Barion Pixel

VGF&HKL szaklap

Modern gyilkos: a webkereskedelem

| |  3012 |

Az alábbi tartalom archív, 9 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).

Modern gyilkos: a webkereskedelem

Az utóbbi tíz évben jelentősen változott a tradicionális kereskedelem, helyét sok esetben a webes piactér veszi át. Az internetről vásárolunk könyveket, háztartási és használati tárgyakat, de nem csak apróbb kütyüket vagy kellékeket, de akár autót vagy gázkazánt is. A pár évvel ezelőtt felburjánzó gazdasági válság csak erősítette ezt a tendenciát, ami az épületgépész szakmában is erősen érezteti hatását. A netes cégek a legtöbbször jóval a hagyományos kereskedések árai alatt tudják forgalmazni termékeiket. Vajon hogy csinálják?

Az utóbbi tíz évben jelentősen változott a tradicionális kereskedelem, helyét sok esetben a webes piactér veszi át. Az internetről vásárolunk könyveket, háztartási és használati tárgyakat, de nem csak apróbb kütyüket vagy kellékeket, de akár autót vagy gázkazánt is. A pár évvel ezelőtt felburjánzó gazdasági válság csak erősítette ezt a tendenciát, ami az épületgépész szakmában is erősen érezteti hatását. A netes cégek a legtöbbször jóval a hagyományos kereskedések árai alatt tudják forgalmazni termékeiket. Vajon hogy csinálják?

Európai trendek és irányelvek

Egyre többen az internetre teszik fel a vállalkozásaikat, a webes kereskedések gombamód szaporodnak, ráadásul a növekedés és a foglalkoztatás serkentése érdekében az Európai Bizottság cselekvési tervet dolgozott ki az európai elektronikus kereskedelem 2015-ig történő megkétszerezésére. Jelenleg a webes kereskedelemből származó forgalom 11,7 milliárd euróra tehető, ami Európa GDP- jének 0,12%-ával egyenlő. Mit jelent ez a gyakorlatban? És hogy tudjuk ezt Magyar-országra értelmezni? A statisztikák azt mutatják, hogy a magyarországi kis- és középvállalkozások webes kereskedése még így is jóval elmarad az európai átlagtól.

Akik régóta szakmában vannak, és tudatosan építik a cégüket, azok egy ideje tudják, hogy a netes kereskedelem lehet az egyik és valószínűleg a legjobb alternatívája a hagyományos kereskedésnek. Sok előnye mellett azonban a tendencia azt mutatja, hogy tucatnyi cég, akik későn észlelték az idők jeleit, elözönlötték a webes piacot, és kiadták az egyetlen és biztos üzletpolitikai jelszót: az olcsóság mindenekelőtt.

utaztatás

Egy kamion kazánt papíron kiutaztatunk Ukrajnába, fals megrendelõ alapján.  Az áfát visszaigényeljük, majd a követelést leírjuk,  mint behajthatatlant, és van egy kamionnyi kazánunk,  olyan olcsón, ahogy csak akarjuk.

Nagyon sokan az épületgépész szakmában is elkezdtek a webes kereskedelemmel foglalkozni, hogy lendítsenek az eladásokon, állítják a megkérdezett és régóta a szakmában dolgozó kereskedők és szakemberek.

A kereskedelem jórészt az információ hiányán alapul, mondta Murányi Sándor, a Murányi Épületgépészet Kft. vezetője, webes kereskedelemmel is foglalkozó épületgépész kereskedő. Az internet megteremtette annak a lehetőségét, hogy másodpercek alatt megtudhassunk bármit egy termékről, és nagyjából ugyanennyi idő alatt be is szerezhetjük azt a legolcsóbb forrásból. A forgalmazó szerint a hagyományos kereskedelem ugyan még él, de ez csak annak tudható be, hogy vannak még olyanok, akik nem tudják használni az internetet, és persze olyanok is, akik igénylik a személyes kontaktust.

Kevésbé borúlátó a webes kereskedelem térnyeréséről Nyitó Róbert, a Szatmári Épületgépészeti és Fürdőszoba Szakáruházlánc ügyvezetője. Nyitó úr szerint, bár a trendek egyértelműen azt mutatják, hogy az arányok a webes kereskedelem felé tolódnak el, ennek ellenére nem látja úgy, hogy a hagyományos kereskedelem leáldozóban lenne, főleg az épületgépészetben, ahol a termékkör speciális helyzetének köszönhetően a vásárlók továbbra is igénylik a szaktanácsadást. Emiatt még mindig szükség van a szakeladói segítségre. Az ügyvezető úgy látja, hogy a webes kereskedelem nem jelent veszélyt a hagyományos kereskedelemre, de kihívást igen. Ez a vélemény összekapcsolódik Murányi Sándoréval, aki szintén úgy látja, hogy a hagyományos kereskedelem átalakulás előtt áll. Másképpen kell csinálni, kevesebben, hatékonyabban, állítja.

Az általános tapasztalat azt mutatja, sok esetben a fogyasztók az áruházban informálódnak szakeladói segítséggel, majd az interneten rendelnek, folytatta Nyitó úr, és emiatt a cégeknek erősíteniük kell az online értékesítéseiket.

álszámlázás

 A legegyszerûbb módszer. Két feltételezésen alapul: egyrészt,  hogy a megrendelõnek valójában nem kell számla,  másrészt, hogy a megrendelõ nem adóellenõr.  Tehát: a webáruházas vagy nem ad számlát,  vagy ad, de nem vallja be.

Nem létező járulékos költségek

A Szatmári Épületgépészet vezetője szerint a webes kereskedések azért tudják jóval olcsóbban adni a termékeiket, mert a járulékos költségek zöme nincs jelen az online világban. Emiatt ma már a hagyományos kereskedéseknek is haladniuk kell a korral, fejleszteniük kell az online értékesítésüket, így növelve a hozzáadott értéket.

Ez a megállapítás szintén hasonló Murányi Sándor véleményéhez, akinek meggyőződése, hogy a szolgáltatásokat nem nyújtó és hagyományosan néhány százmillió forint forgalommal bíró kereskedésekre nem lesz szükség a jövőben. A termékek a gyártótól a felhasználóig a gyártó–webkereskedő–fel-használó vonalon jutnak majd el. Felhasználó alatt elsősorban a tervezési, szerelési, üzemeltetési feladatokat ellátó szolgáltató vállalkozásokat értem, nem például a Marika nénit, mondta Murányi úr. Ez így egy teljesen járható út. A jövőbeli, internet segítségével történő logisztikai feladatokat (webkereskedelmet) azok fogják ellátni, akik már megkezdték a hagyományos kereskedelmi tevékenységüket az ehhez szükséges lépésekkel átalakítani. Azt, hogy egyedül az árak leszorítása erre elég lesz-e, a jövő fogja eldönteni.

Ismétlődő tendenciák

Úgy tűnik, ma ugyanaz a jelenség tapasztalható, amire már a kilencvenes évek elején volt példa a hagyományos kereskedelemben. A folyamatosan az alacsony árra való koncentrálás a piaci térhódítás egyik bevett eljárása, de jellemzően rövidtávú gondolkodásra és koncepciótlanságra vall. Az ilyen cégek – és ez főleg a webes kereskedésekre igaz – uralják a piacot Murányi Sándor szerint, és megkeserítik a gyártók és importőrök életét, aminek következtében a gyártók és importőrök is elveszítik az eddigi kereskedelmi partnereiket.

gyűjtögetés


A webáruház megnézi, mekkora az interneten az adott kazánra a legolcsóbb ár. Ennél olcsóbban meghirdeti, kiteszi az oldalára. Beérkezik 50-100 megrendelés. Amíg a kellõ mennyiség összegyûlik, kifogásokat mond a megrendelõknek, akik még örülnek is, hogy törõdnek velük. Ha összegyûlt a megrendelés-állomány, felhívja az elsõ nagykert, és elmondja, hogy van egy 200 ezres (ennyiért hirdette õ) ajánlata 100 kazánra, tudna-e olcsóbban szállítani? Kap egy 190-es ajánlatot. Ezzel megy a következõhöz, majd a következõhöz, végül újrakezdi a sort, amíg meg nem kapja a legolcsóbb ajánlatot, ami bõven beszerzési ár alatti. Miért kap ilyen árat? Különbözõ kereskedõi okokból: elodázhatatlan eladási kényszer, a bónusz teljesítése, „csakazértis, hogy ne a másik adjon el” stb. És megvan a legolcsóbb árnál is olcsóbb ár.

Emiatt az interneten ár alatt vagy beszerzési áron forgalmazó kereskedések „pole pozícióba” kerülnek, hogy egy Forma1-es kifejezéssel éljünk. A szolgáltatás nélkül, szimplán csak eladásra berendezkedett vállalkozások le fogják járatni a termékeket az eladhatatlanságig. A gyártók ezt már régóta tudják, de egyelőre tehetetlenek ezzel a jelenséggel szemben. Kevesebb költség, kisebb ár

A szabályos webkereskedelem is költségekkel jár. Nem annyira költségigényes, mint egy áruház, de ennek is komoly kiadásai vannak. Sajátosság, hogy a többségnek fogalma sincs arról, milyen feltételeknek kellene megfelelnie, és mekkora anyagi kockázatot jelent ez. A vevő könyörtelen, a legolcsóbb beszerzést választja, teljesen jogosan. A webes kereskedelemben a legjobb árat kínáló elad, a többi nem. Ennek el- lenére a hagyományos kereskedésekkel szemben a webes kereskedéseknek még mindig jóval kevesebb költségük akad, így természetesen ezt is be tudják kalkulálni az áraikba. Hogy egy példát nézzünk: ha a szállítást a vevő fizeti, a nagykereskedés vagy a gyártó pedig ingyen leszállítja az internetes kereskedő részére az árut, akkor a kereskedés 0,5-2% árréssel árulhat, vagy beszerzési áron, vagy az alatt. Murányi úr szerint az utóbbi esetben a többi kereskedő megölése vagy az ÁFA nélküli eladás lehet a cél.

Persze az is nyilvánvaló, hogy a gyenge minőséget az interneten sem lehet hosszútávon eladni. A gyártók, forgalmazók árképzési rendszere ismert, meghatározott árréssel történik a termékek eladása. A webes kereskedések az használják ki, hogy kis árréssel vagy kis veszteséggel forgalmaznak. A veszteséggel történő eladásnál egyeduralkodók lesznek az adott termék piacán, és ez alapot ad arra, hogy további engedményeket harcoljanak ki, mivel a gyártó elvesztette a kereskedelmi partnerei többségét. Sok cég beleesett már ebbe a csapdába, így ők elvesztették az önállóságukat. Rövidtávon a jó stratégia az, hogy az adott cég nem olcsó próbál lenni, hanem bizonyos dolgokat árul a legolcsóbban.

Kiskapuk

Néhány gyártó felismerte, hogy számára nem szerencsés a termékét közvetlenül a végfelhasználóhoz eljuttatni az ő legalacsonyabb átadási árán. Emiatt néhány nagykereskedő nem is árul az interneten, szeretné elkerülni a konfrontációt a beszállítóval, viszont kimaradni sem szeretne ebből a piacból. Megoldásként azt találták ki, hogy egy újonnan alakult kisvállalkozás adja a terméket olcsón, és a nagykereskedő ezt szolgálja ki. Régebben az itt megrendelt terméket a nagykereskedő forgalmazta nyíltan, ez viszont erősen visszaszorult, ezért szinte lehetetlen kinyomozni, honnan kerül a termék nagyon kicsi árréssel a fogyasztóhoz.

cégbedöntés

Igen intelligens megoldás! Kissé több magyarázatot is igényel. Tehát: A szakkereskedésnek van egy webáruháza az interneten, nem saját név alatt. Nem használja, mert azzal saját vevõkörét rombolná, inkább a kialakított honlapot bérbe adja. És ki lehetne a legjobb vevõ, ha nem önmaga? Azaz egy érdekeltségébe tartozó cég, legjobb egy erre az alkalomra létrehozott vállalkozás. Ez a vállalkozás egy évre bérbe veszi a webáruházat. A beszállítói köre megvan, azokkal tisztességesen is bánik, kifizeti õket. Szintúgy szállít a vevõknek is. Hogy mégis olcsó lehessen, és haszon is kerüljön, valakit be kell csapnia, és nem marad más erre a szerepre, mint az állam. Tehát nem fizet áfát, esetleg járulékokat sem, és máris óriási árelõnnyel rendelkezik. Egy év után a céget bedönti, mégis mindenki elégedett, kivéve az államot, de XIV. Lajos óta minden hasonló vállalkozó tudja, hogy az állam valójában õ, tehát nem is csap be igazán senkit… Január elsejével pedig létre lehet hozni az újabb projektcéget, aki változatlan webáruház-néven folytatja az üzletet, éppen 365 napig. Ez a módszer tökéletes példa arra, hogy az állam mennyire tehetetlen a szinte nyílt színen csaló és lopó társaságok, emberekkel szemben. Sajnos egy tisztességes vállalkozót mindig sokkal könnyebb megbüntetni, teszem azt munkavédelmi kihágásért, mint nyomozni és kutatni.

Folyamatosan átalakulóban

A jövő útja a hagyományos kereskedések számára az lehet, hogy az internettel megteremtődő gyors információáramlást jó logisztikával, gyors kiszolgálással ötvözik. A hosszú távon gondolkodók – még ha rövid távon anyagi veszteséget is könyvelnek el – megpróbálnak minőségi webáruházat létrehozni a hagyományos kereskedésük mellé.

Aki hiányzik

A kereskedelem egészére jellemző, hogy hiányzik a legfontosabb szereplő, a vevő. Ez annyira eltorzítja a piaci szabályokat, hogy viharos gyorsasággal történnek minden logikát meghazudtoló dolgok. Ezek közé tartozik a webkereskedelemben tapasztalható anomáliák többsége. Ha visszatérnek a vevők, sok minden megoldódik, ha viszont nem, fel kell készülnünk a változások felgyorsulására, zárta Murányi úr.

Olcsó web, drága szakkereskedés?

Az első tag igaz, a második nem. Pontosabban: a szakkereskedés olcsó, a webkereskedés abnormálisan olcsó. Egy hagyományos kereskedelem vevőszolgálattal, raktárkészlettel, szervizhálózattal megbízható és korrekt partnerséget nyújt a vevőnek azért a sokszor minimális árrésért, amit oda tud tenni. A webnek ezekkel nem kell törődnie. Nem is lenne baj, ha nem hiányozna a vevő a mai kereskedelmi láncból, de a válság óta a magasépítési piac a harmadára-felére csökkent. Így nem jut mindenkinek, és sokan csak az árat nézik. Mit tehet a szakkereskedő? Küzd tovább az egyre zsugorodó piacon, hisz ő nem mehet fel a webre (is), hiszen ott bárkinek olcsóbban kellene adnia a termékeket, mint az üzletben a legjobb, húsz éve nála vásárló vevőjének. Egyetlen szerencséje van: a webkereskedelem csak néhány, kisebb fizikai terjedelmű és relatíve drága termék, mint például a kazán vagy a csaptelep esetén éri meg. A szakkereskedő a többivel, a csövekkel, szerelvényekkel együtt tudja értékesíteni a kazánt és a csapot is. Még egy érdekes vonzat: a példaként vett kazángyártók manapság különböző árakat képeznek a különböző országokba; nálunk olcsó a kazán, Franciaországban drágább. Az internetes kereskedelem határokon átnyúló hatása miatt viszont a közeljövőben át fogják gondolni árpolitikájukat, és valószínűleg egységesítik Európát. Találnak egy középutat, ami nálunk áremelkedést jelent majd.

Összegzés

Jelenleg nincs megbízható adat arra, hogy épületgépészeti termékeket milyen arányban vásárolnak meg az interneten, de ez annak is köszönhető, hogy Magyarországon a nem webes kereskedelemről sincsenek statisztikák. Minden gyártó és keres- kedő bizalmasan kezeli adatait, de például egyes vélemények szerint a ma évente eladott kb. 50 000 gázkazán negyede a neten kel el.

Az internetes kereskedelem pozitív vonásai a vásárló felé: gyors és olcsó. Negatívuma, hogy információhiányos, bár ez utóbbi egy szakember vásárló felé, aki tudja, mit és miért vesz, nem oszt és nem szoroz. Viszont készpénzigényes; egy webáruházban nincs barátság, 30 napos fizetési határidő. Romboló hatása inkább szakmai szempontból lehet.

Ha minden épületgépészeti kivitelezéshez készülne terv és tételes anyagkiírás, akkor nem lenne baj. De mivel ilyen az esetek jórészében nincs, a vásárló kivitelezőnek igénye és szüksége van a szakkereskedés tudására, információira. Ezt a webáruház nem tudja nyújtani, nem is beszélve a sokszor téves vagy félrevezető információiról. Az internet a jövő, de okosan és szabályozott módon kell vele élni, mert különben meggyilkolja a normál kereskedelmet, ami után szakmai űrt hagy.