utolsó sorban példát statuáló. A posta mélyzöldbe burkolózó furgonjain tisztán látható, hogy a minőség elérésének egyik lehetősége a gyakran használt szimbólumok vezérvonalainak leegyszerűsítésében rejlik.

Készíts logót!

A legfőbb arculati elem elkészítésekor cégünk jelenlegi és jövőbeni működésének alapelveit, lehetséges irányvonalait kell figyelembe vennünk. Szükséges, hogy emblémánk – amellett, hogy idomul ízlésvilágunkhoz -, felépítése és színvilága szempontjából a későbbi, szélesebb körű felhasználás lehetőségeinek palettáján is megállja a helyét. Sokszor előfordul, hogy egy megrendelő által leskiccelt és erőltetett emblématerv önálló mivoltában minden tulajdonsággal rendelkezik, amit egy logótól elvárhatunk, viszont egy levélpapír adottságaival összeolvadva inaktív képet mutat. Ha esetünkben csak egy pár darab névjegykártya otthoni legyártása a cél, akkor a munka elvégzéséhez teljesen elegendő egy időkorláttal ellátott – internetről letölthető – grafikai szoftvercsomag, amelylyel effektárádatot zúdítunk a már előzőleg beírt karakterekre. Fotópapírok széles skálájából választva kelthetjük életre teremtményünket printerünkön. Ám munkánk gyümölcsét ne tekintsük hoszszú életűnek, mert általában ez a „házi szörny” amilyen gyorsan készül, olyan gyorsan el is halálozik. Erre az autódekorálás esete remek példaként szolgálhat.

A vállalkozásunk által megvásárolt autót dicsőséges emblémánkkal szeretnénk ellátni, hogy az ártatlan lelkű járókelők agyába is bevésődjön cégünk miértje. Tervünk valóra váltásához mindenképpen keresnünk kell egy dekor-stúdiót, ugyanis a nagymama ollójával a több négyzetméternyi öntapadóval szemben megvívott csatamezőn még a legelszántabbak is gyorsan elvéreznek, tákolmányuk a legtöbb esetben siralmas látványt nyújt.

A gond ott kezdődik, hogy a dekoralap előállításához – az előzőleg otthonunkban elkészített cégér – előállítási technikája miatt gyakran nem felel meg a dekorációs technológia követelményeinek. Mi pedig bosszankodva vesszük észre, amikor az aktuális mester pár ezrest még rápakol az alapdíjra. Ha külsőnk fejlődésének eme szakaszában éppen észnél vagyunk, és elkérjük, vagy esetleg megvásároljuk a dekorációs szakember által nyomdai előkészítés szempontjából tökéletesített anyagot, akkor – az ártól függően – pénzt és időt spórolunk meg, ugyanis munkaruhák vagy ajándéktárgyak megnyomásánál ezt a költséget nyereségként számolhatjuk el. (folytatjuk)

Néhány recept az otthoni barkácsoláshoz

Amennyiben a tiltó szavak ellenére mégis otthon próbálkoznánk arculatunk megtervezésével...
A kompatibilitás hiányának kivédésére javasolt a szélesebb körben elfogadott programok használata.

Olcsó húsnak a legtöbbször sajnos híg a leve! Egy olcsó – vagy teljesen ingyenes – program könnyedén okozhatja „vesztünket”. Példaként említeném, hogy jó pár szövegszerkesztésre, táblázatkezelésre ingyenesen használható Office csomag beszerezhető az interneten. Elsőre jó ötletnek tűnik az ingyenes szoftver használata, de ne csodálkozzunk, ha egy Microsoft Office-szal feltelepített gépen hibásan jelenik meg a dokumentumunk.

A leggyakrabban használt grafikai programok:

  • Képszerkesztés: Adobe Photoshop (6.0 feletti verziók)
  • Vektoros alapú szerkesztés: Corel, Adobe Illustrator,
  • Kiadványszerkesztés: QuarkXpress

Legkedveltebb formátumok:

  • Képszerkesztés esetén: PSD; TIF; EPS; JPG.
  • Vektoros alapú szerkesztés esetén: CDR; AI
  • Kiadványszerkesztés: QXD

Hasznos web-címek grafikai pogramok próbaverzióinak letöltéséhez, tanuláshoz:

  • http://www.dtp.lap.hu
  • http://www.impresszio.hu/
  • http://photoshop.lap.hu/
  • http://www.kando-kkt.sulinet.hu/mirror/pshop/belso.htm

Kérjük, szánjon pár pillanatot a cikk értékelésére. Visszajelzése segít a lap és a honlap javításában.

Hasznos volt az ön számára a cikk?

 Igen

 Nem