Miért langyos a víz, ha a gázkészülék jól működik?
2020. november 4. | Lantos Tivadar | 16 725 |

A szerelői gyakorlatban sokszor előfordulnak olyan hibák, amik nagy fejtörést okoznak a szakembereknek. Egy gyakorlatból vett példa jutott el szerkesztőségünkhöz, amely több napos álmatlan éjszakát okozott emberünknek. Végül meglett a megoldás.
Hol a hiba?
Egy nyílt égésterű kazánoz hívtak szerelőt egy bérházi lakásba, mondván, nem megfelelő hőmérsékletű a HMV. A kinti hőmérséklet még jócskán fagypont felett volt, így azt a lehetőséget, hogy a bejövő víz alacsony hőmérséklete miatt elégtelen a használati melegvíz hőmérséklete, rögtön ki is zárhattuk. A kazánban a víznyomás megfelelő volt, ezért lekerülhetett a 10-15 éves, nyílt égésterű, membrános készülékről a burkolat, hogy a szerelő alaposabban szemügyre tudja venni. A kazán megfelelően gyújtott, látszott, hogy a tulajdonosok törődtek vele, rendszeresen karbantartották. A membrán nincs átszakadva, megfelelően kiemel, amikor kell, és a melegvízcsap megnyitására a kazán megfelelően begyújt, a váltószelep is működik. A hőcserélő szintén tiszta, nincs szükség savazásra.
Ránézésre jó!
Mindezek láttán szinte érthetetlen a hiba. Talán valamiféle dugulásra gyanakodhatnánk, hogy nem melegít eléggé a készülék. A csapból kifolyó víz nem éppen kézmeleg, inkább hidegnek, mint melegnek mondhatnánk. Sokan gondolhatnák, a készülék ideje lejárt, cserélni kell. Valóban így van, műszaki szempontból ez lenne a legtisztességesebb és legegyszerűbb megoldás. Azonban a tulajdonosoknak nincs kerete a cserére, valami megoldást kell találni a problémára, hogy ne maradjanak meleg víz nélkül. A szakmánek talán ez az egyik legnagyobb szépsége, hogy a szakemberektől azonnali megoldásokat várnak, érthető módon, hiszen a lakásban hideg van, és senki nem szeret nem megfelelő hőmérsékletű vízben fürdeni.
Ha a gázkészülék működése megfelelő, a hibát a HMV rendszerben kell keresni. Szerelőnk lekötötte a kazánról a melegvízcsonkot egy slagon keresztül, és megindította a kazánt tápláló hideg vizet. A készülékből tűz forró víz folyt ki, tehát ez a tény is megerősítette, hogy a hibát a rendszerben kell keresni. Valahol tehát a melegvízrendszerbe hideg víz keveredik, és ennek hatására a HMV kivételi pontokon enyhén langyos víz jelenik meg. Ilyenkor már csak találgatásra lehet hagyatkozni. A szakemberek szétszedték a csapbetéteket, és rövid időn belül meg is találták a hibát. Az egyik kerámia csapbetét el volt törve, és a hideg víz áttöltött a melegvizes rendszerben. A csapbetét cseréjével azonnal meg is szűnt a probléma.
Célszerű tehát a szerelési munkálatokhoz átgondoltan hozzáállni, és a megoldásra sokszor időt kell áldozni.
A VGF&HKL egy havi megjelenésű épületgépészeti szaklap, amely nyomtatott formában évente 10 alkalommal jelenik meg. A lap cikkei a fűtéstechnika, gázellátás, vízkezelés területei mellett a hűtés-, klíma- és légtechnika témaköreit tárgyalja. A VGF elsődlegesen az épületgépészeti kivitelezéssel foglalkozó szakembernek szól, de haszonnal olvashatják üzemeltetők, társasházkezelők, beruházók, ingatlantulajdonosok és mindenki, aki érdeklődik a terület újdonságai, problémái és megoldásai iránt.
A VGF&HKL előfizetési díja egy évre 8990 Ft, amelyért 10 lapszámot küldünk postai úton. Emellett az előfizetőink pdf-ben is letölthetik a legfrissebb lapszámokat, illetve korlátlanul hozzáférhetnek a korábbi számok tartalmához is, így 22 évnyi tudásanyagot vehetnek bírtokba.