VGF&HKL szaklap

ÉpületgépészetMustra

A szolnoki épületgépész kereskedéseknél jártunk

2015. november 3. | Lantos Tivadar |  1190 | |

Az alábbi tartalom archív, 5 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

A szolnoki épületgépész kereskedéseknél jártunk

A szaküzletmustra ez alkalommal Szolnokon folytatódott. Négy kereskedést kerestünk fel, és teszteltük az eddigiekhez hasonlóan az eladók szakmaiságát, udvariasságát és gyorsaságát.

A tesztet a nyár folyamán készítettük, azaz ekkor még nem lehetett pontosan tudni, mi lesz szeptember 26-át követően, lehet-e gravitációs, illetve turbós készülékeket üzembe helyezni. Ennek fényében válaszoltak feltett kérdéseinkre a kereskedők. Történetünkön nem változtattunk, 20 éves, nyílt égésterű kazánunk már tavaly csereérett volt, mára azonban teljesen tönkrement. Volt kint a szerelő, aki elborzasztó költségeket vázolt fel, tervek, égéstermék-elvezető költségei, kazánok variációi. Annak szerettünk volna utánajárni, milyen lehetőségeket kínálnak a kereskedések, és árban ez mit jelent.

A mustra során az Univ Épületgépész Kis és Nagykereskedést, a Hegedűs Kft.-t, a szolnoki Gépész Holdingot, valamint a Gienger-t kerestük fel. Azt kell, hogy mondjuk, mindannyian jól teljesítettek, azonban, ha ki kellene emelni a négy közül valakit, az a Hegedűs Kft. lenne. Ők mind szakmaiságban, mind kiszolgálásban, mind pedig hozzáállásban példaértékűen teljesítettek. A két nagy hozta az átlagosan jó formát, de ez alkalommal nem igazán tudnánk semmit sem kiemelni, ami igazán maradandó élményt jelentett volna a látogatás során – lám, ilyen igényesek lettünk, lehetünk már, hogy a szimpla kiváló nem is elég… Az Univ kereskedőiből pedig hiányzott az a fajta bátorság, amit már sokszor ecseteltünk ebben a rovatban. A kereskedőnek az érdeklődőt meg kell tudnia győzni, mert bárkiből lehet potenciális vásárló.

A Hegedűs

Azt hiszem, nem kell bemutatni sem a szolnoki, sem pedig az országos épületgépész szakmának ezt a kereskedést. A Kombájn út 1. alatt található a központi telephely és iroda, amely elsősorban a viszonteladókat szolgálja ki. Szolnok belvárosában kiskereskedésük is van, de mi szándékosan a telephelyre igyekeztünk, hogy a laikus vásárlónak, aki elsősorban az internetről tájékozódik, a központban adjanak felvilágosítást. Budapesten a Megathermnél már szereztünk negatív tapasztalatokat, ahol semmiféle felvilágosítást nem adtak, jószerével elhajtottak bennünket. Kíváncsiak voltunk, mi a helyzet ez ügyben vidéken, hogyan állnak hozzá egy utcáról betévedt, a kazánok és az építőipar útvesztőjében eltévedt érdeklődőhöz.

A portán, kaputelefonon kellett bejelentkezni, itt egy női hang jelentkezett. Elmondtuk, hogy mi járatban vagyunk, elsősorban információt szeretnénk kérni. A hölgy készséggel állt a rendelkezésünkre, és egy épületgépész mérnök irodájába invitált bennünket, aki készségesen fogadott. A csaknem fél órán keresztül tartó beszélgetés során minden problémára szakszerű, ám a laikus számára is érthető válaszokat kaptunk, annak ellenére, hogy szemlátomást lett volna egyéb elfoglaltsága is a szakembernek. Nem sürgetett, nem sietett lerázni, elmondta, hogy a kiskereskedésükben minden beszerezhető, vannak kivitelezőik is, akik tudnak segíteni. Végezetül átadta névjegyét, mondván, amennyiben menet közben bármilyen kérdés felmerül, nyugodtan fel lehet őt keresni.

Két nagy egymással szemben

Szinte egymás mellett van a két nagy épületgépész kereskedőhálózat képviselője Szolnokon, a Thököly u. 81. szám alatt található a Gépész Holding, még a Thököly u. 82-ben a Gienger. A Gépész Holding Budapesten kimagaslóan teljesített, azonban Kecskeméten sajnos nem hozta a tőle elvárható kötelezőt. Most azonban ismét jót alkotott. Az üzlet nem túl nagy, de rendezett, minden a helyén van. Több eladó teljesített szolgálatot, így senkire nem kellett várni, azonnal rendelkezésre tudtak állni. Előadtuk érkezésünk célját, miszerint kazánt szeretnénk a régi, tönkrement nyílt égésterű helyett. A kereskedő képben volt, megpróbálta elemezni a lehetőségeket. Nem ajánlott nyílt égésterű készüléket, de elmondta, hogy mi a különbség a turbós és a kondenzációs között.

Tisztában volt az akkor még szeptember 26-án esedékes jogszabályváltozásokkal, és ennek fényében ecsetelte az árakat, lehetőségeket. Listát adott a náluk forgalmazott kazánokról, árakról, egyszóval szakszerűen tájékoztatott a részletekről. A Gienger-nél hasonló volt a tapasztalat, minden a megszokott mederben csordogált úgy, ahogy egy nagykereskedéstől ez elvárható. Ezen a mustrán viszont nem éreztük, hogy miért kellene visszamennünk hozzájuk, hogy mi lenne az, ami miatt szimpatikusabb az egyik vagy a másik. Ettől függetlenül mind a szakmaiság, mind a gyorsaság, mind az udvariasság megfelelő volt.

Aki egy kicsit lemaradt

Utoljára az Univ kereskedéséhez látogattunk el. Az udvariassággal itt sem volt probléma, és a szakmaisággal sem. Viszont volt némi bizonytalanság, bátortalanság az ErP-vel kapcsolatban. Ez az a momentum, amely eldöntötte a szolnoki versenyt. Ekkor még ugyan nem derült ki, de maradt tíz hónap felkészíteni a felhasználókat az esedékes kazáncserékre. Ebben az időszakban a legfontosabb az információ átadása lesz, hogy mindenkihez megfelelően eljussanak a miértekre és a hogyanokra adandó válaszok. Sok felhasználó tájékozódik a kereskedőknél, fontos tehát, hogy a szakemberek fel tudják hívni a figyelmet, és lenyugtassák a kedélyeket a kazáncserékhez tartozó törvényi változásokkal kapcsolatban. Nem engedhető meg a bizonytalanság, mert a magyar vásárlóerő döntő többsége árérzékeny, képes addig elodázni a nagy befektetéssel járó kazáncserét, míg a fűtési szezon közepén végérvényesen tönkremegy a készüléke. A szakmaiságon túl az anyagi források megteremtésével is képbe kell kerülniük a kereskedőknek, ha lesznek olyan hitelkonstrukciók, pályázati lehetőségek, amelyek megkönnyítik a felhasználók feladatát.

Összegzés

A fenti tapasztalatok alapján elmondható, hogy Szolnokon Hegedűsék mindenkit vertek. A második helyen holtversenyben a Gienger és a GÉPÉSZ végzett, és negyedik lett az Univ. Ez alkalommal is a döntö az volt, hogy a kereskedés tud-e valami olyat, ami miatt szívesen emlékezünk vissza rá. Lehet ez akár egy egészen kicsi momentum, egy apró figyelmesség is.

Értékelés

  udvariasság szakmaiság gyorsaság
Univ Épületgépész Kis- és Nagyker 5 3 5
GÉPÉSZ Holding 5 5 5
GIENGER 5 5 5
Hegedűs Kft 5* 5* 5
  1. Hegedűs Kft. 15** pont
  2. GÉPÉSZ Holding 15 pont
  3. GIENGER 15 pont
  4. Univ Épületgépész Kis- és Nagyker 13 pont

Kereskedelem


Kérjük, szánjon pár pillanatot a cikk értékelésére. Visszajelzése segít a lap és a honlap javításában.

Hasznos volt az ön számára a cikk?

 Igen

 Nem