Járműklíma a budapesti járatokon
2018. július 25. | VGF online | 1705 |
Az alábbi tartalom archív, 7 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Klímák nélkül ma már elképzelhetetlen az életünk. Az épületek, bevásárlóközpontok, a kötöttpályás és gumikerekes járművek nélkülözhetetlen tartozéka lett a légkondicionáló. Az utazóközönség, a felhasználók ennek megfelelően elvárják a kifogástalan és üzembiztos működést.
Légkondi szinte az összes buszon van
Az elmúlt évek, évtizedek Ikarus buszos hegemóniája után a közösségi közlekedési vállalat számottevő fejlesztésbe kezdett, ennek eredményeképpen régi buszok már csak mutatóban vannak a flottában. Az Ikarusokon kívüli összes járműben van klímaberendezés. – A klímaberendezések szervizelését, karbantartását ez idáig külsős cég biztosította, azonban ma már minden divízióban önállóan saját belső személyzet végzi a légkondicionálók javítását, akiket saját magunk képeztünk, képeztettünk ki. A cégen belüli oktatási rendszerben a kollégák jármű specifikus és járműklíma specifikus elméleti és gyakorlati ismereteket sajátíthattak el. Mindenki rendelkezik a munkavégzéshez szükséges F-gáz vizsgával. A személyzet mellé diagnosztizáló berendezéseket, szerszámokat, mérőműszereket vásároltunk, így mindenünk megvan a szakszerű munkavégzéshez. A tavalyi évben 32 járművet leszámítva mi magunk tartottuk karban és üzemeltettük a buszok klímaberendezéseit. Egy-egy esetben, amikor a kapacitásunk túlcsordult, még igénybe vettünk külső segítséget, de a tendencia az, hogy teljes buszállomány klímáját mi fogjuk karbantartani a jövőben – mondta el Fejérvári Gábor divízióvezető.
Szakemberből sosem elég
A szakemberállományt azonban bővíteni szeretnék. A fiatal munkaerő, az utánpótlás egy ekkora volumenű vállalatnál elengedhetetlen. A jól képzett szakemberekre, és a releváns tudásra vágyó tanulókra mindig van kereslet. – Folyamatosan várunk jelentkezőket, akik szeretnék a vállalatot, a járműklímás szakmát megismerni és megtanulni. Az Óbudai Divízióban a hozzánk jelentkező tanulókat releváns tudással látjuk el, a személyautó klímáktól a buszokig mindent megtanulhatnak a tapasztalt kollégáink útmutatásai mellett. Azt szeretném üzenni a hallgatóknak – saját tapasztalatból -, hogy a jövőbeni karrierjüket nagymértékben befolyásolja az, hogy az iskola elvégzése után hol állnak először munkába. Óbudán van külön kollégánk, aki a tanulókat összefogja, így biztosan nem kallódnak el. A szakmai koordinátor kvázi atyai mentorsággal egyengeti a tanulók útját. Célunk, hogy a nálunk megszerzett első benyomás a munka világáról olyan pillanat legyen, amely pozitív mély nyomot hagy a hallgatókban. Úgy szeretnénk tanítani a fiatalokat, ha megtetszik nekik a járműklímás terület, akkor hosszú távon a cégnél maradjanak. Természetesen tisztában vagyunk azzal, hogy nagy a kísértés elsősorban a külföldi munkavégzés irányában, de ez a tendencia lassan megfordulni látszik. Mert itt egy közösségben dolgozhatnak a szakemberek és leendő szakemberek, itt a családjukhoz, barátaikhoz közel élhetnek. A közösségi szellemet erősítendő, különböző kulturális, sport, szabadidős csapatépítő programokat szervezünk a kollégáinknak. Egy jól működő közösség részesévé válni legalább akkora alternatíva, ha nem nagyobb, mint Londonban több pénzt keresni. Itt nincs akkora pénz, de nem leszel egyedül, megbecsülnek, és leszel valaki – teszi hozzá Fejérvári Gábor.
A jelenlegi üzem működtetéséhez a vállalatnak van elég embere, de a cél a folyamatos növekedés, amely bővítéssel jár együtt. – Olyan mértékű járműklímás hiányt nem tapasztalok, mint amilyet a kollégáktól hallok az épületklíma területéről. De előre kell tekinteni, és a célom az, hogy megelőzzem a szakemberhiányt a cégen belül. Olyan emberekre van elsősorban szükségünk, akik a saját képességeikkel tisztában vannak, és tudnak is, akarnak is fejlődni – teszi hozzá Fejérvári Gábor.
Valódi tudás első kézből
Mivel autóbusz divízióról van szó, elsődleges a gépjárművezetők oktatása. 2017 tavaszán az óbudai telephely hátsó felében kialakítanak egy közlekedésbiztonsági parkot, amely tovább bővíti az oktatási repertoárt. Itt a közlekedési vállalat saját magának képezhet C kategóriáról D kategóriára járművezetőket, emellett kevés rutinnal rendelkező úrvezetőket is tovább képeznek. – Folyamatban van egy olyan diagnosztikai eszköz beszerzése, amely a járművezető figyelmét vizsgálja. Ezzel a figyelmetlen sofőrök megtanulhatnak koncentráltabban, a lényegre összpontosítani. Balesetes járművezetőinknek kötelezően részt kell venniük ezen a vizsgálaton – teszi hozzá Fejérvári Gábor. Mindezek mellett egyéb munkatársak képzése is hangsúlyos szerepet kap, mint például az épület karbantartó, üzemeltető, villanyszerelő.
Az energiatakarékosság is kiemelt fontosságot kap a jövőben a közlekedési vállalatnál. Ennek fényében – ahogy a lehetőségek engedik -, a magújuló energiákat egyre nagyobb mértékben vonják majd be az üzemeltetés területére. A klímaberendezésekben a régi, szénkefés motorokat például elkezdték lecserélni. – A klímák tekintetében más programot is végrehajtottunk, melynek keretében valamennyi tömbszelencét lecseréltük. Így a környezetszennyező klímagázok kibocsájtását a minimálisra tudtuk csökkenteni. A rendszerekben kizárólag R-134a-t használunk. Nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy tervszerűen nézzük át a járműveket, így a sérült, repedt csővezetékeket is ki tudtuk cserélni. A veszélyeztetett helyeken a klímavezetékeket védőcsövezéssel láttuk el, így az üzembiztonság tovább fokozódott. A karbantartást igénylő – nem fiatal – járműveket igyekszünk gyári állapotban tartani – teszi hozzá Fejérvári Gábor.
Legfontosabb az üzembiztonság
A klíma szempontjából tehát az üzembiztonság kiemelt hangsúlyt kap, hiszen a rendkívüli meleg, és a szélsőséges időjárás mindezt megköveteli az utazóközönség megfelelő komfortérzete miatt. – A karbantartás és üzemeltetés miatt az évet négy periódusra osztottuk fel. A téli időszakban folyamatosan cseréljük a tömbszelencéket, valamint a ventillátorokat, és elhárítjuk a nagyobb mértékű problémákat. Nyáron így már csak olyan meghibásodásokkal kell szembenéznünk, amelyet az éjszakai karbantartói üzem is el tud hárítani, például a biztosítékok cseréje, tisztítások stb. Tavasszal végezzük a finomhangolást, ellenőrizzük a hűtőközegeket, olajszinteket, elvégezzük a szűrőcseréket. A negyedik periódusban a szűrőket ismét cserélni kell, mert augusztus közepére a szűrők már annyira eltömődnek, hogy az utasok számára nem tudja biztosítani a megfelelő komfortérzetet. Másrészt a hűtőkörnek, kompresszornak sem tesz jót ez az állapot. A régi klímákat igyekszünk modernizálni, felújítani. Néhány autóbusz külföldi használat után érkezett hazánkba, ezekben a klímák nem megfelelően méretezettek, a kompresszoraikat nagyobbra kell cserélni. Így egyszerű beruházással növelhetjük a készülék élettartamát, és az utazóközönség komfortérzetét is egyben. – mondta el Fejérvári Gábor.
A VGF&HKL egy havi megjelenésű épületgépészeti szaklap, amely nyomtatott formában évente 10 alkalommal jelenik meg. A lap cikkei a fűtéstechnika, gázellátás, vízkezelés területei mellett a hűtés-, klíma- és légtechnika témaköreit tárgyalja. A VGF elsődlegesen az épületgépészeti kivitelezéssel foglalkozó szakembernek szól, de haszonnal olvashatják üzemeltetők, társasházkezelők, beruházók, ingatlantulajdonosok és mindenki, aki érdeklődik a terület újdonságai, problémái és megoldásai iránt.
A VGF&HKL előfizetési díja egy évre 9990 Ft, amelyért 10 lapszámot küldünk postai úton. Emellett az előfizetőink pdf-ben is letölthetik a legfrissebb lapszámokat, illetve korlátlanul hozzáférhetnek a korábbi számok tartalmához is, így közel 25 évnyi tudásanyagot vehetnek bírtokba.