VGF&HKL szaklap

Résen kell lennie a gázszerelőnek!

A megrendelők is becsaphatnak!

| |  1064 | |

Résen kell lennie a gázszerelőnek!

A gázkészülék-javítás összetett szakma, amely széleskörű figyelmet igényel. Fokozottan veszélyessé, és a laikusok szerint félelmetessé teszi a munkavégzést a tűz és robbanásveszélyes földgáz, valamint a szénmonoxid-égéstermék. Mégis sokan próbálkoznak különböző trükkökkel a szerelőknél, hogy megtévesszék őket, és karbantartásnak álcázott hibajavítást csikarjanak ki a mesterektől.

Karbantartás vagy javítás

Először is fontos tisztázni az ügyfelekkel, hogy mit is jelent a gázkészülék karbantartás, és a gázkészülék javítás. Karbantartani a kazánokat minden évben kellene, lehetőleg a nyári időszakban, amikor a szerelőknek amúgy is kevés munkájuk van. Ez azt jelenti, hogy a szakember átnézi a készülékek állapotát, szétszedi, kitakarítja az égőfejeket, ha kell, savazza a hőcserélőket. Azonban nem javít! Nem cserél alkatrészeket, nem állapít meg hibát, hanem egy jól működő gázkészülék állagát óvja meg, és készíti fel a további időszakra. A készülékjavítás ezzel szemben nem rutin feladat, rá kell jönni a hiba természetére, ismerni kell a készülék lelkivilágát, és a különböző hibajelenségekből olvasni kell tudni. Nyilván ez utóbbi beavatkozás költségesebb, nemcsak az alkatrészt kell megfizetni, hanem a többlet szaktudást is.

„Becsapási?”

Nos, néhányan ezzel próbálnak meg ügyeskedni, és karbantartás címén kihívják a szerelőt, közben jól tudják, hogy a készülék hibás. Fontos tehát, mielőtt nekiállunk a karbantartásnak, próbáljuk le a készüléket, tényleg van melegvíz, működik a fűtés stb. Számtalanszor megtörtént már akár a legprofibb gázszerelőkkel is, hogy miután szétszedték a készüléket, elvégezték a karbantartást, nem indult a kazán. A megrendelő azonnal arra hivatkozik, hogy a készülék eddig működött, és csak a karbantartástól mehetett tönkre. Miközben a szerelő jól tudja, a hiba már eredetileg is megvolt, hiába bizonygatja igazát. Mit tehet ilyenkor a szakember, ha fáradtságból, sietségből elfelejtett meggyőződni a készülék állapotáról? Utólag nehéz bármit is igazolni, a további konfliktusok elkerülése érdekében el lehet végezni a javítást, de a többletköltségeket valószínű nem fogják kifizetni. Vagy fel kell vállalni az esetleges konfliktust az igazunkért. Azonban a karbantartás, kiszállás költségeit így is el fogjuk bukni. Fontos tehát szem előtt tartani, hogy a készülékeket minden esetben le kell ellenőrizni.

Javítsam vagy ne?

A háztartások döntő többségében idős készülékeket találunk. Bár egyre többen döntenek úgy, hogy régi gázkazánjukat új, korszerű kondenzációs gázkazánra cserélik, még mindig sok a háztartásokban a rossz minőségű tüzelőberendezés. Egy szerelőnek tehát az is fontos, hogy mérlegelni tudjon, mit érdemes karbantartani, javítani és mit nem. Az öreg készülékek anyagai, belseje már korrodáltak, könnyen törnek, egy rossz mozdulattól tönkremennek. A szerelőé a felelősség, hogy „hozzányúl-e” a berendezéshez, vagy nem. A korszerűtlen, 30-40 éves kazánokhoz nincs alkatrész, és szinte lehetetlen lesz a javítás, bár használt alkatrészekkel sok dolog megoldható. Ilyenkor az emberek könyörögnek, hogy nincs pénzük, javítsák meg stb., de nem érzelmi, hanem mélyen szakmai alapokon kell dönteni, mert miénk a felelősség.

Felelősségbiztosítás

Fontos, hogy a szerelők rendelkezzenek a szakmájukat érintő felelősségbiztosítással. Bármikor történhet olyan esemény, amire a műszaki szakember sem lehet teljesen felkészült. Egy esetlegesen bekövetkező káresemény súlyosan érintheti, vagy akár meg is rendítheti az egyéni vállalkozókat, vagy kisebb cégeket. A 19/2009. (I. 30.) Korm. rendelet a gázkészülék cserével foglalkozóknak kötelezően elő is írja a biztosítás meglétét. A VGF&HKL szaklap előfizetői bónusz keretében ajánl kedvezményes biztosítási lehetőséget.

KarbantartásKazánSzerelés