Termomax,a soha véget nem érő történet
2014/12. lapszám | Lantos Tivadar | 29 490 |
Figylem! Ez a cikk 11 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Becslések szerint mintegy 150-180 ezer Termomax kazán van beépítve a magyar háztartások fűtési rendszereibe, ezekből 12-13 ezer kondenzációs. Bár a cég csődbe ment, de a kazánok szervizelhetők. Van hivatalos importőr, tehát nem kell a berendezéseket lebontani, feketén értékesíteni, minden alkatrészt lehet kapni csaknem minden típushoz.
Sokba került a hiányzó alkatrész
Hogy mennyire égető lehet a Termomaxos kazánok problémája, arra egy tanulságos sztori világít rá leginkább. Történetünk egy átlagos család hétköznapjait keserítette meg, és főszereplője ezúttal egy 35 kW-os, Termomax Condens PAB tárolós kazán volt. Tulajdonosa általános háztartási biztosítást kötött az egyik vezető hazai biztosítótársasággal, és a kockázatviselési díjat az előírtaknak megfelelően fizette.
Nagyon keresett
Jellemző a Termomax történet aktualitására, hogy a VGF szaklap online fórumán is a Termomax topic a leglátogatottabb, több mint 91 ezren kattintottak az elmúlt időszakban ide, hogy a szereléssel és alkatrészellátással kapcsolatos információkat megosszák egymással.
A fórum arról is árulkodik, hogy még maguk a szerelők (nagy többsége) sincs tisztában azzal, hogy a kazánok javíthatók, hogy jobb jelenleg az alkatrész-utánpótlás, mint volt a Termomax utolsó hónapjaiban. Sokan leszereltetik a berendezéseket, mondván, nem éri meg javíttatni. Van megoldás, hiszen megbízható, jól működő gyártmányokról van szó, amelyek az SL Group Fűtéstechnika Kft.-nek (volt Termomaxos dolgozók) köszönhetően megmenthetők, és még hosszú ideig szolgálatban tarthatók.
A káresemény sajnálatos módon meg is történt, a villámcsapás másodlagos hatása következtében keletkezett lökő-feszültség a kazán vezérlőegységét tönkrevágta. Nem volt mit tenni, a tulajdonos megpróbálta a meghibásodott alkatrészt a Termomax gyártójánál beszerezni, aki már ebben az időszakban is erőteljes ellátási gondokkal küszködött (még a teljes csőd előtt); így tartós anyaghiány miatt nem tudták biztosítani a kazánhoz szükséges vezérlő egységet.
A tulajdonos jelezte a problémát a biztosító társaság felé, melynek kárszakértője megállapította, hogy a 80 ezer forintos vezérlő egység helyett – mivel az kereskedelmi forgalomban nem kapható –, új, hasonló paraméterű kazán vásárlását fedezi az aktuális biztosítás. Annak rendje és módja szerint a károsult tulajdonos kényszerűségből megvásárolta az új kazánt, minden tartozékáról, berendezéséről számlát kért, melyet később a biztosító társaságnak be is nyújtott. A Ptk.-ban foglaltak szerint, amennyiben a kárenyhítés nem vezet eredményre, akkor nemcsak a kárenyhítés költségeit, hanem a tényleges kárt is köteles megtéríteni a biztosító.
A fordulat
A történetben itt jön a csavar. A teljes rendszer átszereltetése a tulajdonosnak 1 370 000 forintjába került, pedig csak egy 80 ezres vezérlőegység hibásodott meg a régi Termomax kazánban. A költségek tartalmazzák a kazánt, a szerelvényeket, a szerelési díjakat, a beüzemelést. A biztosítótársaság viszont nem fogadta el a beruházást, nem hitte el a károsultnak, hogy nem lett volna olcsóbb megoldás is. Azonban a jelek szerint a tulajdonos a jogszabályoknak megfelelően, jóhiszeműen járt el.
A biztosító nem vitatja, hogy a villámcsapás másodlagos hatása miatt bekövetkezett káresemény biztosított eseménynek minősül. Mégsem akar fizetni, egész egyszerűen csalást sejt a jogosnak tűnő kárigény mögött. Azonban a tulajdonos valóban megpróbálta beszerezni a meghibásodott alkatrészt, kikérte a megfelelő szakértők véleményét. Nem várható el egy laikus háztulajdonostól, hogy a gyártó nyilatkozata ellenére a piacon nem forgalmazott alkatrészeket kutasson fel, szerezzen be. Az alkatrész hiánya pedig a kazán egyértelmű működésképtelenségét eredményezte.
A hibás alkatrészről
A téli fűtés szezon kezdetén bizony óriási probléma lehet, ha egy kazán meghibásodik, még nagyobb, ha alkatrészhiány miatt nem szervizelhető. Polgári peres eljárásban nehéz és hosszadalmas a jogos igazunkat érvényesíteni, annak ellenére, hogy a törvény és a biztosítási szerződés egyértelműen fogalmaz. Biztosan nem történt volna meg ez a probléma, ha a Termomax kazánoknak megfelelő az alkatrészellátásuk. A kazánok vezérlő egysége ugyanis speciális volt, abból a szempontból, hogy a holland Argus cég fejlesztette a Termomax kazánokhoz. Sajnos az Argus panel nem megfelelően strapabíró alkatrészekből készült, ezért sok volt vele a műszaki probléma. A holland fél és a Termomax anyavállalata, a Gruppo Imar perre is ment a hibás panelek miatt. A per következtében leálltak az Argus részéről a szállítások, ezért volt a termék-ellátásban fennakadás, amikor a fent említett tanulságos történet is zajlott. Az Argus a mai napig nem ismeri el, hogy rossz, alacsony tűrésű alkatrészekből szerelte össze a vezérlőegységeket, melyek áramingadozásra vagy éppen a fent említett lökő-feszültségre nem megfelelően reagáltak. Az első panelek még kifogástalanul működtek, azonban a későbbiek folyamán jelentkeztek a gondok.
A kényszerű alkatrészcsere betudható annak is, hogy a Gruppo Imar olcsóbbá akarta tenni a termelést. Talán nem fizettek már annyit egy vezérlőegységért, mint korábban, ezért az Argusnak olcsóbban kellett gyártania az eszközöket. A Termomax csődjének az volt az egyik fő oka, hogy a cég utolsó napjaiban silány minőségű elemeket szereltek be az addig megbízható technika helyett. A nem megfelelő minőségű termékekből azonban csak néhány került a magyar piacra. A ma kapható Argus panelek már jó minőségűek, nagy tűrésű alkatrészekből állítják össze azokat.
Ne szereld le, javítsd!
A történet azért tanulságos, mert a közel kétszázezer beépített Termomax kazánból bármelyik meghibásodhat, sőt hasonló káresemények is bekövetkezhetnek. Azonban ma már nem lehet alkatrészellátási gondokra hivatkozni. No nem azért, mert az internetes honlapokon található másodlagos, szürkés-feketés kereskedelem képes kielégíteni az igényeket. Sokkal inkább amiatt, hogy nyomatékosan felhívtuk a figyelmet arra, a Termomax kazánoknak és termékeknek van hazai alkatrész-forgalmazója. Létezik ugyan néhány, a 2000-es évek előtt gyártott termék – például egy 14 éves, tárolós készülék hatvanliteres bojlerje –, amit már nem lehet beszerezni. Ezek a berendezések koruknál fogva is megérettek a cserére, bár létezik olyan megoldás is, hogy a készüléket fennhagyják, és a bojlert kiváltják egy bármilyen, tetszőleges új bojlerre.
Maradandó technológia
A Termomax által gyártott készülékek nagyon jó minőségűek, időtálló termékek; a tervezés és a fejlesztések az olasz anyavállalatnál, a Gruppo Imarnál zajlottak. Akármelyik gyártót tekintjük, nagyjából hasonló alkatrészek kerülnek beépítésre, ilyenek a váltómotorok, váltószelepek, hidroblokk egységek, HMV hőcserélők, NTC-k, hőcserélők. Egy-két alkatrész van, például a hőcserélők vagy az égő, amelyek speciálisabbak voltak. Ezeknek a gyártása továbbra is folyik, be lehet ezeket szerezni.
A Termomax kazánok fő hőcserélője öntvény, amely Schultz István (SL6) szerint jól kitalált darab. Ezeknek a gyártása is folytatódik, mert az olasz Gruppo Imart megvette egy kazángyártó cég, akik láttak ebben fantáziát, és a keleti piacokra jelenleg is gyártanak, ezért a magyarországi cégen keresztül újra forgalmazzák a terméket, persze a mai kor követelményeinek mindenben megfelelően.
Az alkatrészek 99%-át egyébként raktáron tartja az alkatrész-forgalmazó cég, így gyorsan, akár másnap eljuthat az alkatrész a beépítendő helyre. Gyakorlatilag nincs olyan termék, amit ne tudnának biztosítani. A cégnek két tulajdonosa van, akik 16, illetve 14 évet húztak le egyhuzamban a Termo- maxnál. A céget akkor alapították, amikor még megvolt a Termomax, de látni lehetett a szomorú véget. Első körben az alapítók saját tervezésű kondenzációs kazán megalkotásán fáradoztak, amely el is készült az engedélyekkel, tanúsítványokkal együtt. A gyártása megtörtént, sőt forgalmazzák is.
A céghez a szerelők, kivitelezők, szervizesek részéről érkezett a felkérés, hogy próbálják meg felvenni az egykori beszállítókkal a kapcsolatot. A forgalmazó cég így kezdte el kiépíteni hálózatát, alkatrészellátását a régi készülékekhez. Még 2012 előtt volt az a bizonyos másfél év, amikor nem volt a Termomax készülékekhez alkatrész. A piacon a rémhír sokkal jobban terjed, mint a jó hír.
Ennek az időszaknak köszönhetően sok szerelő még ma is úgy gondolja, hogy ha kimegy egy Termomax kazánhoz, azt le kell bontani, mert nincs hozzá alkatrész. Néhány szerelőnek talán érdeke is a csere, mert nagyobb haszonra tehet szert. Sok végfelhasználó a rémhírek hatására a teljesen jól működő kazánját a fűtési szezon beállta előtt lecseréltette, mondván, nem szeretne fagyoskodni télvíz idején, ha a készülék meghibásodik. Mára azonban nincs olyan, a Termomax által valaha gyártott készülék, amihez ne tudná az alkatrész-forgalmazó biztosítani – elsősorban Olaszországból – az alkatrészellátást.
Fontos az igazi érték megőrzése
A Termomax egy családként működött, ahol a szakemberek tudásuk legjavát nyújtották nap-nap után. E családhoz szorosan hozzátartoztak a külső szervizes kollégák is, akik a Termomax szervizhálózatát alkották. Ők azok, akik örültek egykori márkájuk és pályatársaik sikerének, és továbbra is elkötelezetten dolgoznak a Termomax készülékek működésének fenntartásában. Talán ezzel lezárulhat a Termomaxról szóló történet; hogy a javítással foglalkozó szakemberek fontos információkhoz jutottak, és hogy közösen még sokáig üzemképes állapotban tarthatók a Termomax által gyártott készülékek.