A gázlopás profi szakmává vált
2016. április 6. | VGF&HKL online | 3687 |
Az alábbi tartalom archív, 8 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).
Míg 10 éve a házilagos megoldások, mint a kerülő vezeték, a számláló visszatekerése, a mágnesezés és az újraplombálás játszották a főszerepet, addig ma profi, szakosodott tolvajok üzleti vállalkozássá fejlesztették a gázlopást.
Az egyik gázszolgáltató adatai szerint 2010-ben 79, 2014-ben 36, míg 2015-ben 25 millió köbméter gázt loptak el tőlük. A csökkenő tendencia a fokozódó ellenőrzésnek köszönhető. De ezért tenni is kellett, és a cég tett is.
Legelőször tisztába kellett jönni a helyzettel. Megtörtént az átadói veszteség meghatározása, illetve a szabálytalan vételezés szempontjából kritikus átadók lokalizálása. Ezután következhetett az ellenőrzési szervezet és eszközpark fejlesztése.
Miután az úgymond infrastruktúra készen állt, jöhettek a célzott akciók, mint például a felhasználók fogyasztás-visszaesésén alapuló kockázatelemzés és ellenőrzés, magyarul: miért fogyaszt az adott hely kevesebbet, mint azelőtt? Ennek persze a csaláson kívül sok más oka is lehet, például a fogyasztói szokások megváltozása, felújítás, korszerűsítés, egyéb takarékossági törekvések, intézkedések. Ezért célszerű bejelenteni a gázszolgáltatóhoz, ha kondenzációs kazánra cseréljük a régi ÉTI kazánunkat.
Szintén fontos intézkedés volt a gázmérő-kezelés folyamatának teljes átalakítása, amivel párhuzamosan kikényszerítették a gyártóknál a gázmérők technológiai fejlesztését. Ez nagyon is indokolt volt, mert a régebbi típusok „lopásbiztonsága” nagyon gyenge volt. Így lecserélték a mágnesezhető mérőtípusokat, és a plombatokot is fejlesztették (életútkövetés, zárt állapot-jelző).
Ezután sor került a biztonsági matrica bevezetésére, visszaellenőrzésére. Ezt az újabb intézkedést a sűrített leolvasás bevezetése (három leolvasás évente) követte. Mindez rendkívül munkaigényes a szolgáltató számára, de megéri.
A technológiai, illetve a személyi fejlesztések után egy dolog maradt hátra, a hatósági együttműködés erősítése. Ezen a téren is történt előrelépés, bár a hírek szerint sokkal inkább a gázszolgáltató, mint a rendőrség, illetve a NAV részéről. A szolgáltató manapság nyomoz, és átadja az információit a hatóságnak, amely vagy kezd azokkal valamit, vagy nem. Itt még lehet javítani.
Számok és adatok
A szabálytalan vételezési szokások és az azokra a szóban forgó gázszolgáltató által adott technikai reakciók 2010-ben így alakultak:
- A kerülő vezetékek létesítése az összes eset 5%-át képviselte. Ezeket ipari endoszkóp alkalmazásával szűrik ki.
- A szolgáltatói plombatok felbontása 10%-os arányt képviselt. Itt a tok lefényképezés, dokumentálása, illetve átalakítása jelentett megoldást.
- Az OMH plomba felbontása nagy arányt, 50%-ot tett ki 2010-ban. Itt biztonsági matrica elhelyezése, valamint digitális mikroszkópos felderítés bizonyult hatékonynak.
- A kiömlő csonk megfúrása, fogaskerékcsere a maga 10%-os részesedésével szintén fontos szerepet játszott – ellene gázmérő teszterrel védekezik a szolgáltató.
- Az elhíresült gázmérő mágneses befolyásolása a sajtóban sokkal nagyobb nyilvánosságot kapott, mint amekkora súlyt képviselt 15%-ával. A mágnesezés-ellenőrző műszer ma már viszonylag biztos felderítést tesz lehetővé.
- Az elosztó vagy csatlakozó vezeték megbontásával 10%-nyian éltek, itt a drága hőkamerás vizsgálatra van szükség.
A megváltozott környezetnek, illetve a gázszolgáltató intézkedéseinek köszönhetően mára egyetlen igazán komoly lopási, csalási forma maradt fenn, az viszont virágzik: az OMH plomba megrongálása 2014-ben 68,38%-ot képviselt! A szabálytalan vételezés megjelenési formái változtak az elmúlt időszakban – a fordulópont 2007-2008-ban vált egyértelművé. Régen egyedi beavatkozások, primitív megoldások, könnyű felfedezés jellemezték az „ipart”, és a turpisságokat általában a fogyasztók vagy a környezetük kivitelezte. Ma profi megoldások uralkodnak, a „tevékenységet” „vállalkozások” szervezetszerűen végzik, vezetővel, felhajtókkal, „beavatkozók”-kal. Így sajnos a lopások sokkal nehezebben felderíthetők.
Manapság nagy a kikapcsolt fogyasztók által elkövetett lopások arányú, de az igazi gondot a „vállalkozók” jelentik, akik hálózatot építenek, ügyfeleket szereznek (és esetenként kényszerítenek), és komoly háttérrel, technikai felszereltséggel dolgoznak. Talán ezzel is összefüggésben a gázlopások súlypontja is áthelyeződött az északkeleti országrészről Budapestre és Pest megyére.
Izgalmas példa: ma kb. 5000 folyékony földgázzal üzemelő autó fut az utakon – viszont ezek töredéke tankol hivatalos töltőállomásokon. A többi gyaníthatóan az ország központi területein működő illegális, lopott gázt szolgáltató kutakon vételez. Nem erre gondoltunk, amikor a CNG terjedésében bíztunk…
A VGF&HKL egy havi megjelenésű épületgépészeti szaklap, amely nyomtatott formában évente 10 alkalommal jelenik meg. A lap cikkei a fűtéstechnika, gázellátás, vízkezelés területei mellett a hűtés-, klíma- és légtechnika témaköreit tárgyalja. A VGF elsődlegesen az épületgépészeti kivitelezéssel foglalkozó szakembernek szól, de haszonnal olvashatják üzemeltetők, társasházkezelők, beruházók, ingatlantulajdonosok és mindenki, aki érdeklődik a terület újdonságai, problémái és megoldásai iránt.
A VGF&HKL előfizetési díja egy évre 9990 Ft, amelyért 10 lapszámot küldünk postai úton. Emellett az előfizetőink pdf-ben is letölthetik a legfrissebb lapszámokat, illetve korlátlanul hozzáférhetnek a korábbi számok tartalmához is, így 22 évnyi tudásanyagot vehetnek bírtokba.