Barion Pixel

VGF&HKL szaklap

Szakmakörnyezet

Tétova ügyfelek, jóhiszemű szerelők

2024/11. lapszám | Erdősi Csaba |  826 |

Tétova ügyfelek, jóhiszemű szerelők

Tudjuk, hogy ügyfelek és szerelők viszonya nem mindig mentes a félreértésektől, konfliktusoktól, rosszabb esetben összezördülésektől. Ennek oka a legtöbbször a szándéktalanul félresiklott kommunikációból fakad, de állhat mögötte akár hátsó szándék is. Különösen gyakran fordul elő a fűtési szezon kezdetén, hogy a gázszerelőt karbantartásra hívják ki, de hamar kiderül, hogy ott bizony javításra van szükség, ami más feltételeket követel meg a nyitóállapothoz képest időben, munka- és anyagdíjban egyaránt. Feleletválasztós online szavazásunkban arra a kérdésre kerestük a választ, hogyan kezelik a mi olvasóink ezeket a helyzeteket. És anélkül, hogy lelőnénk a poént, annyit elöljáróban is elárulhatunk: türelmesen.

Ki ne találkozott volna már pályafutása során olyan konvektorral, ami tizenéve nem látott gázszerelőt? Begyújtani is már csak gyufával lehet, mert zárlatos vagy elmozdult az elektróda, beköltözött a pók, elkoszolódott a bimetál – de az ügyes tulajdonos a máriaüveg betekintőablakot eltávolítva megoldja ezt is. A láng fellobban, szép sárgán, az égő por jellegzetes szaga beteríti a lakást, és akkor még szerencsés a helyzet, mert nem visszaáramló égéstermékről van szó.

De előbb utóbb eljön a pillanat, amikor a fenti művelet már nem sikerül, és nincs mit tenni, szerelőt kell hívni. És néhány ügyfél fejében ilyenkor akár az is felmerülhet, hogy ne fejtse ki az igazság minden szeletét, és karbantartásra hívja ki a szakembert. Ez persze előfordulhat jóhiszeműen is, egy ingatlantulajdonosnak nem kell szakembernek lennie. De akár így, akár úgy, ilyenkor mindig „helyzet van”, amit mindkét félnek kezelni kell tudnia.

Online kiadásunk feleletválasztós szavazásában pont arra kerestük a választ, szakember olvasóink mit tesznek ilyenkor. A kérdés, amire a választ vártuk, a következő volt:

Ön mit tesz, ha a helyszínen derül ki, hogy bár karbantartásra hívták, valójában alapos javításról van szó, és az ügyfél ezt nem akarja elismerni, alkudozik?

A válaszok pedig így alaklultak:

1 Nem szoktam ilyen helyzetbe kerülni, mert már a telefonban arra kérem az érdeklődőt, hogy kapcsolja be a készüléket, és mondja el, mit tapasztal. Így kiderül, miről van szó. Tájékoztatom, és ha megállapodtunk, akkor megyek ki.

0%

2 Ha kiérkezem a helyszínre, mindig ragaszkodom hozzá, hogy az ügyfél kapcsolja be a készüléket, így nem mondhatja, hogy korábban működött. Ha ekkor meg tudunk állapodni, elvégzem a karbantartást és a javítást, ha nem, sarkon fordulok.

21,43%

3 Helyszín- és szituációfüggő a reakcióm. Ha azt látom, hogy nem akartak becsapni, és az ügyfél tényleg akkor szembesült a valós helyzettel, a karbantartásra kialkudott ár felett anyagáron elvégzem a javítást is.

42,86%

4 Helyben nem tudok mit kezdeni az ilyen helyzetekkel, mert ha karbantartásra hívtak, nincs időm javítással bíbelődni, hiszen vár a következő ügyfél, és távozom azzal, hogy ha úgy gondolják, megállapodhatunk egy új időpontban.

35,71%

5 Minden ilyen helyzetben sarkon fordulok!

0%

Látszik a pozitív hozzáállás

A szavazás eredménye igencsak beszédes. Az első és az utolsó lehetséges válaszra sem érkezett voks, ami azt jelenti, hogy a nálunk szavazó szerelők egyrészt megbíznak az ügyfeleik telefonos tájékoztatásában, másrészt empatikusak és előrelátók. Ha vaklaki ragaszkodik ahhoz, hogy az ügyfele kapcsolja be a készüléket, amelyhez karbantartásra hívták (21,43%), azzal elkerülheti azt a helyzetet, amikor már csak a szokásos karbantartási feladatok elvégzése után derül ki, hogy az nem indul. A harmadik és negyedik kérdésre adott válaszok magas aránya is pozitív, és azt mutatja, a szerelők törekednek a megegyezésre, és nem fordulnak sarkon sértődötten, hiszen valóban előfordulhat, hogy az ügyfél igazán jóhiszeműen járt el, és nem tudott arról, hogy készüléke hibás.

Mi számít javításnak, és mi karbantartásnak?

Lapunkban többször is foglalkoztunk már azzal, mi számít karbantartásnak és javításnak gázkészülékek esetén. Például 2022 szeptemberében a fűtőberendezések típusa alapján szedtük pontba a legfontosabb különbségeket a két szerelői tevékenység között.

Konvektorvizsgálat esetén egy kompresszoros tisztítás, az őrláng és a főfúvoka tisztítása, a gyújtóelektróda beállítása, valamint a gázszivárgás műszeres ellenőrzése foglalhatók bele az összegbe. Érdemes a környezeti CO-vizsgálatát is megtenni, mert a repedt konvektordob balesetet okozhat. Héra égőknél is alaposan kell eljárni, azonban, ha szakszerűek akarnánk lenni, akkor egy cserépkályhás szakemberrel is át kellene nézetnünk a berendezést legalább kétévente. Ne maradjon el az ingyenes kéményellenőrzés sem, mely a katasztrófavédelem szakembereinél kérvényezhető.

Zárt égésterű kazánok közé tartoznak a turbós készülékek, valamint a korszerű kondenzációs gázkazánok. De ide tartoznak a parapetes konvektorok, valamint a régi ZC típusjelzésű FÉG készülékek is. Általánosságban elmondható, hogy a turbós gázkazánok karbantartása majdnem úgy történik, mint a kéményes, vagy nyílt égésterű gázkazánoké. Azzal a különbséggel, hogy az égésteret zárttá tevő lemezt is el kell távolítani a készülékről. A készülék belseje szinte teljesen ugyanolyan, mint egy atmoszférikus gázkazáné. Az égősort itt is ki kell szerelni, alaposan folyóvízzel átöblíteni. A hőcserélőt pedig durvább ecsettel takarítják ki, vagy kompresszorral tisztítják. A hőcserélő kiszedése kissé komplikáltabb, ugyanis itt a deflektor helyett turbóventilátor van, melynek a kiszerelése némely készülékeknél bonyolultabb feladat. Viszont ellenőrzéskor a turbóventilátort is át kell vizsgálni, hogy megfelelően működik-e, nem csapágyas, nem kotyog a tengelye stb., valamint alaposan meg is kell tisztítani, mert a rárakódott por tönkreteheti.

Nagyon fontos, hogy a gázkészüléket minden megkezdett művelet előtt áramtalanítani kell, ugyanis itt a turbóventilátornál könnyen áramütést lehet szenvedni! Az ellenőrzést nyitott égéstérnél célszerű az összeszerelés után elvégezni, itt jellegzetes „zakatoló”, pulzáló működést fogunk tapasztalni. Összeszerelés után ugyanazok a műveletek mérvadók, mint egy nyílt égésterű kazánnál, ellenőrizzük a víznyomást, a tágulási tartály nyomását stb.

Merőben más feladat a kondenzációs kazánok karbantartása. Hangsúlyoznunk kell, ezeknél a készülékeknél a legfontosabb az éves átnézés, kitisztítás, felülvizsgálat, köszönhetően a precízebb m. Mindez nélkül a készülék nagyon hamar tönkre fog menni, és nem fogja a tőle elvárt gázszámla csökkentést sem hozni. Sajnos a tapasztalat az, hogy a magukat karbantartó szerelőknek hívó, ám jogosultságokkal nem rendelkező álszerelők a kondenzációs kazánokkal követik el a legnagyobb visszaéléseket, csalásokat. Ugyanis jóval több szerelést, alaposságot, esetleg műszeres beállítást igényelnek ezek a készülékek a karbantartások során.

Amikor azt hiszik, minden rendben van

Előfordulhat olyan eset is, amikor a tulajdonos ugyan tisztában van azzal, hogy át kell nézetnie tüzelőberendezéseit legalább évente, de nem tudja pontosan kire is kellene bízni a munkát. Ez történt abban az esetben is, amelyet 2022 októberi cikkünkben dolgoztunk föl. Ott az történt, hogy bár a lakók minden évben kihívtak egy szakembert, csakhogy az fűtésszerelő volt. Képesítésének megfelelően a fűtési rendszer hőleadó oldalát lelkiismeretesen át is vizsgálta, a gázkazánhoz azonban nem nyúlt.

A tulajdonosok azonban abban a tudatban voltak, hogy az ő fűtésrendszerük, gázkazánjuk megfelelően, hibátlanul működik. Egészen addig, amíg, természetesen egy családi ünnep alkalmával, éppen a fürdés előtt gyújtáshibát, illetve a lángjel hiányát jelezte. Alapesetben ez a probléma akár gyorsan orvosolható is lenne a „Reset” megnyomásával, és némi ki-be kapcsolgatással. Azonban ez alkalommal ez a módszer nem vezetett eredményre, szerelőt kellett hívni.

Ekkor jött a meglepetés, égőtér-szigetelés ugyanis már nem nagyon volt a kazánban. Egy kupacban, a spirál közepén, egy kis égéstermékkel vegyítve volt teljesen szétégve, némi poshadt kondenzvízzel átitatva. Az égőtér szigetelése az előlapon sem volt jobb állapotban, de ott még egyben maradt. A látvány olyan volt, mint egy szilárd tüzelésű kazánban a salak, a törmeléket egy kisebb lapáttal lehetett csak eltávolítani. A kondenzvízszifon teljesen el volt tömődve. Kész csoda, hogy a készülék mindezek ellenére az előző napokban tárolóra még gyártotta a meleg vizet, valamint a fűtési rendszerre is dolgozott.

Összefoglalás

Szerelők és ügyfeleik kapcsolata nem mindig harmonikus, de jobb kommunikációval, empátiával és megfelelő nyitottsággal sokat lehet javítani a helyzeten, elkerülve az olyan szituációkat, amelyek egyik félnek sem jók, és amelyekben mindenki megbántva érzi magát. Szavazásunk eredménye azt látszik bizonyítani, hogy ezzel a szerelők nagyon is tisztában vannak, és ennek megfelelően járnak el működésük során.

Címkép: ez a salak egy olyan kazánból került elő, amelynek tulajdonosai meg voltak győződve arról, hogy az karban van tartva.

karbantartásszavazás