VGF&HKL szaklap

Gáz- és villanyvilágítás harca Budapesten

2018. június 9. | Dobai Gábor |  201 | |

Gáz- és villanyvilágítás harca Budapesten

A főváros 1909-ben hozzájárult, hogy a Rákóczi út Kis- és Nagykörút közötti szakaszán a Budapesti Általános Villamossági Rt. próbaképpen 38 kandelábert állítson fel. A kísérlet sikeresen lezárult, így a legfőbb útvonalakon pár év leforgása alatt kiépítették az új villanyvilágítási rendszert.

1910-ben az Andrássy út, 1911-ben a Nagykörút (a Lipót körút kivételével), az Eskü út és a Kossuth Lajos utca, 1912-ben pedig a Városliget kapott villanyvilágítást, majd engedélyt kaptak a Kiskörútra és a mai Bajcsy-Zsilinszky útra is. A villamos világítás „mélyrepülésében” némi fellendülést az első világháború hozott, amikor a városi gáz előállításának alapanyagául szolgáló szén ára az egekbe szökött. A frekventált helyek és létesítmények villamosítása ellenére 1918-ban a fővárosi utcák túlnyomó többségét még mindig gázzal világították.

Két rivális cég egyesítésével 1918-ban megalakult a Budapest Székesfőváros Elektromos Művei Rt., amely különféle üzleti trükköt eszelt ki a megörökölt gázlámpaállomány kiszorítására.

A teljes cikket csak előfizetőink olvashatják, bejelentkezés után.

Ha van előfizetése, . Még nem előfizetőnk? Válasszon előfizetési konstrukcióink közül!

Előfizetés

Történelem