VGF&HKL szaklap

A hűtőkompresszorok olajozása

2018. február 2. | Csizmazia Gábor |  1795 | |

A hűtőkompresszorok olajozása

Hűtőrendszereinkben a jelen lévő olajnak hármas feladatot kell ellátnia, úgymint kenés, tömítés és hűtés. A kenési feladat egyértelmű, hiszen a csapágyaknál, hajtókaroknál és a hengerfalakon jelentkező súrlódást valamivel csökkenteni kell, viszont a tömítési feladat már nem ennyire egyértelmű.

Tekintve, hogy a kompresszorok dugattyúin nincsenek dugattyúgyűrűk (kompresszió, illetve olajlehúzó), ezért  nagyon pontos megmunkálással és egy olajfilm kialakításával kell elérnünk azt, hogy legyen megfelelő kompresszió és ezáltal szállítóteljesítmény. Például a nyitott kompresszoroknál (ilyen az autóklíma kompresszora is) a főtengely és a tömszelence közti gáztömör zárást is az olajfilm végzi. Ezért is ajánlják az autóklíma-gyártók, hogy télen is kapcsoljuk be a klímát néhány percre, hogy a tömszelence olaj nedves tudjon maradni. Miután a használatos hűtőközeg folyamatosan kapcsolatban van a kenőolajjal, ezért annak elvándorlását okozza. Alapvetően az olaj a kompresszor karterjében helyezkedik el, és az olajszivattyú (vagy valamilyen más eszköz) segítségével jut el a kenési pontokra. Azonban a hűtőközeg áramlása közben magával visz egy bizonyos mennyiségű olajat. Ha nem oldjuk meg valamilyen formában ennek az olajnak a visszaáramlását, akkor az előbb-utóbb olajozási katasztrófához fog vezetni.

A teljes cikket csak előfizetőink olvashatják, bejelentkezés után.

Ha van előfizetése, . Még nem előfizetőnk? Válasszon előfizetési konstrukcióink közül!

Előfizetés

Kompresszor