VGF&HKL szaklap

Kompresszorok klímákból a szervizekbe

2016. december 10. | Lantos Tivadar |  497 | |

Kompresszorok klímákból a szervizekbe

A klímakészülékek egyik fontos alkotóeleme, részegysége a klímakompresszor. Beszéltünk lapunk hasábjain már a fajtáiról, az elektromos bekötésekről, ez alkalommal azonban vizsgáljuk meg őket szerelői szemmel. Karda István, a Colombus Klíma szervizes csoportvezetője volt a segítségünkre.

A régi és az új

Valamikor nagyméretű, kalickás aszinkronmotorok dolgoztak a klímaberendezések belsejében, melyeknek tömegük, méretük is igen jelentős volt. Mára sokat változott a világ, egyszerűsödtek a motorok, tömegük a felére csökkent, ennek megfelelően méretük is. A klímakompresszorban ma egyenáramú, állandó mágneses motorok működnek, melyeknek az állórész-tekercselésük lényegesen leegyszerűsödött. A legújabb fejlesztésű scroll kompresszoroknál a munkarészt megduplázták, 180 fokkal elforgatták, azaz a kompresszor a működését tekintve olyan, mintha két hengeres motor lenne benne. Ennek köszönhetően a gép üzeme még simábbá, egyenletesebbé vált, a kalorikus teljesítmény mindeközben nem változott. Az új technológia „ára”, hogy a fordulatszám jelentősen megemelkedett – míg a régi, dugattyús kompresszor 2800 felett nem foroghatott (a hálózati 50 Hz frekvencia miatt ennél többet nem lehet elérni), addig az új motorok fordulatszáma eléri 8-10 ezret.

A teljes cikket csak előfizetőink olvashatják, bejelentkezés után.

Ha van előfizetése, . Még nem előfizetőnk? Válasszon előfizetési konstrukcióink közül!

Előfizetés

Kompresszor