VGF szaklap

Homokszem a gépezetben – Jelentéktelen alkatrész okozta a kompresszor hibát

| |  2065 | |

Homokszem a gépezetben – Jelentéktelen alkatrész okozta a kompresszor hibát

Egy kelet magyarországi Volán telepen R407C hűtőközeggel üzemelő split rendszerű folyadékhűtő hibásodott meg rejtélyes körülmények között. A kivonuló hűtős szakembernek nagy fejtörést okozott az üzemzavar, azonban a történet sok tanulsággal szolgál.

Szinte minden összeégett

A helyszínre érkezéskor már nagy volt a baj. Nemcsak egy kompresszor ment tönkre, hanem négy mondta fel a szolgálatot az elégtelen működés következtében. A hűtőgép megbontása után áldatlan állapotok tárultak a hűtős szakemberek szemei elé. Szabad szemmel is jól látható módon a kompresszorok felső része szinte teljesen megégett. A kompresszor olaj szintén égett-savas, a nyomótérbe belül ráégett olaj, a sűrítő elem égett, kopott, az ellendarab gyűrű kopott, berágódott. A sűrítő elemen hőnfutás – túlmelegedés jelei látszottak. A motor tekercs erősen szennyezett, zárlatos, valamint a bekötő kábel szigetelése megolvadt, sérült. Ezek után az egyik kompresszort gyári bevizsgálásnak is alávetették. A folyadékhűtő berendezést szakszerelők átnézték, a szükségesnek ítélt átépítéseket ( pl. folyadéktartály és szívószűrőház utólagos beépítése) elvégezték. Így, mondhatni a teljes split rendszerű folyadékhűtőt felújították.

 A hiba a javítással nem szűnt meg

Ennek ellenére a következő év tavaszán, az indításakor szinte ugyanazt a meghibásodást produkálta a berendezés. A javítás tüneti kezelésnek bizonyult, ugyanis a probléma valódi okát nem sikerült megszüntetni. Szerencsére a kompresszor nyomógáz hőmérsékletérzékelő szenzorát rákötötték az épület felügyeleti rendszerre, így ( agriafel 0906) látszott, hogy hibátlan működés után véletlenszerűen, de a vezérlő nem állította le a hűtőkompresszorokat. Ezen a ponton be tudtak avatkozni a végzetes károsodás előtt a szakemberek, mielőtt a kompresszor véglegesen tönkrement volna.

Mérések, hibafeltárás

Az incidens után egy egész napos mérést kellett megszerveznünk a berendezésre vonatkozóan. A mérést + 26 °C-os folyadékhűtő lemezburkolat hőmérsékletnél kezdtük el. Ekkor a vezérlés még megfelelően működött, a belépő víz hőmérsékletének függvényében kapcsolta ki-be a kompresszorokat. Több óra elteltével azonban eljutottunk oda, hogy a burkolat és ezzel együtt a burkolatra rögzített vezérlő panelek hőmérséklete elérte az 50 °C-ot. Ekkor az erősáramú panel elkezdett hibásan dolgozni. Nem állította le a kompresszort akkor, amikor a vízhőfok alapján a vezérlő leállító jelet adott, nem reagált a panel a biztonsági elemek jelzésére sem, sőt még a kikapcsoló parancsra sem működött. Csak a főkapcsoló lekapcsolásával lehetett az azonnali havária beavatkozást megtenni.

A megoldás kézenfekvő

Mint kiderült a meghibásodást a panel elemeinek rejtett hibája okozta. Ez lehet tervezési hiba is, mivel a panel közvetlen a kompresszorok felett van a lemezburkolathoz rögzítve, és ezen a helyen üzemszerűen akár + 60– +80 °C-os hőmérséklet is kialakulhat a teljesen zárt, szellőzetlen burkolat miatt. A berendezés vezérlő panelének cseréjével, a hibás működés megszűnt, a folyadékhűtő elektromos paneleinek a burkolattól történő elszigetelésével pedig a hiba kialakulásának lehetőségét csökkentettük.

 A fenti eset is jó példa arra, hogy miért célszerű felügyeleti rendszerre vagy adatrögzítőre kapcsolni értékes berendezésünket. Ezek az egységek pontos képet adnak a meghibásodás kialakulásának körülményeiről, lehetőséget adnak a beavatkozásra, elkerülendő a végzetes károsodást, és segítenek a javítás megtervezésében.

Hűtés