VGF&HKL szaklap

Mit tehetünk, ha megszűnt a kereskedő?

Röviden a termékszavatosságról

2020/4. lapszám | Erdősi Csaba |  221 | |

Mit tehetünk, ha megszűnt a kereskedő?

A magyar jogrendszer csupán néhány éve ismeri a termékszavatosság fogalmát, az új Polgári törvénykönyv hat évvel ezelőtti kihirdetése előtt a hibás teljesítésre vonatkozóan nem létezett ez a jogkövetkezmény. A lényeg: hiába nincs vele szerződése, a végfelhasználó közvetlenül a gyártótól vagy az ebből a szempontból gyártónak minősülő importőrtől is kérheti a hibás termék javítását vagy cseréjét – ha be tudja bizonyítani, hogy a hibát nem ő okozta.

Tavaly decemberi számunkban részletesen írtunk a fogyasztói érdekérvényesítés két legfontosabb eszközéről, vagyis a szavatosságról és a köznyelvben leginkább csak garanciának nevezett jótállásról. A részletekbe éppen ezért most nem mennénk bele mélyebben, csupán vázlatszerűen. A kereskedőnek minden olyan termék után szavatosságot kell vállalnia, amelyet magánszemélynek adott el. Új termék esetén a szavatossági időszak két évre szól, használt termékre egy év szavatosságot kell vállalnia a kereskedőnek. Ha a meghibásodás a vásárlást követő fél éven belül jelentkezik, szó nélkül ki kell cserélni a szóban forgó árucikket (szóba jöhet javítás, pénzvisszatérítés, elállás stb. is), ha viszont fél év után következik be a hiba, a vevőnek kell bizonyítania, hogy nem a szakszerűtlen beüzemelés vagy az előírásoktól eltérő használat okozta a problémát.

A teljes cikket csak előfizetőink olvashatják, bejelentkezés után.

Ha van előfizetése, .
Még nem előfizetőnk? Válasszon előfizetési konstrukcióink közül!

Előfizetés

Jogszabályok