A feketemunka ára
2023/12. lapszám | Szilágyi László | 639 |
Borongós, télváró hangulatban ittam reggeli kávémat, amikor megszólalt a szerkesztőségi vonalas telefon. Egyre ritkábban hívnak minket ezen a számon, elsősorban lakossági kérdésekkel szoktak ilyen formában tanácsot kérni tőlünk. Most sem volt másként, egy hölgy elkeseredve kért segítséget tőlem. Egy korábbi cikkemre hivatkozva hívott fel, ahol fűtésszerelőkkel készítettem interjúkat, és az egyik korábbi riportalanyom elérhetőségét szerette volna megszerezni, mert ő járt nála kazánt szerelni. Felmérés után kicserélt a készülékben három alkatrészt, felvett 300 000 forint anyag- és munkadíjat, majd távozott.
Sajnos a készülék továbbra sem működött, de a szerelő már nem jött vissza, így kénytelenek voltak más szakembert megbízni a javítással. Az új kolléga megállapította a hibát, de mellékesen azt is, hogy a korábban kicserélt 3 alkatrész mind bontott, használt volt, ráadásul nem volt közük a hibához. Az ügyfél úgy érezte, becsapták és meglopták. A szerelőt sikerült elérnie telefonon, aki elismerte, hogy lehet, hogy bontott alkatrészeket adott el, de már nem emlékszik pontosan. A hölgy jogi útra terelné az ügyet, csalásért szeretné feljelenteni a szerelőt. A probléma csak az, hogy ő és a szerelő szerződést nem kötöttek, a munkavégzésről számla nincs, semmiféle jegyzőkönyve nem készült, csupán a három alkatrész cseréjéről van a hölgynek egy cetlije.
Mi ebben a tanulság? Számomra az, hogy sajnos magasak az adózási követelmények, amelyek miatt a feketemunkák még mindig megtalálhatóak a szakmában. Ennek kockázatát előre vállalják a megrendelők, de ha gond van, futhatnak a pénzük után. Számla nélkül, adófizetés nélkül, jó esetben olcsóbban végzik el nekik a munkát, de ennek megvannak a maga kockázatai. Ettől még az etika és erkölcs azt kívánja meg, hogy egy gázszerelő mester ne „húzza le” a megrendelőit. Számomra az is nehezen elfogadható, hogy egy szerelő úgy kér pénzt egy munkáért, hogy a hibát nem oldotta meg.
Miért fontosak az ilyen ügyek? Mert a szakmának ki kell állnia a becsülete mellett. A kókler munkát és etikátlan szolgáltatást el kell utasítsuk. Emellett a megrendelői felelősség ugyanilyen fontos, ezért kell a párbeszéd a lakosság és az épületgépészek között. Mindkét oldalon lehet emberi gyarlóság, amit a környezet, az adórendszer, a bürokrácia sokszor felerősít. De nekünk ki kell állni az etikus és becsületes, önmagukat képző szakemberek mellett. Leellenőriztem, az említett „szakember” nem előfizetőnk, ami vegyes érzéseket keltett bennem. Egyrészt örülök, hogy nem előfizetőnk egy ilyen szervizes, másrészt talán nem ártana eljutnunk hozzá is, hogy legalább a VGF&HKL szakcikkei által tudja magát képezni.
„Előfizetőink a legjobb épületgépészek, a legjobb épületgépészek előfizetőink!”