Barion Pixel

VGF&HKL szaklap

Mustra a nagyoknál

2015/7-8. lapszám | Lantos Tivadar |  1859 |

Az alábbi tartalom archív, 6 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Mustra a nagyoknál

Újra visszatértünk Budapestre, hogy a nagy kereskedelmi hálózatok üzleteit teszteljük. Ez alkalommal látogatást tettünk a Szatmárinál, a Gépész Holding szakkereskedésében, a MART-nál, valamint az egyik D-ÉG Pont üzletet is felkerestük. Vegyesek voltak a tapasztalatok.

Szakszerűségnek egyik üzlet sem volt híján. Mindannyian – de ez ekkora üzletek esetén el is várható – képben voltak az új szabályokkal, változásokkal. A kiszolgálás minősége azonban nem minden esetben volt megfelelő. Igaz, ilyenkor szezon van – mondhatnánk –, sok a vásárló, a kivitelező, akik a legkülönfélébb problémákkal keresik fel a kereskedéseket. (Bár azért régebben később kezdődött a szezon…) Ennek ellenére elvárható az udvariasság és a figyelmesség, ha egy ismeretlen keresi fel a szaküzletet.

A kellő határozottságra nem volt panasz, azonban a gyorsaságra már annál inkább. Kiemelkedő volt a Váci úti D-ÉG Pont kiszolgálási színvonala, amely mind udvariasságban, mind szakmailag kifogástalanul teljesített. Új történetünket másodszor vetettük be, eszerint a régi típusú, nyílt égésterű kazánunkat szerettük volna lecserélni megfizethető modernre. A készülék már tavaly megérett a cserére, azonban a pénzügyi lehetőségek miatt csak most vált időszerűvé a váltás. Ennek fényében teszteltük az eladókat.

A cikksorozat további részei:

A miskolci mustra

Nagy Pécsi mustra

Célkeresztben a vidéki épületgépész kereskedők
 

Negyedórás várakozás után

Utunk első állomása a Külső Váci úton található Szatmári kereskedésbe vezetett. Ugyan több volt az eladó, mint a vevő, mégis sokáig kellett várni, míg valaki egyáltalán szóba állt velünk.

Lassan azért sikerült előadni a mondandónkat. Az unott fiatal eladó néhány szóban előadta, hogy drága mulatság lesz, és ő amúgy sem tud segíteni, mert első körben szakemberre van szükség. Próbált volna egyszerűen lerázni, de nem hagytuk magunkat. Mindeközben hátrament telefonálni, így újabb várakozásnak nézhettünk elébe. Amikor visszaért, flegmán megkérdezte, hogy hol is hagytuk abba?

El sem kezdtük, de ilyen apróságon nem akadtunk fenn. Végre nagy nehezen ajánlott két típust, azt viszont szakszerűen elmagyarázta, mi a turbós és a kondenzációs kazán között a különbség. A változó jogszabályi környezettel is képben volt. Ám még be sem fejezte a mondandóját, máris valaki mást szolgált ki. Pedig volt szabad eladó, ő is tudott volna foglalkozni a vevővel. Szakmailag ugyan kaptunk releváns információkat, de a hozzáállás, a kiszolgálás messze elmaradt az elvárhatótól.

Meglepő fordulat

Már korábban is tettünk látogatást a MART-nál, és akkor igen rosszak voltak a tapasztalatok. Anno arra hivatkoztak, hogy ők nagykereskedők, nem tudnak ilyen csip-csup ügyekben segíteni. Nem így Újpesten, a Vörösmarty utcában. Az eladó intelligensen fogadott, részletesen elmagyarázta, mi a teendő egy kazáncsere során. Rövid árkalkulációt is végzett, abszolút tisztában volt a szereléssel járó költségekkel, az engedélyezések díjaival. Elmondta, hogy nagykereskedésükben ugyan csak viszonteladóknak, kivitelezőknek adhatnak el termékeket, de Dunakeszin található üzletük készséggel áll a rendelkezésünkre.

Bemutatta az általuk forgalmazott kazánokat, és elmagyarázta, hogy melyik miért jó, milyen szervizháttérrel rendelkezik. Nem akart ránk erőltetni olyan megoldásokat, melyek indokolatlanul magas költségekkel jártak volna. Egyszóval maximálisan teljesítette az eladó a feladatát, ezzel rácáfolva az előző, III. kerületi MART üzlet állítására, hogy ők csak a kereskedőket, kivitelezőket szolgálhatják ki. Az emberség, az üzleti intuíció független attól, hogy ki lép be a bolt ajtaján.

A profi

A Gépész Holding egyik üzlete volt idáig a legjobban szereplő szakkereskedés látogatásaink során. Érthető tehát, hogy nagy várakozással érkeztünk a XIII. kerületi üzletbe. Három eladó volt, egyenruhában, és mindenki azonnali köszönéssel fogadott. Szinte egymás szavába vágva kérdezték: Miben segíthetünk? Előadtuk történetünket, mire a leghatározottabb eladó vette át a szót. Azonnal egy dossziét vett elő, és egy papírt nyújtott át kivitelezők, kéményesek, tervezők elérhetőségeivel. Majd rátértünk a költségekre, mi mennyi, és milyen megoldások léteznek. Nem telt bele öt perc, és a vevő már képbe is került a kazáncserével kapcsolatosan. Nem maradt megválaszolatlan kérdés, távoztamban még annyit hozzátettek, bármilyen problémánk van, forduljunk bizalommal hozzájuk. Minden kommentár nélkül, ez tényleg profi és gyors kiszolgálás volt.

Családias légkör

A Váci úton tértünk be az egyik D-ÉG Pont üzletbe. Egy idősebb úr fogadott bennünket. Tény, hogy a mostani mustra során itt volt a legkellemesebb a fogadtatás, és a határozottsággal sem volt semmi probléma. Minden apró részletre kitért az eladó, vázolta a lehetőségeket, és kivitelezőt is ajánlott. A beszélgetés csaknem félórásra sikeredett, köszönhetően annak, hogy részletesen ecsetelte a költséghatékony megoldásokat. Nem erőltetett semmit, sőt, a beszélgetést azzal kezdte, hogy a régi kazán felől érdeklődött. Menthető-e? Látta-e komoly szakember? Mert ha igen, akkor sokat lehetett volna megspórolni, de ha már elkerülhetetlen a csere, akkor olyan megoldás legyen, amely legalább költséghatékony. Elmondta továbbá, hogy a döntéssel igyekezni kell, mert a kivitelezők többsége leterhelt, így nem sok idő van arra, hogy a fűtési szezon előtt megvalósuljon a csere. Jó hangulatú volt a beszélgetés, profi a felvilágosítás.

A vidéket és a fővárost összehasonlítva elmondható, hogy az eladók önbizalma talán jobb Budapesten, azonban a kiszolgálás sokszor elmarad a várttól. Vidéken jobb, családiasabb a fogadtatás. Szakmai felkészültség tekintetében nem lehet szétválasztani várost és vidéket. Itt is, ott is vannak jobbak, kevésbé felkészültek, és sajnos rossz tapasztalatokkal is szembesülnünk kellett. Számos visszajelzés érkezett lapunkhoz a cikksorozattal kapcsolatban. Vannak olyan üzletek, üzletláncok, ahol segíteni tudtunk, és olyan is akadt, aki a konkurencia eladójának cikkünk hatására munkát ajánlott. A mustra folytatódik, legközelebb egy újabb vidéki nagyvárost veszünk célba, hogy bemutassuk, milyen a kiszolgálás az ottani épületgépészeti szaküzletekben.

 

összegzés

A mostani mustra legnagyobb tanulsága az volt, hogy nem a név, hanem a szaküzlet kultúrája határozza meg a kiszolgálás minőségét. A Szatmári esetében láttunk már kifogástalan hozzáállást is, a mostani nem ilyen volt. A MART pedig ez alkalommal jól teljesített. A Gépész Holding, úgy tűnik, a vásárlókkal történő kommunikációban is egyfajta egységes minőséget képvisel. A D-ÉG előzőleg sem teljesített rosszul, ez alkalommal viszont tényleg felnőtt a feladathoz.

 


Kérjük, szánjon pár pillanatot a cikk értékelésére. Visszajelzése segít a lap és a honlap javításában.

Hasznos volt az ön számára a cikk?

 Igen

 Nem