Barion Pixel

VGF&HKL szaklap

Válts Arcot! II.

2003/11. lapszám | Matis Bálint |  2764 |

Figylem! Ez a cikk 21 éve frissült utoljára. A benne szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Életünk folyamán sokszor megfigyelhetjük, hogy külső jegyeink megszűnése vagy gyökeres változása komoly véleményezés kíséretében történik. Hasonlóképpen ezekhez a folyamatokhoz, cégünk arculatának kialakítása alatt is olyan kritikatömeg zúdul ránk, amelyből ha nem tanuljuk meg kihámozni a számunkra hasznos információkat, úgy fogjuk érezni, hogy ránk szakadt az ég, ízlésvilágunk fabatkát sem ér, és hogy az arculattervezésünkre szánt idő és pénz számunkra haszontalanul vált köddé.

Előző számunkban a tervezés kezdeti lépéseit körvonalaztuk. Igen pesszimista nézőpontból próbáltuk felhívni a figyelmet olyan hibákra, amelyeket a legtöbb kezdő arcoskodó elkövet. Írtunk arról, hogy a szakembergárda hiánya hosszabb távon milyen károkat okozhat, valamint arról is, hogy a technika gyors ütemű elterjedésének következtében manapság milyen nagy mennyiségű, sietve, olcsón és félresikerülten elkészített „design” látja meg otthonunkban a napvilágot. Rámutattunk arra a tényre, hogy ezek, a pillanatnyi spórolás jegyében elkövetett „logikus lépések” milyen szinten kurtítják meg pénztárcánk tartalmát, és csorbítják meg saját és embertársaink nehezen felépített és őrzött ízlésvilágát. Ezen a kötelező jellegű, kesernyés előjátékon túllépve, ebben a számban az előzőleg elkészített emblémánk alapvető felhasználási lehetőségeit mutatjuk be. A megtervezett logó különleges fontosságú lesz arculatunk színvilágának életében. Mivel minden egyes névjegyen, levélpapíron, cégautón és ajándéktárgyon vállalkozásunkat és annak irányvonalát képviseli, előállítása különleges figyelmet és előrelátást igényel.

A névjegy

Névjegykártyánk forma és méretkialakításánál széles palettáról válogathatunk. Ahogyan a hajdani Gombóc Artúr szerette a lyukas, a szögletes és a kerek csokoládét, úgy tervezésünknek is csak fantáziánk, pénztárcánk és ízlésvilágunk szab határt. Készíthetünk kerek, szögletes vagy lyukas névjegyet, ám mielőtt bármelyiket kiválasztjuk, érdemes megnézni, hogyan is fest egy standard paraméterekkel rendelkező kártya. Egy átlagos névjegy általában egyoldalas, csak kétnyelvűek esetén ajánlatos a hátoldal információközlésre való használata. A legelterjedtebb névjegyek legtöbbször fektetett elrendezésűek, átlagos méretük 9x5 cm. A megnyomott papír színe túlnyomórészt fehér, de a nagyon halvány pasztellszínek használata is jellemző. Míg a nyomdai alapanyag súlya általában 300 gramm, és minősége szerint pedig matt műnyomó, addig a házilag készített névjegyeknél a fényesebb bevonatú, A4-es ívben vásárolható fotópapírok használata elterjedt. Egy névjegykártyán az alapvető elérhetőségek mellett a cég emblémája, valamint egy könnyen emészthető díszítő motívum szerepel, amely a papír és az embléma adottságaival egységet alkotva varázsolja egésszé névlapunkat. A harmónia, a színegyensúly és az áttekinthetőség kialakítása fontos szerepet játszik célunk elérésének érdekében, ugyanis bármennyire is hasznos lehet, senki sem őriz meg szívesen egy bonyolult alakú, idétlen szlogenekkel teleírt, villogó színekben pompázó cégkártyát.

A levélpapír

A levelezés kapcsolataink megteremtésének és ápolásának alapvető módja. Egy mesterember hírneve, árai és elérhetősége gyakran terjed szájról szájra, viszont egy faxolt vagy e-mailezett – dekoratív fejléccel és elérhetőségekkel ellátott – levél könnyebben emészthetővé tesz egy árajánlatot, egy igényes bemutatkozó anyag vagy szerződés pedig biztonságot és stabilitást sugallhat. Mivel a cégkártyák vagy borítékok díszítésénél sem érdemes eltérni arculatunk ritmusától, levélpapírunk tervezésénél vegyük alapul a névjegykártyánál alkalmazott elrendezési formákat. Papírunk elsődleges díszítő eleme általában koronaszerűen a fejlécben helyezkedik el. Ritkábban fordul elő ugyan, de az emblémát adottságaitól függően természetesen elhelyezhetjük a láblécben, vagy a felület bármely sarkán is. Mivel a kialakítás esetében kicsit több játékterünk van, mint egy cégkártyánál vagy egy borítéknál, érdemes a névjegy alapelemeit ízlés szerint addig nyújtani, amíg az fel nem veszi az általunk elképzelt formai jegyeket.

A tervezésnél ne feledkezzünk el arról, hogy kommunikációs eszközünk milyen formában jut el leggyakrabban rendeltetési helyére. Abban az esetben, ha postázásra inkább a faxot használjuk, fejléces levélpapírunk megalkotásánál mindig törekedjünk a fekete-fehér, kontrasztos, könnyen felismerhető vonalas ábrák használatára. Ebben az esetben azért nem célszerű sötétebb árnyalatú színes ábrákat tervezni a felületre, mert az azonos árnyalatok összemosódásának következtésben a fejlécünk olvashatatlan paca formájában fog megjelenni partnerünknél, és persze az sem elhanyagolható tény, hogy a festékpatron tartalmát zabáló arculati elem igencsak meghosszabbítja a küldés menetét. Az e-mailen küldött leveleknél egészen más a helyzet. Ebben az esetben nyugodtan cicomázhatjuk logónkat, csak arra kell figyelnünk, hogy a beillesztett kép file mérete ne lépje túl a 100-200 kilobájtos határvonalat. Ellenkező esetben a kis méretű word dokumentumunk megabájtos szörnyeteggé változva fogja kirojtozni a levelünket letöltögető partnereink idegszálait.

Ajándéktárgyak

Ha a közelgő ünnepek alkalmával szeretnénk kedves és hasznos ajándéktárgyakkal meglepni partnereinket, a gravírozás, valamint a szita- és tamponnyomás fejlett technológiáját kihasználva – a dekorstúdiók polcain lévő – reklám- és ajándéktárgy katalógusokban található eszközök százait díszíthetjük emblémánkkal. A széles paletta leggyakrabban használt eleme a toll, az óra, a bögre, a kulcstartó, az asztali naptár, a baseball sapka, az esernyő és az öngyújtó. A dísztárgy és a díszítő embléma arányainak kiválasztásakor legtöbbször érdemes a szolidabb verzió mellett dönteni. Egy falióra számlapjának megnyomása előtt gondoljunk arra, hogy sokan inkább a semleges design-elemeket használják fel szívesen díszítő elemként irodájukban vagy otthonukban, mintsem egy olyan órát, aminek felületén egy hatalmas, tarkabarka céglogó riogatja az időhiányban szenvedőket.

Összefoglalás

Tervezésnél soha ne feledjük, hogy cégünk külső jegyeinek kialakításával nemcsak a magunk életét színesítjük. Figyeljünk oda az üres terek ésszerű és mértéktartó felhasználására, a szöveganyag ízléses és kimért elhelyezésére, példát mutatatva az utánunk következő korszak arctalanjainak. Járjunk el mindig körültekintően és türelmesen, igyekezzünk megfelelő mennyiségű időt és erőt fektetni a feladatba. Bármennyire is jelentéktelennek tűnik ténykedésünk, soha ne feledkezzünk meg arról, hogy a világ olyan, amilyenné mi tesszük.

Marketing