VGF&HKL szaklap

Veszélyhelyzetben a kazánkarbantartás

| |  1428 | |

Veszélyhelyzetben a kazánkarbantartás

A készülékgyártók rendszerint a garancia feltételéül szabják meg a rendszeres karbantartás elvégzését. Ennek időpontja természetesen a jelenlegi járványhelyzetre is eshet. Megkérdeztük a gázkészülék- és hőszivattyúgyártókat, hogy mit tegyen a szervizes, ha nem engedik be az önkéntes karantén alatt a megrendelők a lakásba, illetve mi a teendő, ha maga a szakember az, aki nem szívesen vállal veszélyhelyzetben ilyen megbízást. Elveszíti a gázkészülék tulajdonosa a garanciát? Van türelmi idő? Van méltányosság?

A kérdés összetett, és jelen helyzetben egyáltalán nem egységes rá a válasz. A gázkészülékeket szervizelők között sincs egyetértés benne. Egyesek már nem is vállalnak karbantartást, csak sürgős javításokat látnak el, azt is védőfelszerelésben, fertőtlenítés mellett. Ezzel ellentétben mások egyáltalán nem foglalkoznak a javasolt egészségügyi előírásokkal. Arról is hallani, hogy néhány szakember éppen most hívja fel az ügyfeleit, azt ajánlva, hogy még a hivatalos kijárási tilalom vélelmezett elrendelése előtt végeztessék el az esedékes karbantartást, nehogy elveszítsék a garanciát. Elsőre azt gondolhatjuk, ebben a helyzetben ez az üzleti haszonszerzési módszer már súrolja az etikátlanság határát, de nem ítélkezünk: mindenki pénzből él, és mindenki aggódik a jövő miatt. Végtére is a kormányrendeletek és a gyártók döntései, intézkedései lehetnek csak irányadók e tekintetben. Mivel jelen pillanatban nincs kijárási tilalom, és a szervizesek még adókedvezményben is részesülnek, így egyedül a gyártók tudnak dönteni ebben kérdésben, ha akarnak. Éppen ezért felhívtuk a piacvezető gázkészülék- és hőszivattyúgyártók vezetőit, kommunikációs igazgatóit, és megkérdeztük, ők hogyan vélekednek arról, hogy a kialakult helyzetben el lehet-e halasztani a kötelező éves karbantartásokat.

A legjobb épületgépészek előfizetőink
Az előfizetőink a legjobb épületgépészek!

Legyen Ön is előfizetőnk!

Magyarország piacvezető épületgépészeti szaklapja nélkülözhetetlen olvasmánya minden munkájára igényes, a szakma aktualitásait követő szakembernek. A VGF&HKL tematikája széleskörűen öleli fel a szakmát érintő kérdéseket, így első kézből tájékozódhat szakcikkeink segítségével – évente 10 alkalommal.

ELŐFIZETÉS →

A legtöbb kollégát váratlanul érte a megkeresés

Megdöbbenésünkre a legtöbb kollégát váratlanul érte a megkeresés. Elmondásuk szerint ez a kérdés így még nem merült fel, nem volt rá eddig példa. Szerencsére ugyanakkor néhányan közülük a megkeresésünk nyomán ezt azonnal napirendre vették, és kiadónk kérésének eleget téve hivatalos közleményt is kiadtak/kiadnak az ügyben. Néhányan ezzel szemben nem kívántak nyilatkozni. Közülük volt olyan, aki arról tájékoztatott, hogy méltányossági alapon, egyénileg elbírálva fogják kezelni az olyan eseteket, amikor valaki nem csináltatja meg a karbantartást határidőre. Volt, aki azt mondta, csak akkor engedik el a kötelező karbantartást, ha erre lesz állami rendelet, de amíg a jogszabályok ezt a munkát nem korlátozzák, vagy nem biztosítanak lehetőséget a határidő kitolására, betartatják a kötelező éves karbantartásra vonatkozó szabályokat, és valóban elveszíti az a készüléktulajdonos a garanciát, aki nem végezteti el a munkát határidőre.

Ügyfélbarát hozzáállás

Néhány gyártói képviseletet ellátó társaság ügyfélbarát nyilatkozatot adott a VGF&HKL szaklapnak. A hőszivattyúknál hamarosan aktuális lesz a nyári időszakra átállás és a karbantartás, de a Daikin Hungary Kft. vezetője megnyugtatta olvasóinkat, hogy akár a tulajdonos, akár a szervizes is kezdeményezheti a karbantartás elhalasztását, és a veszélyhelyzet elmúlta után, minél rövidebb időn belül elvégezhetik ezt a munkát következmények nélkül. – Azt viszont kérjük, hogy a bejelentést és a megrendelést tegyék meg a készüléktulajdonosok, utána méltányossági alapon lehetőséget adunk a halasztásra, nem veszítik el a garanciát az ügyfeleink – közölte Zuggó Balázs.

A Weishaupt gázkészülékeknél nem éves karbantartás van, hanem a készülék üzemórát mér, és ez alapján jelzi az üzemetetőnek, ha a karbantartás aktuálissá vált. Versits Tamás üzletágvezető szintén támogató hozzáállásáról biztosított a kérdésben, de fontosnak tartja a kölcsönös kommunikációt. – Az üzemeltetőknek be kell jelentenie, ha a készülék jelzi a karbantartást! Méltányossági alapon biztosítunk haladékot a karbantartásra, de szigorúan ellenőrizzük, hogy a hibajelenség a veszélyhelyzet alatt jelent-e meg a készüléken, és utólag mindenképpen el kell végezni a szükséges karbantartásokat. Nem szeretnénk, ha bárki elveszítené a garanciáját, de az esetleges visszaéléseket igyekszünk visszaszorítani – fogalmazott a Weishaupt hazai üzletágvezetője.

A lakossági gázkészülékpiac vezető szereplője, az Ariston egyszerű és határozott megoldást választott: 6 hónappal meghosszabbítja a karbantartások határidejét, eddig mindenkinek lehetősége van elvégeztetni a javításokat.

A Biasi és a Supernova Savio gyártói képviselője is megkönnyíti a szervizesek életét. – Nálunk eleve 90 nap az éves karbantartások elvégzésére a haladék, reméljük ez elegendő lesz – bizakodik Buczkó Tihamér.

Az Unical készülékek esetén kicsit más az eljárás, de jelen helyzetben ez elég kedvező. Náluk május 31-ig kell megrendelni karbantartást, és utána őszig van idő azt elvégezni.

Összegezve

Összességében azt állapíthatjuk meg rögtönzött piacfelmérésünkből, hogy a kialakult helyzet sok napi rutint felülír, és olyan kérdéseket vet fel, amelyekre korábban még csak nem is gondoltunk. Gyorsan jönnek az állami intézkedések, napról-napra változik a helyzet, és ezekhez a változásokhoz a piaci résztvevőknek hasonló tempóban kell alkalmazkodniuk. Sajnos nincs egységes gyártói álláspont a gázkészülék karbantartásokra vonatkozóan, sokan még kivárnak, és amíg állami szabályzás nem születik ebben a kérdésben, addig nem is fognak lépni.

Azt javasoljuk mind a szervizes kollégáknak, mind a gázkészüléket üzemeltetőknek, lakástulajdonosoknak, hogy egyénileg vegyék fel a kapcsolatot a rájuk vonatkozó gyártmányok hazai képviselőivel, szervizközpontjaival és egyértelműsítsék a lehetőségeiket! A szervizeseket és a megrendelőket pedig arra kérjük, ha mégis úgy döntenek, hogy most végzik el a karbantartásokat, tartsák be az ajánlott elővigyázatossági intézkedéseket, viseljenek védőfelszerelést!

Ha időközben változás áll be vagy újabb gyártótól kapunk állásfoglalást, cikkünket kiegészítjük és aktualizáljuk!

Kitartást és jó egészséget kívánunk!

Iratkozzon fel a hírlevelünkre!
...és megajándékozzuk egy 2500 Ft értékű Gépészninja e-book-kal

A kiadvány egy kommunikációs segédlet elsősorban épületgépészeknek, de akár más területen is hasznos tudást nyújthat olvasóinak. Az olvasmányos cikksorozat 6 fejezetben nyújt betekintést a tudatos értékesítés, marketing, árazás, reklamációkezelésbe. A kiadvány ebook-ként, pdf formátumban elérhető.

Feliratkozom

KarbantartásKoronavírus

Kapcsolódó