Barion Pixel

VGF&HKL szaklap

A szaküzletmustra Kecskeméten folytatódott

2015/9. lapszám | Lantos Tivadar |  2278 |

Az alábbi tartalom archív, 6 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

A szaküzletmustra Kecskeméten folytatódott

Ez alkalommal Kecskeméten teszteltük a kereskedéseket. Fordulatokkal teli utunkon sok élménnyel gazdagodtunk, így elmondhatjuk, ahány kereskedés, annyi ügyfélkezelés. Aki az egyik városban jobban teljesít, az a másikban alulmarad. Mustránk alkalmával öt épületgépész szaküzletbe látogattunk el, a Szerelvénybolthoz, a D-ÉG-hez, a MART-hoz, a GÉPÉSZ Holdinghoz, és – egy kisebbet is kiválasztottunk – a Szerelvényházhoz.

Nincs egységes kép

Sokan talán azt gondolnánk, hogy a nagy láncolatokhoz tartozó szaküzletekben egységes a kép, ugyanolyan a kiszolgálás Kecskeméten, mint Budapesten. A tapasztalat azonban merőben mást mutat. Legnagyobb meglepetésünkre a GÉPÉSZ nem hozta a tőle megszokott színvonalat a kiszolgálás területén.

Ezzel szemben a kecskeméti Szerelvénybolt brillírozott. Korrekt, pontos, szakszerű, és ami nagyon fontos, udvarias kiszolgálást produkáltak.

Felvetődik tehát a kérdés, mitől függ, hogy milyen a hozzáállása a személyzetnek a vásárlókhoz? Min múlik az, hogy mivel, kivel találkozik az utcáról betévedt ember? Az üzletvezetőkön, az elvárásokon, az egyedi hozzáálláson, a leterheltségen, a hivatástudaton, a munkaszereteten? Az biztos, hogy összetett problémával állunk szemben, a konklúziókat pedig mindenkinek saját magának kell levonnia.

Nem sokkal maradt le

Az első üzletünk a D-ÉG szakkereskedése volt a Könyves Kálmán krt. 12. szám alatt. Tágas, esztétikusan berendezett épületgépész bolt, ahol több eladó is volt a pultban. Kissé lassan reagáltak, a köszönés így elmaradt. Az egyik fiatalember éppen kiszolgált, a másik észrevett minket, és megszólított. Az általunk előadott történet ez alkalommal sem változott. Egy nyílt égésterű kombi kazán lett csereérett, erre a problémára szerettünk volna kedvező megoldást találni.

Bár nehezen indult a beszélgetés, az eladó mégis szakszerű volt, nem bizonytalankodott, képben volt a jogszabályokkal, az általuk forgalmazott berendezésekkel. Bár száraz témáról beszélgettünk, mégis tudott belecsempészni humort a történetbe, így még inkább megnyerte a vásárló bizalmát. Ajánlott megbízható kivitelezőt, mindig törekedett a lehető legkedvezőbb megoldást részletezni, amely mind ár, mind érték tekintetében a legmegfelelőbb volt.

Kicsit bizonytalankodtak

A MART üzlete következett az Izsáki út 22. szám alatt. Két fiatal, húszas éveiben járó eladó volt segítségünkre. Nem volt probléma sem a köszönéssel, sem az intelligens viselkedéssel. A részletesebb szakmai információt viszont hiányoltam. Inkább az internet nyújtotta lehetőségekre terelte a hangsúlyt, ahelyett, hogy ő maga részletezte volna a vonatkozó szabályokat, árakat. Mindenképp hitelesebb, bizalomgerjesztőbb lett volna a saját tudás. Sajnos a neten sok téves információ kering, egy laikusnak nehéz kiválasztani, hogy mi igaz és mi nem. Ettől függetlenül ajánlottak kivitelezőt, megmutatták a kazánok leírását, nem voltak türelmetlenek. A magabiztosság viszont nagyon hiányzott a kollégákból.

Van hová fejlődni a kiszolgálás tekintetében

A következő helyszínünk egy önálló kereskedés, a Szent Miklós utca 19/b alatt található Szerelvényház volt. Ez volt az a bolt, amely talán a leginkább rosszul teljesített. Bár a pulton ki volt írva nagy betűkkel, hogy eladót keresnek, és az üzletben is sokan vártak a sorukra, meg lehetett volna oldani kicsit szimpatikusabban is a kiszolgálást. Mondanom sem kell, hogy a köszönés itt elmaradt, a kiszolgáló hölgyön pedig erősen tükröződött a fáradtság, az unottság.

Testbeszédével is mintha azt sugározta volna: „Mi itt dolgozunk, nem érünk rá semmilyen információt adni.” A kellemetlen érzést továbbfokozta, hogy szinte szemrehányóan mondta, nem az üzleteket kellene végigjárni kazánok miatt, ha még tervező, kivitelező sincs. Bizonyos szempontból ez érthető, és talán igaza is van, de azt döntse el maga a vásárló, hogyan jár utána egy ilyen nagy beruházásnak. Megtehette volna, hogy saját maga ajánl kivitelezőt, de ez sem történt meg, szakmai információt pedig végképp nem adott. Volt az eladónak magabiztos fellépése, azonban ez most inkább hátrány volt, mint előny.

A két meglepetés

A Kurucz krt. 26. szám ad otthont a GÉPÉSZ Holding szaküzletének. Az előző látogatásaink során már a GÉPÉSZ több üzletét is bejártuk, elsősorban Budapesten, és a legjobb tapasztalatokat szereztük. Ez idáig! Kecskeméten megfordult egy kicsit a történet; a szaküzlet nem hozta a tőle elvárhatót, legalábbis első benyomásra. Egy középkorú hölgy (elnézést a minősítésért) volt a segítségünkre, akinek előadtuk, hogy mi járatban vagyunk. Nyílt égésterű kazánt szeretnénk lecserélni, mondtuk a márkáját is. Az eladó azonnal rávágta: „Olyat nem forgalmazunk!”. Nagyon rossz kezdés; nem erre voltunk kíváncsiak. Három másik márkájú kombi kazánt viszont forgalmaznak, azokból azért lehet ajánlani megfelelőt. A következő mondat: „Várjon, mindjárt feldobok pár ajánlatot a gépre”. Köszönöm, de vajon melyik mit tud, és miért vegyem meg? Erre már nem volt magyarázat.

Bár nehezen indult itt is a beszélgetés, a közepére belelendült, és lényegesen kedvesebben viselkedett az eladó. Sőt, kijött, megmutatta a kazánokat, mi miért jó, mit jelent a 100 százaléknál jobb hatásfok egy kondenzációs kazán esetében stb. Bár valódi szakmai információt nem adott, ami a kazáncserét illeti, a beszélgetés jó kedélyűvé vált. Kedvesen, mosolyogva köszönt el.

A másik – de pozitív – meglepetés a Szerelvénybolt volt. Őket is többször teszteltük, volt olyan is, hogy az utolsó helyen végeztek egy értékelés során. Azonban most magabiztosan nyerték a kecskeméti mustrát. A középkorú eladó köszönt, majd aktuális munkáját félretéve azonnal a vevővel foglalkozott. Már ez egy jó pont, érezhető volt, a vásárló mindenek előtt.

Előadtuk a problémánkat a nyílt égésterű kazánnal kapcsolatban. Kéményes rendszer, fali kombi kazán. Több ajánlatot is felvázolt, de a legolcsóbb variációt is elmondta, amely gyors megoldást kínál a problémára. Ugyanolyan teljesítményben felajánlott egy nyílt égésterű kéményes kazánt. Előtte megkérdezte a felettesét is, hogy biztosan megteheti-e. Valóban, erre a jogszabály szeptember 26. előtt lehetőséget biztosít. Elmondta továbbá ennek a megoldásnak a hátrányait, előnyeit. Ajánlott mellé indirekt tárolós rendszert a használati meleg víznek. Felvázolta a korszerűbb lehetőségeket is, hogy miért lehet hoszszabb távon kedvezőbb a kondenzációs kazán. Egyszóval minden fontosabb problémát érintettünk, nem is beszélve a költségekről. Megbízható kivitelezőt is tudott ajánlani a végére, feladva a leckét a versenytársaknak, hogy kiszolgálni így is lehet. Gyorsan, szakszerűen, udvariasan.

Összegzés

Mint láthatjuk tehát, a kecskeméti mustra egyértelmű nyertese a Szerelvénybolt lett. Másodikként a D-ÉG futott be, ahol csak egy egészen kis figyelmesség hiányzott az elején. A versenyben harmadik a MART, ügyesek voltak a fiúk, de talán van még mit tanulni. Negyedik lett a GÉPÉSZ szaküzlete, ahol már több figyelmességre, szakszerűségre van szükség. A sereghajtó pedig a Szerelvényház, akik minden tekintetben alulmaradtak ez alkalommal.

Értékelés

  udvariasság szakmaiság gyorsaság
Szerelvénybolt 5 5* 5
MART 5 3 4
GÉPÉSZ 3 2 4
D.ÉG 4 5 5
Szerelvényház 1 2 4

Összesítés

  1. Szerelvénybolt: 15* pont
  2. D-ÉG: 14 pont
  3. MART: 12 pont
  4. GÉPÉSZ: 9 pont
  5. Szerelvényház: 7 pont

Kereskedelem


Kérjük, szánjon pár pillanatot a cikk értékelésére. Visszajelzése segít a lap és a honlap javításában.

Hasznos volt az ön számára a cikk?

 Igen

 Nem