A jövőből üzen az ISH
2019. március 20. | Szilágyi László Szilágyi László | 2614 |
Az alábbi tartalom archív, 5 éve frissült utoljára. A cikkben szereplő információk mára aktualitásukat veszíthették, valamint a tartalom helyenként hiányos lehet (képek, táblázatok stb.).
Hogy mit hoz a jövő? Azt igazából egy szakkiállításról tudhatjuk meg leginkább. Az ISH idei, frankfurti mustráján Sci-fibe illő újdonságok ejtették ámulatba a szakembereket és a végfelhasználókat. Na de a világ legnagyobb épületgépészeti szakkiállításán illik is hozni a színvonalat.
Az elmúlt néhány évben már szinte futurisztikus űrprogramokat láttunk, minden hightech volt, a hostessek ürlények voltak a termékek UV fényben világítottak, de most valami megváltozott. Mintha hirtelen a környezet, a természet, az ember és az élet került volna előtérbe. Legalábbis sok giga stand is ezt az utat választotta. A kiültetett zöld fák tövében usb csatlakozók sejtették velünk, hogy a természetes megjelenés hátterében egy párhuzamos digitális valóság működik.
Természet- és emberközpontú standok
Egyértelműen látszik, hogy a termékek teljesítménye, energiatakarékos működése, káros anyag kibocsátásának csökkentése, a zajtalan üzemelése és komfortja a fejlesztések irányvonalai. Ezeket pedig látszólag a digitális technika fejlesztésével igyekeznek a gyártók elérni. Például egy szálloda ivóvíz felhasználásnak, a használati melegvíz hőmérsékletének központi, integrált mérésével, központi szabályzásával, irányításával és dokumentálásával ezt hatékonyabban el lehet végezni, ráadásul kevesebb emberi erőforrással. Az általános építőipari munkaerőhiányt a számítógépek és programozó szakemberek igyekeznek kiváltani. A fejlesztések arra irányulnak, hogy a termékek minél kevesebb élő munkával, minél gyorsabban, minél kevesebb helyszíni és minél kevesebb szakmai tudással szerelhetőek legyenek. Több helyen láthatók voltak komplett kazánházak, előre gyártott cascade rendszerek, hidraulikus blokkok, amik mintha évről évre egyre kisebbek lennének.
Előreszerelt cascade
Ha már minden digitális, ha már minden szinte plugandplay, ha már az okos telefonunkkal összekötött csaptelepünk bluetooth hálózaton beszélget velünk, akkor jogosan merül fel a kérdés, mi szükség lesz az épületgépész szerelőkre, fűtésszerelőkre, klímaszerelőkre? A kiállítók egyre jobban elmozdultak egy emberközpontú kommunikációba az elképesztő és sokszor átláthatatlan informatikai fejlesztések mellett. Az emberi erőforrásra, akkor hol lesz szükség? Azokon a területeken, ahol személyes kapcsolattartás és szakmai tudás még nem kiváltható számítógépekre. Egyre jobban erősödik a háttértámogatás, a szervizek és a hozzáadott szolgáltatások értéke. Nagyobb hangsúlyt kap a termékek beüzemelése és beprogramozása, mind a beszerelése.
Digitális jövő
Azt tapasztaltam, hogy a kevesebb szerelőre nagyobb hangsúlyt fektetnek a gyártók, mind a képzésükre, mind a megtartásukra. Hűségprogramok, szerelői továbbképzések, szerelői versenyek és digitális háttértámogatás minden nagy gyártó marketingeszköze. Nem a szerelői létszám a fontos, hanem a meglévő szerelők és szervizesek kiszolgálása, minőségi szerszámokkal, tudással, megfelelő arculattal. Egyre értékesebb lesz a szaktudással rendelkező szerelő, aki követi az újdonságokat, aki ismeri az új technológiákat, aki ért a termékekhez. Elképesztő módon fejlesztenek a háttérben a mérnökök és informatikusok, azaz a mérnökinfromatikusok. Velük kell lépést tartanunk és a végfelhasználói komfortigényeknek meg kell felelnünk, ha versenyezni akarunk. Ez jó hír azoknak a szakembereknek, akik nyitottak az újdonságokra és szívesen tanulnak, jól kiismerik magukat az okos eszközök, okos telefonok és a számítógépek között, hiszen már egy termosztát beprogramozása is tableten keresztül fog megtörténni. Ezt a szerelőnek kell majd megcsinálni, ami viszont újabb szolgáltatás, újabb bevételnövekedés és versenyelőny lehet számára, ha ért hozzá. A képzések is sokszor interneten keresztül történnek, a termékbemutatókat több stand is VR technológia segítségével prezentálta, sőt kifjezetten virtuális térben zajlottak a vízszerelési versenyek!
Digitalizált termékbemutató
A legfontosabb konklúzió az ISH kiállításról, hogy a fejlődés megállíthatatlan, a termékek fejlődnek, a technológia fejlődik, így az embereknek a kivitelezőknek, tervezőknek, szerelőknek is fejlődni kell. A tudás hatalom a tanulás a legfontosabb fegyvere a jövő szerelőinek.
Címkép forrása: Messe Frankfurt / Pietro Sutera
Teljes képes beszámolónk az ISH frankfurti kiállításról az április kiemelt lapszámunkban lesz olvasható.
Megjelenés: 2019. április 1.
Legyen Ön is előfizetőnk!
Lapunk nem létezhet előfizetők nélkül, ezért fontos, hogy minél több, szakmáját szerető, munkájára igényes épületgépészt, víz-, gáz-, fűtés-, hűtő-, klíma-, légtechnika-szerelőt tudhassunk olvasóink között. Ha Ön is egy ilyen kolléga, akkor szavazzon nekünk bizalmat és a VGF&HKL-re való előfizetéssel fejezze ki a szakma iránti elkötelezettségét! Az éves előfizetés díja 9990 Ft, amit akár azonnal, bankkártyával is kiegyenlíthet. Ezért az összegért 10 lapszámot juttatunk el Önhöz, ami azt jelenti, hogy egy szám mindössze 999 Ft-ért kerül a postaládájába. Mit kapunk manapság ennyi pénzért? A napi munkavégzéshez elengedhetetlen szakmai ismereteket biztosan nem!
A VGF&HKL egy havi megjelenésű épületgépészeti szaklap, amely nyomtatott formában évente 10 alkalommal jelenik meg. A lap cikkei a fűtéstechnika, gázellátás, vízkezelés területei mellett a hűtés-, klíma- és légtechnika témaköreit tárgyalja. A VGF elsődlegesen az épületgépészeti kivitelezéssel foglalkozó szakembernek szól, de haszonnal olvashatják üzemeltetők, társasházkezelők, beruházók, ingatlantulajdonosok és mindenki, aki érdeklődik a terület újdonságai, problémái és megoldásai iránt.
A VGF&HKL előfizetési díja egy évre 9990 Ft, amelyért 10 lapszámot küldünk postai úton. Emellett az előfizetőink pdf-ben is letölthetik a legfrissebb lapszámokat, illetve korlátlanul hozzáférhetnek a korábbi számok tartalmához is, így 22 évnyi tudásanyagot vehetnek bírtokba.