Az épületgépészeti szakoktatás hibalistája
2016/10. lapszám | Veresegyházi Béla | 1972 |
Figylem! Ez a cikk 9 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Július-augusztusi számunkban több mint 10 szakképző intézmény vezetői, oktatói fejtették ki véleményüket a szakoktatás helyzetéről, kilátásairól. Most e hozzászólásokat súlyoztuk, összegeztük, és pontokba foglaltuk.
- Képzési rendszer
- A képzési formák változásai követhetetlenek, és folytonos újjászervezést, alkalmazkodást követelnek.
- A komplex szakmai záróvizsgáztatás rendszere csak a legfontosabb munkaműveleteket és a „verseny- és piacképes” gyakorlati ismereteket tartalmazza.
- Nem szerencsés, hogy megszűnt a szakképzést lezáró írásbeli vizsga, holott a számolási ismeretek számonkérése itt valósulhatna meg.
- A tananyag következetlen felépítése, illetve abból a szakrajz-olvasási témakörök oktatására fordítható óraszám kiszorulása.
- Az épületgépész oktatás anyagi lehetőségei a fenntartóváltással és a szakképzési támogatási rendszer átalakításával (ami lényegében megszűnt) jelentősen romlottak.
- A tanulók tanulószerződés keretében kikerülnek a legkülönfélébb munkahelyekre, ám nincs olyan vállalkozás, amely a teljes szakmai gyakorlatot biztosítani tudja. A gyakorlati képzés terén gyakran öt-hat vállalkozást is igénybe kell venni, figyelve az adott vállalkozás fő profiljára.
- Szakemberkérdés (oktatók)
- A szakemberhiány a gyakorlati képzésben egyre égetőbb probléma. (Kényszernyugdíjazás, csekély anyagi megbecsülés, a sikerélmény hiánya, továbbképzés hiánya.)
- A megemelkedett óraszámok miatt egyre kevesebb oktatónak egyre több területhez kell értenie a szakképzésen belül. A szaktanár figyelmét három-négy eltérő szakterületre kell fordítania.
- Míg a közismereti pedagógusoknál a pedagógus életpálya-modell jól-rosszul működik, ilyen a szakmai tanároknál nem létezik. A szakképzésben tanító tanárok nagy része olyan végzettségű ember, aki az iparban háromszoros, négyszeres bért kaphat, így nem vonzó a tehetséges emberek előtt ez a pálya.
- A megfelelő tankönyvek hiánya.
- Társadalmi hatások
- A végzett szakmunkások számának csökkenése, nem nőtt, sőt inkább csökkent a beiskolázott tanulók száma.
- A szakképzés presztízsének alacsony szintje. Ma Magyarországon a kétkezi munkások – szakmunkások – erkölcsi megbecsülése nem megfelelő.
- Munkaerőhiány; hiányszakmává válik az épületgépészet.
- Diákok
- Az épületgépészeti szakmák területére gyakran képességhiányos, írni, olvasni nagyon rosszul tudó, kényszerpályán mozgó diákok kerülnek.
- A diákok motivációjának hiánya.
A cikk még 15 154 karakternyi szöveget tartalmaz.
A teljes cikket bejelentkezés után olvashatja el,
ha ön előfizetőnk vagy megvásárolta a cikket vagy a lapszámot.
Ha van előfizetése, vagy már megvásárolta ezt a tartalmat, itt tud bejelentkezni.
Elolvasná ezt a cikket, de nem előfizetőnk?
990 Ft-ért, online bankkártyás fizetéssel, azonnal megveheti és azonnal elolvashatja. A megvásárolt cikkhez a későbbiekben is korlátozás nélkül hozzáférhet. Legyen előfizetőnk és minden tartalmunkat korlátozás nélkül elolvashatja!
Csak ezt a lapszámot vásárolná meg?
1990 Ft-ért, online bankkártyás fizetéssel, azonnal megvásárolhatja a lapszámot, amelyben ez a cikk olvasható, ezzel hozzáférést kap a szám összes cikkéhez, amit pdf formátumban le is tölthet.
Legyen ön is előfizetőnk!
A VGF&HKL egy havi megjelenésű épületgépészeti szaklap, amely nyomtatott formában évente 10 alakommal jelenik meg. Válasszon papíralapú vagy digitális előfizetést! Előfizetőink korlátlanul hozzáférhetnek a korábbi számok tartalmához is.